Черкащанин 42-річний Віталій Криворучко із сином 18-річним Владиславом виготовляє у власній майстерні човни. Навчився майструвати їх в Італії. Має міжнародний сертифікат якості.
— У Черкасах працював колористом на автосервісі, підбирав фарби для автомобілів, — згадує Віталій Леонідович. — В Італію поїхав 1999-го. Вісім років працював на суднобудівному заводі в Калабриї, біля Сицилії. Це найвіддаленіший регіон, носок італійського чобота. Італійці навчили будувати 6–8-метрові човни. З каютами, без них. Потім переїхав на завод у Венецію. Там такі човни біля кожного будинку стоять, як у нас машини.
У дворі Криворучки накрили тентами два човни, водний мотоцикл.
— Додому повернувся шість років тому. Вирішив зайнятися тим, чим умію, — веде у прибудовану до хати майстерню. Там син Владислав монтує електронне обладнання до майбутнього човна.
— Кузов робимо зі склопластику, — пояснює. — Він кращий за метал. По-перше, ідеально гладкий, краще ковзає по воді, через що човен розвиває більшу швидкість. По-друге, склопластик не іржавіє, не гниє. По-третє, його легше обслуговувати і ремонтувати. Якщо налетиш металевим днищем на камінь, то доведеться заклепувати, запаювати. Кузов ослабляється. А склопластик заклеїв іншим шаром, і він стає ще міцніший.
З Італії Віталій привіз схеми і розміри деталей човнів. Ширина венеціанського — 1,65 м, висота борту — 45–70 см. Товщина дна — 1 см, бортів — 6 мм.
— Дома виготовив матриці. На них роблю деталі, — додає. — Обкладаю матрицю склотканиною, змазую поліефірною смолою із затверджувачем. Все розгладжую валіками, щоб не було бульбашок і даю висохнути. За температури 20 градусів на це йде 40 хвилин. Потім так само накладаю чотири шари склотканини. Як висохло — витягую з матриці ідеально гладку готову деталь. Заклепками зшиваю деталі, додатково склеюю поліефірною шпаклівкою.
Із сином Віталій виготовив 21 човен. Більшість купили італійці. Базовий коштує $5 тис. — 60 тис. грн. Важить 300 кг, має вітрове скло, редуктор з тросом управління двигуна, електропроводку, бортові вогні. Його виготовлять протягом місяця.
— Можемо докомплектувати човен насосом для відкачки води, сідушками, фонарями, драбиною, столиками, якорем. Всім, що власник забажає, — каже Віталій. — Коли оформляв євросертифікацію, мого човна випробовували на безпечність. На місце мотора клали 140 кілограмів, всередину човна — 300. Все залили водою. Човен мав бути на плаву, щоб люди за нього могли триматися. Всі човни з подвійним дном. Пробилася нижня частина — підстрахує верхня.
Човен можна облаштувати двигуном потужністю до 50 к. с. Такий розвиває швидкість до 56 км/год., за годину роботи споживає 10 л бензину марки А-95. Паливний бак розрахований на 42 л.
Зі склоппластику Криворучки виготовляють круглі басейни з вигнутими сидіннями по периметру. В діаметрі він 3,5 м і завглибшки 1 м. Басейн не треба глибоко закопувати, верхня частина залишається на землі. Вартість виробу становить близько 20 тис. грн.
Коментарі