вівторок, 08 липня 2014 14:37

"Я бажаю стати перед Богом 121-м митрополитом Київським, а не 16-м патріархом Московським", - Володимир САБОДАН, 78 років, предстоятель Української православної церкви Московського патріархату

  Митрополит Володимир.  У миру – Віктор Сабодан Народився 23 листопада 1935 року в селі Марківці Летичівського району на Хмельниччині. Наймолодший із чотирьох синів у сім’ї. 9-річним стає послушником-паламарем при сільському храмі, в якому батько був старостою. Після школи вступив до Вінницького медінституту. Провчився кілька місяців, і, після відвідин моргу, покинув. Закінчив Одеську духовну семінарію й Ленінградську духовну академію. 1962 року здобув ступінь кандидата богослов’я. Заручився, мав брати шлюб, але наречена захворіла й перед весіллям померла. Збирався одружитися з іншою, але й та тяжко захворіла. В академії порадили не брати шлюбу. 26-річним стає монахом. Від 1965 року – ректор Одеської духовної семінарії. 1982-го очолив Ростовську й Новочеркаську єпархію в Росії. За два роки призначений патріаршим екзархом Західної Європи. Двічі був кандидатом на патріарший престол Російської православної церкви. 1992-го став предстоятелем Української православної церкви. Має звання Героя України, нагороджений орденами Свободи та Ярослава Мудрого. Грав на дримбі. Любив пісню ”Ромашка белая”. Захоплювався риболовлею, ­поезією, віршував. Свої твори мало кому показував. Писав: Краю весен, милий зроду, Вік з тобою не старіть. Задивлюсь на ясні води – Закохаюсь на сто літ. Останні роки нездужав, мав хворобу Паркінсона, онкологію, переніс операції на серці та стегні. Помер 5 липня 2014 року
Митрополит Володимир. У миру – Віктор Сабодан Народився 23 листопада 1935 року в селі Марківці Летичівського району на Хмельниччині. Наймолодший із чотирьох синів у сім’ї. 9-річним стає послушником-паламарем при сільському храмі, в якому батько був старостою. Після школи вступив до Вінницького медінституту. Провчився кілька місяців, і, після відвідин моргу, покинув. Закінчив Одеську духовну семінарію й Ленінградську духовну академію. 1962 року здобув ступінь кандидата богослов’я. Заручився, мав брати шлюб, але наречена захворіла й перед весіллям померла. Збирався одружитися з іншою, але й та тяжко захворіла. В академії порадили не брати шлюбу. 26-річним стає монахом. Від 1965 року – ректор Одеської духовної семінарії. 1982-го очолив Ростовську й Новочеркаську єпархію в Росії. За два роки призначений патріаршим екзархом Західної Європи. Двічі був кандидатом на патріарший престол Російської православної церкви. 1992-го став предстоятелем Української православної церкви. Має звання Героя України, нагороджений орденами Свободи та Ярослава Мудрого. Грав на дримбі. Любив пісню ”Ромашка белая”. Захоплювався риболовлею, ­поезією, віршував. Свої твори мало кому показував. Писав: Краю весен, милий зроду, Вік з тобою не старіть. Задивлюсь на ясні води – Закохаюсь на сто літ. Останні роки нездужав, мав хворобу Паркінсона, онкологію, переніс операції на серці та стегні. Помер 5 липня 2014 року

Вчителі у школі забороняли ходити до церкви, але я все одно ходив.

Батько був суворою людиною, але доброю. Мама щовечора молилася за своїх дітей. Сама хрестилася, і мене обов'язково перехрестить.

Мамі важко доводилося з п'ятьма мужиками. У мене було "послушаніє" прибирати, допомагати готувати. Інший раз і не хотілося, а мама казала: "Тобі це знадобиться". Ці слова я пригадав у Женеві. Колеги попросили приготувати український борщ, я згадав мамині слова і рецепт.

Не любив математики. І не люблю. Дуже точна наука.

Мені було 6 років. У день Світлого Воскресіння прокинувся в домівці сам. Усі вже були в храмі. Мене пожаліли, не стали будити. Чую – стук у двері, відчиняю: жебрачка по милостиню прийшла. Довелося віддати їй одну з чотирьох пасок. Віддав, але страх як боявся, що мама сваритиме. Вона сказала, що я вчинив по-християнськи.

Була така матінка Архелая, сліпа від народження. 1943 року мама мене відвела перед літургією в її келію. Вона поклала руку мені на голову, сказала, що буду священиком. І це не єдине таке пророцтво. Коли прислужував у храмі в рідному селі, по священика отця Давида приїхали з КДБ. Я саме читав канон преподобного Андрія Критського. Коли батюшку забирали, він сказав: "Дочитуй канон, синку. Ти станеш у церкві великою людиною, а я вже не вернуся". І не вернувся.

Я по натурі – сором'язливий. Але був заводилою в усіх компаніях. Починаючи від весіль і закінчуючи хрестинами.

Після війни всі співали – дівчата, хлопці. Не було ночі, щоб селом не гриміла пісня. Ставали біля чиїхось воріт і співали. А зараз усі затихли. Дуже небезпечно це, бо настала якась розчарованість життєва – народ не співає.

Я ніколи не шукав кар'єри. Бажав бути сільським священиком, щоб у спокої молитися і допомагати людям.

Найважче було сповідати. Іноді після сповіді бував такий стан, ніби мене облили клейкою рідиною. Повертався в келію і був у сум'ятті, тому що багато гріхів, в яких каялися люди, не міг вмістити у своїй свідомості. Просто не знав про них, ніколи у селі навіть не чув нічого подібного.

Ми маємо справу з різними людьми – і духовно сильними, і немічними, і зовсім бездуховними. Священикові личить бути духовно освіченим, бути в курсі всіх подій. Бути готовим "всякому, хто питається, дати вчасно потрібну відповідь".

Розкол українського православ'я – це і моя особиста трагедія, і трагедія церкви, і трагедія суспільства.

Я бажаю стати перед Богом 121-м митрополитом Київським, а не 16-м патріархом Московським.

Віряни тримаються за церковнослов'янську саме як за мову богослужіння, сакральну мову, відмінну від побутової. Як сказала мені одна людина: "Це принаймні мова, в якій матюків немає".

Мріяв про сім'ю, дітей, як і кожна людина. Але прийняв сан. Мама переживала, плакала. І я разом із нею, коли просив благословення на прийняття монашества.

Спілкування буває дуже важке. Особливо з тими, хто відбуває покарання. З чоловіками ще можна говорити, а з жінками дуже складно. Вони всі – у відчаї. "Чому так розпорядився Бог, що ми тут? Усі ж грішать".

Перша зустріч із болем і смертю – це загибель старшого брата. З чотирьох синів його мама любила найбільше. Він загинув на шахті в Німеччині, куди його відвезли на роботу. Вибухнув газ, брат згорів.

Хворобу потрібно розглядати з багатьох позицій. Насамперед, це – кара Божа за гріхи, за неправедне життя. Благочестиві люди, коли довго не хворіють або не страждають, кажуть: забув мене Бог. З другого боку, недуга дається як винагорода. Як маківка – доки не висохне вся, зерна в ній недосконалі. Так і людина дозріває для Царства Божого. Бог винагороджує нас хворобами, щоб ми були більш людяні. Дає урок цінувати життя, не тринькати даремно час. І, дивлячись на чужі страждання, співчувати серцем і душею, бути м'якшим, любовно ставитися одне до одного.

Бог без нас не рятує нас.

Не маю іншої нагороди, як спілкування з людьми.

Коли церква надто близько підходить до політики – це ніколи не приносить користі.

Як їжа без солі не може бути, так і життя – без сліз.

Зараз ви читаєте новину «"Я бажаю стати перед Богом 121-м митрополитом Київським, а не 16-м патріархом Московським", - Володимир САБОДАН, 78 років, предстоятель Української православної церкви Московського патріархату». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути