вівторок, 19 травня 2015 13:32

Прийшли партійні діячі, а написи на мозаїці - українською. І нічого за ніч не зміниш

На 87-му році життя в Києві помер художник Микола Стороженко. Понад чотири десятиліття працював у Академії образотворчого мистецтва, очолював творчу майстерню монументального живопису і храмової культури. Його учень Олесь Соловей розповідає про дві найбільші мозаїчні роботи Миколи Андрійовича

Олесь СОЛОВЕЙ, 45 років, художник:

– Художник Іван Марчук запросив Стороженка створити мозаїчні панно в залах Інституту теоретичної фізики у Феофанії. Микола Андрійович запропонував зобразити на них Львівське Успенське братство і Києво-Могилянську академію. Третє мало бути присвячене Петру Сагайдачному і Запорозькій Січі. Працював над ними з 1968-го по 1971-й. Стороженко тоді дружив із шістдесятниками – Аллою Горською, Іваном Світличним, В'ячеславом Чорноволом, Євгеном Сверстюком, приїздив на зйомки фільму "Тіні забутих предків". Розповідав про ходу й покладання червоної калини до пам'ятника Шевченку. Могилу поета оточили три ряди міліції. Алла Горська пробивалася вперед, хтось ударив, і калина випала у неї з рук. Микола Андрійович казав, що то було провісником її загибелі. Коли прийшла звістка, що вона померла, він якраз працював над мозаїкою. Так переживав, що риси Горської передав композитору Максиму Березовському, якого зобразив на панно поруч із Петром Могилою та Феофаном Прокоповичем.

  Микола СТОРОЖЕНКО, художник-монументаліст, графік Народився 28 вересня 1928 року у селі В’язове Конотопського району Сумської області в сім’ї розкуркулених заможних селян. Родина – одна із чотирьох у селі, що відмовилися вступити до колгоспу під час колективізації. Батько був теслею. З дерева майстрував музичні інструменти, зробив навіть дерев’яний велосипед. Навчався в Одеському художньому училищі, потім – у Художньому інституті в Києві (тепер – Національна академія образотворчого мистецтва й архітектури) на факультеті живопису. Серед його вчителів була Тетяна Яблонська. Займався станковим і монументальним живописом, графікою, ілюстрував твори Лесі Українки, Тараса Шевченка, Михайла Коцюбинського, народні казки. 1988-го отримав Шевченківську премію за ілюстрації до ”Котигорошка”. З 1973 року і до останнього дня життя викладав у Академії образотворчого мистецтва. Очолював творчу майстерню живопису та храмової культури. У 1997–2000 роках розписав баню церкви Миколи Притиска на Подолі в Києві. Під час роботи інколи залишався ночувати в храмі. Дружина Раїса Олександрівна – вчителька української мови й літератури. Син Максим – художник-монументаліст, з колегами розписав центральну баню Успенського собору Києво-Печерської лаври. Микола Стороженко помер 15 квітня на 87-му році життя. За день до смерті читав лекції. Похований у Києві на Байковому кладовищі
Микола СТОРОЖЕНКО, художник-монументаліст, графік Народився 28 вересня 1928 року у селі В’язове Конотопського району Сумської області в сім’ї розкуркулених заможних селян. Родина – одна із чотирьох у селі, що відмовилися вступити до колгоспу під час колективізації. Батько був теслею. З дерева майстрував музичні інструменти, зробив навіть дерев’яний велосипед. Навчався в Одеському художньому училищі, потім – у Художньому інституті в Києві (тепер – Національна академія образотворчого мистецтва й архітектури) на факультеті живопису. Серед його вчителів була Тетяна Яблонська. Займався станковим і монументальним живописом, графікою, ілюстрував твори Лесі Українки, Тараса Шевченка, Михайла Коцюбинського, народні казки. 1988-го отримав Шевченківську премію за ілюстрації до ”Котигорошка”. З 1973 року і до останнього дня життя викладав у Академії образотворчого мистецтва. Очолював творчу майстерню живопису та храмової культури. У 1997–2000 роках розписав баню церкви Миколи Притиска на Подолі в Києві. Під час роботи інколи залишався ночувати в храмі. Дружина Раїса Олександрівна – вчителька української мови й літератури. Син Максим – художник-монументаліст, з колегами розписав центральну баню Успенського собору Києво-Печерської лаври. Микола Стороженко помер 15 квітня на 87-му році життя. За день до смерті читав лекції. Похований у Києві на Байковому кладовищі

Ці мозаїки готували до великої міжнародної конференції. У Київ мали з'їхатися наукові світила з усього світу. Третє панно Миколі Андрійовичу втілити не дали, бо там мала бути Запорозька Січ. Його викликали в ЦК Компартії. Сказали: або обрати інший сюжет, або відмовитися. Тоді Іван Марчук зобразив космос.

Коли Стороженко працював над панно, то не створював його просто на стіні, а винайшов унікальний спосіб. Якраз був мозаїчний бум. На громадських будівлях часто робили мозаїку з великої плитки. Так швидше, художник набирав погонні метри, отримував хороший гонорар. Але Микола Андрійович не хотів спрощеного варіанту. Взявся працювати так, як робили майстри у Софійському соборі. Там шматочки смальти, з якої викладають мозаїку, були 8 на 8 міліметрів або 10 на 10. Такими дрібними камінцями і працював Стороженко. На його панно близько сотні відтінків. Відшукував побиті керамічні труби, різаний мармур, цеглу на звалищах. Клав смальту не плоско, а об'ємно. Де рука, вона випукла на кілька сантиметрів, де складки одягу – невеличкі западини. Це дає гру світла – кольори міняться.

  Над мозаїкою ”Україна скіфська – Елада степова” Микола Стороженко працював протягом 1987–1991 років. Панно розміром 24 на 10 метрів розташоване на адміністративному корпусі пансіонату ”Гілея” у селищі Лазурному на Херсонщині. Зобразив битву скіфського і перського царів
Над мозаїкою ”Україна скіфська – Елада степова” Микола Стороженко працював протягом 1987–1991 років. Панно розміром 24 на 10 метрів розташоване на адміністративному корпусі пансіонату ”Гілея” у селищі Лазурному на Херсонщині. Зобразив битву скіфського і перського царів

Для мозаїки зробив дерев'яні щити, на них насипав пісок, зверху прикладав картон із рисунком. Завдяки піску міг добитися рельєфності поверхні. А картон повторював об'єм піску. Тоді наверх закріплювалася поліетиленова плівка. На неї клеїли смальту. Маленькі проміжки між камінцями Стороженко засипав жужелицею (залишки після згорання твердого палива. – "Країна"), бо вона не з'єднувалася з цементом. Тоді усе це заливали бетоном і різали на півметрові квадрати. На стіну кріпили готові фрагменти, забирали дошки з піском і віддирали плівку. Тоді жужелиця висипалася, і отвори між камінцями були як контури. А самі смальти лишалися непошкоджені цементом. Дивишся на мозаїку – і не розумієш, як ті камінці тримаються. Цементу не видно, тільки кольори сяють.

Панно доповнювали написи з мозаїки. Це були вислови Сковороди, духовні настанови. Від Стороженка вимагали, щоб ці тексти були російською мовою. Він нічого не відповів, а зробив їх українською. Приходять партійні діячі, завтра відкриття конференції, а написи – українською. Нічого за ніч не зміниш. Вони були в розпачі. За це Стороженку перекрили кисень: ніде не міг заробити на життя, видавництва відмовлялися друкувати ілюстровані ним книжки. Він якраз закінчив ілюструвати роман Михайла Старицького "Останні орли". Книжку знищили на стадії верстки.

1987 року Інститут електрозварювання імені Патона замовив Миколі Андрійовичу зробити панно у селищі Лазурне на Херсонщині. Там будували санаторій. Стороженко запропонував зробити мозаїку на тему битви скіфів із персами. Коли Борис Патон побачив ескіз, сказав: "Люблю битву", і дав добро. Стороженко працював над нею під впливом поеми Євгена Маланюка "Варязька балада". Битви як такої не було, але скіфи перемогли персів. Ті прийшли величезною армадою, і вимагали бою. А скіфи вели партизанську війну – виснажували перське військо. Перси безславно повернулися додому. Микола Андрійович цю історію метафорично переклав у битву.

  Мозаїка з Григорієм Сковородою – фрагмент панно Миколи Стороженка ”Києво-Могилянська академія XVII–XVIII”, створеного у 1969–1970 роках. Робота оздоблює інтер’єр Інституту теоретичної фізики у Феофанії, Київ
Мозаїка з Григорієм Сковородою – фрагмент панно Миколи Стороженка ”Києво-Могилянська академія XVII–XVIII”, створеного у 1969–1970 роках. Робота оздоблює інтер’єр Інституту теоретичної фізики у Феофанії, Київ

Ця стіна 240 квадратних метрів. Висотою до 6 метрів, стоїть просто неба прямо біля моря. Стороженко підібрав палітру зі 100 відтінків. Випалював смальти з майстрами на заводі в Лисичанську. А тоді якраз Радянський Союз почав розвалюватися, інфляція. На 1991 рік, коли мозаїку закінчували, один квадратний метр роботи коштував, як пляшка шампанського. Здавалося, міг би махнути рукою на замовлення, та й усе. А Микола Андрійович сам виконав найскладніше – руки, обличчя, голови коней. Це сповільнювало процес, але інакше він працювати не вмів.

Зараз ви читаєте новину «Прийшли партійні діячі, а написи на мозаїці - українською. І нічого за ніч не зміниш». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути