середа, 27 квітня 2016 12:21

"До себе серйозно ніколи не ставився. Здається, ніхто нормальний цього не робить", - Давид ЧЕРКАСЬКИЙ, 83 роки, режисер-мультиплікатор

Усе життя задивляюся на повнотілих жінок. І на білявок, і на чорнявок – але огрядних і тонких у талії. Розмір щоб був десь 54–56. Подобається кожна ямка їхнього целюліту. Вік – від 40 до 50. Моя найперша жінка була старша за мене на 20 років. Сучасні дівчата модельної зовнішності – нецікаві. Викликають нудьгу. Вони нагадують персонажів німецького середньовічного живопису. Напівпрозорі, безтілесні, худезні. А мені більше до вподоби, як на картинах Рубенса.

П'ять років у інституті сохнув за однокурсницею Аллою. Але це не заважало мені крутити кілька романів одночасно.

Маю п'ять кицьок. Мій обов'язок – щоранку їх годувати. Кличок не давав. Називаю їх Перша, Друга і так далі. А взагалі-то люблю собак. Але якась дворова кішка привела кошенят просто під дверима нашої квартири і дружина їх забрала. Відтоді котяча братія в нас кочує. Помітив, що чорні коти – дуже лагідні.

Ні на чому не зациклююся. Погана чи хороша ситуація – неважливо. Вона зміниться.

Моє перше кохання – невдале й коротке. Як тільки переступив поріг школи, привернула увагу однокласниця. Сусід по парті того ж дня спитав: "Ти кого любиш?" І я чесно признався. Він одразу підняв руку і голосно всім повідомив: "Додік любить Мусю". Досі відчуваю, як горіли мої вуха від сорому.

До себе серйозно ніколи не ставився. Здається, ніхто нормальний цього не робить.

Найбільше дитяче бажання – мати іграшкову шаблю. І от якось приходжу додому, і в кінці довжелезного коридору нашої комунальної квартири стоїть мама і тримає червону дерев'яну шаблю. Тоді вперше відчув шалену радість від здійснення мрії.

Учнів не маю. Навчати – окремий талант. Викладач повинен бути дуже тактовною людиною.

Друга світова згадується евакуацією. Ми з мамою були у Чкалові Оренбурзької області. Там вона працювала нянею в дитячому садку. З роботи приносила кілька полінець. Крала. Ми топили піч, вкладалися в ліжко і грілися. Холоднеча була хронічна. Дим валував у кімнату. Біля тріснутої шибки у вікні намерзав лід. Але це все якось не важко згадувати. Побутові негаразди відступають на задній план. Тоді з розваг було радіо, кіно й бібліотеки. Я захопився книжками. Перечитав усього Дюма, Карела Чапека, Марка Твена, Льва Толстого.

  Давид ЧЕРКАСЬКИЙ, 83 роки, режисер-мультиплікатор. Народився 23 серпня 1932 року в містечку Шпола на Черкащині. Згодом сім’я переїжджає до Києва. Батько – заступник наркома юстиції УССР. Мати – домо­господарка. Після закінчення Київського інженерно-будівельного інституту працює у столичній організації ”Проектстальконструкція”. Із 1959 року – художник Київнаукфільму. Тоді в ньому саме відкривалося відділення мультиплікації. Як режисер дебютував 1964 року з мультфільмом ”Таємниця чорного короля”. Це був замовний ролик про протипожежну безпеку. Картина здобула премію на Міжнародному фестивалі анімаційних фільмів у румунському місті Мамая. З 1967-го щороку на телеекрани виходять його мультфільми –  ”Колумб пристає до берега”, ”Людина, що вміла літати”, ”Містерія-буф”, ”Короткі історії”. 1975-го здобуває почесний диплом XIII кінофестивалю в Кракові за мультфільм ”Якого рожна хочеться?” Його мультсеріал ”Пригоди капітана Врунгеля”  1978 року нагороджують дипломом телефестивалю в Єревані. 1985-го на екрани виходить мультфільм ”Лікар Айболить”, 1988 року – ”Острів скарбів”. На початку 1990-х займається режисурою рекламних роликів, бо держава припиняє фінансувати мультиплікацію. Використав кілька новаторських для радянського кінематографа прийомів. У кадрі поєднував мультиплікацію та ігрові зйомки. Робив тривимірні ”прольоти”, що імітують панорамування в художньому кіно, створюючи ефект, ніби камера літає навколо персонажів. Малював звуки, наприклад ”Бум!”, ”Бац!”, як нині роблять у коміксах. Співзасновник міжнародного фестивалю мультиплікації КРОК. Народний артист України, академік і член-кореспондент Академії мистецтв України. Кавалер орденів ”За заслуги” II і ІІІ ступенів. Живе в Києві на масиві Троєщина. Дружина 64-річна Наталія Марченкова працювала художником-мультиплікатором. Син Олександр – телережисер. Хобі – готувати за кулінарними книжками. ”Найбільше вдаються бефстроганов і борщ. Котлети смажу тільки за маминим рецептом”.
Давид ЧЕРКАСЬКИЙ, 83 роки, режисер-мультиплікатор. Народився 23 серпня 1932 року в містечку Шпола на Черкащині. Згодом сім’я переїжджає до Києва. Батько – заступник наркома юстиції УССР. Мати – домо­господарка. Після закінчення Київського інженерно-будівельного інституту працює у столичній організації ”Проектстальконструкція”. Із 1959 року – художник Київнаукфільму. Тоді в ньому саме відкривалося відділення мультиплікації. Як режисер дебютував 1964 року з мультфільмом ”Таємниця чорного короля”. Це був замовний ролик про протипожежну безпеку. Картина здобула премію на Міжнародному фестивалі анімаційних фільмів у румунському місті Мамая. З 1967-го щороку на телеекрани виходять його мультфільми – ”Колумб пристає до берега”, ”Людина, що вміла літати”, ”Містерія-буф”, ”Короткі історії”. 1975-го здобуває почесний диплом XIII кінофестивалю в Кракові за мультфільм ”Якого рожна хочеться?” Його мультсеріал ”Пригоди капітана Врунгеля” 1978 року нагороджують дипломом телефестивалю в Єревані. 1985-го на екрани виходить мультфільм ”Лікар Айболить”, 1988 року – ”Острів скарбів”. На початку 1990-х займається режисурою рекламних роликів, бо держава припиняє фінансувати мультиплікацію. Використав кілька новаторських для радянського кінематографа прийомів. У кадрі поєднував мультиплікацію та ігрові зйомки. Робив тривимірні ”прольоти”, що імітують панорамування в художньому кіно, створюючи ефект, ніби камера літає навколо персонажів. Малював звуки, наприклад ”Бум!”, ”Бац!”, як нині роблять у коміксах. Співзасновник міжнародного фестивалю мультиплікації КРОК. Народний артист України, академік і член-кореспондент Академії мистецтв України. Кавалер орденів ”За заслуги” II і ІІІ ступенів. Живе в Києві на масиві Троєщина. Дружина 64-річна Наталія Марченкова працювала художником-мультиплікатором. Син Олександр – телережисер. Хобі – готувати за кулінарними книжками. ”Найбільше вдаються бефстроганов і борщ. Котлети смажу тільки за маминим рецептом”.

Найкращий у світі аромат – запах грубих книжок у великій бібліотеці. Недавно лежав у "Феофанії" (лікарня. – Країна), зайшов у тамтешню бібліотеку – порожньо. А запах – як у дитинстві.

Дуже боявся шлюбу. Оженився 47-річним, коли нагулявся. Вперше і востаннє. Жодного разу із дружиною серйозно не посварилися.

Коли вперше взяв на руки сина, злякався й тицьнув цей крикливий згорток дружині. Привіз із пологового, поклав у кімнату і підглядав за ним у шпаринку дверей. Було моторошне відчуття, що то на ліжку лежить мій старенький зморщений батько.

Секс – це життя. Найважливіший орган у сексі – мізки.

Троєщина – чудовий тихий район. Мені подобається. Нормальні люди – не випендрюються. Красиві й неквапливі, що важливо. Якщо думаєте, що на Печерську більше інтелігенції, то сильно помиляєтеся. Справжня тихо розбрелася по околицях.

У мене чудове життя. І таким було завжди.

Малював, відколи себе пам'ятаю. Хоча спеціальної освіти не здобув. Навіть ні в які художні гуртки не ходив. Малював на папері звичайним олівцем. Жодних фарб, усе чорно-біле.

Народився оптимістом. Думаю, це – подарунок долі.

Не похмеляюся, бо в мене немає похмільного синдрому. Не щодня перехиляю чарку, але частенько. П'ю завжди з радості, а не з горя.

Люблю гроші, тільки вони чомусь у мене не затримуються. Прослизають крізь пальці, як пісок. Вони потрібні, щоб міг купити квитки для себе і друзів на хороший спектакль, а в антракті пригостити всіх хорошим коньяком. Люблю витрачати гроші на подарунки близьким людям. Великих статків не нажив. Досі працюю.

Коли тільки починався Майдан, я говорив: до влади прийдуть ті, кого ми добре знаємо. І що? Нікого нового нема.

Найбільше мрію стати дідусем. Друзі вже гуляють із правнуками, а я все чекаю внуків.

Маю чудову рису забувати все погане. Навіть повоєнний голод не пам'ятаю. З тих часів тільки іноді згадується щемливий запах пишок на вокзалі у Чкалові.

Найперше при зустрічі з чоловіком звертаю увагу на ­взуття. Потім – на обличчя, якщо воно випромінює розум. Якщо ні, то тільки на взуття. Воно розказує про людину майже все. Брюки можуть поєднуватися з туфлями дуже елегантно. По тому, як холоша спадає на черевик, на скільки міліметрів, яка лінія її згину – можна багато чого дізнатися про людину.

Заздрив красеням. Моя зовнішність завжди ­дратувала. ­Молодим хотів бути схожим на слов'янського богатиря. Але з моїм носом це – нереально.

Про вік не замислююся. Почуваюся років на 60. Зуби – свої. Гріх жалітися на здоров'я. Усе життя займався спортом: гімнастика, потім – футбол. У 50 років відкрив для себе гірські лижі. Наче знову повернувся в молодість. Катався майже до 80, доки не травмував коліно. Випробував усі гірські траси колишнього Радянського Союзу, Швейцарії, Австрії, Польщі.

Уміти носити одяг – дуже корисна штука. Завжди мав цю здатність. Відчуття смаку непомітне, але його відсутність одразу впадає в око. От іде чоловік, матня штанів висить майже до колін. Ну, що це за мужчина?

у жінки найперше дивлюся на згин ноги – від гомілки до литки. Має бути тонкий. Тоді це вишукано. Далі – стегна. Мають бути широкі. Вона не повинна бути надто розумною. Якщо бачу, що жінка мисляча й самодостатня, то цю фортецю сходу не візьмеш, її треба брати в осаду. А на це немає часу.

Я – неконфліктний. Людям не відмовляю, але обманюю. Часто телефонують і просять про послугу, а я кажу, що у відрядженні. Прохання саме по собі відпадає.

До релігії і Бога ставлення ніяке. Віру треба виховувати з дитинства. Починати з розповідей бабусі про чудесні історії. Потім вона бере тебе за руку й веде в синагогу. Ти, спантеличений, зачаровуєшся цим таїнством, ритуалами. Прикипаєш душею. А от коли раптом, ні сіло ні впало, у 40 років людина почитає хреститися і йде до церкви – не розумію.

Бога краще не зачіпати. Якось хотів зробити антирелігійний ролик – посипалися невдачі. Вигнали зі студії, рік працював освітлювачем.

Останнім часом сняться лижі. Мчу трасою з високої гори й холодний вітер січе обличчя. Справжнє відчуття польоту.

І досі хвилюють пірати, лицарі, якась іграшкова війна.

Напевно, я схожий на свого мультиплікаційного героя – безжурного капітана Врунгеля.

Зараз ви читаєте новину «"До себе серйозно ніколи не ставився. Здається, ніхто нормальний цього не робить", - Давид ЧЕРКАСЬКИЙ, 83 роки, режисер-мультиплікатор». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути