понеділок, 12 травня 2014 17:45

Олександр Чекменьов: "На Майдані рятували лише жилетка преси та молитва"
5

Фото: alexanderchekmenev.com

Істинна майстерність фотографа полягає не тільки в тому, щоб гранично точно передати подію на своїх знімках, але й - головне - в тому, щоб показати її так, як ще ніхто не показував. Саме це і відрізняє роботи Олександра Чекменьова від десятків тисяч інших фотографій, зроблених на Євромайдані.

За підсумками 2013-го Чекменьов був визнаний "Фотографом року", отримавши цю престижну українську фотопреміі за серію робіт "Donbass ". Напевно, не менший успіх чекає і на серії його фотографій "Воїни" та "Євромайдан", які були зроблені в урядовому кварталі Києва в січні-березні 2014 року.

Ці роботи вже були представлені на престижному Портфоліо рев'ю в Нью-Йорку. А незабаром можуть поїхати і в Перпіньян (Франція), де щорічно проходить міжнародний фестиваль фотожуналістики.

Зустрівшись з Олександром, Gazeta.ua розпитала його про те, як створювалися знімки з серій "Воїни" і "Євромайдан", які історії криються за портретами евромайданівців, а також про те, як змінилося обличчя нашої країни після революції.

Коли ви вийшли на Майдан?

19 січня на Водохреща я щорічно фотографію купання. Не думав, що в цей день на Майдані щось почнеться - все-таки свято. До останнього не вірив, що зіткнення на Грушевського переростуть в щось серйозне. Але коли підпалили автобуси - негайно приїхав в центр. Страшно було... Коли в той вечір підійшов ближче до спецназівців, щоб краще їх зняти - відчув у себе під ногами два постріли. Чи то не промазали, чи то попередили... На Майдані рятувала тільки помаранчева жилетка преси та молитва. З тих пір я часто ходив на Майдан. Коли ставало небезпечно - говорив колегам, що ми обов'язково повинні вижити і знімати трибунал в Гаазі.

Чи використовували ви свій улюблений фотоапарат Rolleiflex?

З самого початку я знімав репортерські фотографії на цифру, але лише деякі з них були опубліковані. На Майдані знімало дуже багато людей. І мені захотілося зробити щось своє, тоді я й почав знімати на плівку. Після цього я постійно носив з собою Rolleiflex. Вже тоді я почав думати про книгу фотографій з Майдану.

Автор: alexanderchekmenev.com
 

На Майдані знімала просто колосальна кількість людей. Як виділити серед всіх цих фотографій, які зняті просто для розваги, а які є мистецтвом?

Практично всі робили репортажні знімки. Та і я свої роботи не можу назвати мистецтвом, поки вони не будуть визнані кимось.

На вашому сайті поруч стоять два альбоми: "Переможці", в котрому зібрані портрети ветеранів Другої Світової, і "Воїни", в якому показані евромайданівці. Мені відразу впало в око те, що у цих людей дуже схожий погляд.

І ті й інші для мене - захисники своєї землі. Думаю, що хлопці з серії "Воїни" в старості будуть такими ж, як ветерани Другої Світової - сьогодні. Всі герої серії "Воїни" - дуже світлі люди. Вони щиро прийшли битися з темрявою, розуміючи, що по них стріляють на ураження.

Ви майстер портрета. Коли ми з вами розмовляли рік тому - я попросив вас описати універсальне обличчя України, такий собі збірний образ особи нашої країни. Тоді ви сказали, що це обличчя очманіле від всіх соціальних складнощів, на ньому не зустрінеш посмішки і на ньому читається одне: "Де взяти грошей?" Чи змінилося вираз обличчя у України після Евромайдана?

Сьогоднішній стан України - це як недомовлені слова. Ця обличчя, на якому читається безрадісна надія і очікування "Що буде ?" На Майдані мало хто посміхався. Я якось запитав у самооборонівця в резиденції Януковича: "Ось ти дійшов до Межигір'я. Ти дочекався, що Янукович втік. Що ти тепер відчуваєш?" Він відповів: "Мене нудить, мої друзі загинули, а я сиджу в цій розкоші і мені навіть дихати навіть нічим..."

Автор: alexanderchekmenev.com
 

Коли я ходив по Євромайдану, то відчув, що ніби знаходжуся серед героїв ваших попередніх фото. У вас не було відчуття, що ви зіткнулися з персонажами, за якими "полювали" протягом багатьох років?

Так, було. Мене вразив хлопець з дерев'яним мечем, який він сам вирізав з якоїсь палиці. І з цією "зброєю" він намагається відстояти правду. Якби я в мирний час побачив чоловіка, одягненого так, як на Майдані, то я б його зняв з посмішкою. Але на цих фото вони не посміхаються.

Чи є у вас фотографії, які ви не хочете ставити в серію? Фото, які показують те, що зараз не потрібно показувати?

Я не міг сфотографувати майданівців з бойовою зброєю, так як просто не встигав їх зловити в об'єктиві. Але якби у мене вийшов такий знімок - я б його не ставив в серію. Для якоїсь новинної картинки він був би дуже доречним. Але для творчості - ні. Адже я не бачив, що він стріляв з цієї зброї або цілився в когось. Та й звідки він взагалі її взяв?

Автор: alexanderchekmenev.com
 

Ви не хочете показати майданівців з поганого боку?

Не те, що б з поганого. Я хочу показати, насамперед, беззахисних людей. Адже саме такими вони були. Наприклад, один самооборонівець зі Львова, який був на Майдані з перших днів. Коли взяли Межигір'я, то поставили його охороняти кімнату з коштовностями. Він мені сказав, що якби він взяв що-небудь цінне собі - ніхто б і не помітив. Він тоді сказав так: "Мені б на довго вистачило, але за що ж тоді хлопці загинули?"

Більшість ваших творчих фотографій - чорно-білі. Чому в серії "Воїни" і "Евромайдан" - кольорові знімки?

Мене вразив цей червоний колір вогню. Настільки велике полум'я я раніше бачив тільки на чужих фотографіях. Я знімав на плівку Fuji 400H.

У цілого ряду документалістів є чітке табу - не показувати реальну смерть і реальний секс . Чи є у вас якісь табу ?

Я знімаю все навколо себе, якщо знаю, що не заважаю і не нашкоджу людям своїми знімками. Я не знав, чим закінчаться події 20 лютого. У цей день я знімав у місці, куди зносили важко поранених і вбитих майданівців. Після цього їх забирав якийсь джип, адже туди не могли під'їхати карети швидкої. Коли я фотографував, водій цього автомобіля зірвався на мене, щоб я не знімав. Він боявся, що я засвічу номера машини і його самого. Тоді я відклав фотоапарат адже не хотів, щоб через мої знімків постраждали люди. Таке було і коли я знімав копанки в Донеччині. Люди тоді підходили до мене й казали, що коли хто побачить мої фото - вони просто можуть залишитися без роботи.

Автор: alexanderchekmenev.com
 

Ви були по той бік барикад. Силовики не забороняли себе знімати?

Ні, не забороняли, але все ж довго познімати не виходило. Підходили командири і просили припинити зйомку.

У вашій серії "Воїни" - люди тільки по цей бік барикад. Чи будете ви показувати людей по ту сторону барикад?

Ні. Мені це не треба. Їх показали в новинах. Та й одягнені вони всі однаково - це їх знеособлює. Думаю, треба показати поранених силовиків і разом з ними - поранених майданівців. Адже всі вони - українці.

Як ви вважаєте, інтерес до українського мистецтва поменшає після того, як знизиться напруга в українській політиці, завершаться військові дії на сході і на півдні, а також інформаційна війна з Росією?

Охолоне інтерес саме до бойових дій. Але якщо буде гарна творча фотографія - їй як і раніше будуть цікавитися. "Найскладніше знімати світ після війни" - сказав хтось із великих фотографів. У мирний час важче знайти подію, яка здивує. Як казав видатний фотограф Ларрі Тауел - потрібно знімати і робити книги.

Але за допомогою цифрових технологій та інтернету набагато простіше донести свої знімки до людей , ніж через книги.

Ну, можна і з Новим роком поздоровляти в інтернеті. Але це зовсім не те, якщо зателефонувати або відправити листівку. Коли знімок надрукований у книзі - напевно, це і є витвір мистецтва. Якщо фото можна потримати в руках, якщо воно представлено на виставці або надруковано в книзі - це рівень набагато вище, ніж публікація в ЗМІ.

Автор: alexanderchekmenev.com
 
Зараз ви читаєте новину «Олександр Чекменьов: "На Майдані рятували лише жилетка преси та молитва"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі