Інформаційний простір майорить порадами про те, як бути успішним, вродливим, затребуваним, коханим, здоровим і багатим. Звідусіль транслюється стиль життя, невіддільними атрибутами котрого є остання модель айфону, підкачані сідниці, келих Шаблі під дюжину атлантичних устриць, сонячні ванни десь на Багамах двічі на рік і жінка-красуня з силіконовими губами або чоловік-багатій на Bentley. Це — деструктивні цінності, які шкодять повноцінному життю.
Так вважає письменниця Віра Валлє. Вона готує до друку книжку "У пошуках людини. Homo emoticus", в якій досліджує феномен людської емоційності. Авторка поділилася з Gazeta.ua, які суспільні й психологічні явища вважає антицінностями.
1. Матеріальні об'єкти
У соціумі споживання людина перетворилася на раба речей. Вона підкорюється ритму їхнього буття, який дарує ілюзію душевного спокою й повноти життя. І не підозрює, що стає об'єктом маніпуляції з боку речей та їхніх виробників.
2. Орієнтація на задоволення
Багато хто звик жити від задоволення до задоволення. Нова покупка, інформаційний галас, відпочинок у форматі all inclusive, гламурні тусовки, секс, алкоголь, азартні ігри — життя без них для рабів насолоди не має сенсу. Вічна гонитва за задоволенням заполонила їхню уяву, змістила життєві орієнтири, віддалила від головного — сенсу.
Зацікавлення гедоністів обмежені сферою їхньої залежності — поза нею світ є сірим і монотонним. Як фанат бодібілдінгу впадає в депресію через зменшення м'язової маси тіла внаслідок перерви у тренуваннях; як тусовщик або шопоголік втрачає сенс життя під час карантину — так алко- і наркозалежна людина страждає без чергової дози алкоголю або наркотику. Будь-яка фіксація на задоволенні, як на цінності, котра слугує орієнтиром у повсякденному житті, приховує в собі небезпеку заміщення особистості псевдоособистістю.
3. Упевненість у тому, що людина завжди має рацію
Люди, які оцінюють себе за критерієм власної слушності за будь-яких обставин, позбавляють себе шансу на помилку. Вони відмежовуються стіною від думки інших, не мають бажання вживатися в чужий досвід і нерідко страждають через власну впертість.
4. Прагнення визнання
Багато для кого впевненість у собі й почуття власної гідності залежать від того, як оцінює їх оточення. Відчуття індивідуальної цінності таких людей визначається їхньою популярністю та успіхом, вимірюється за шкалою престижу й визнання в соціумі. Орієнтація на визнання навряд чи принесе вам славу. Спрямованість на самопізнання, пронесене крізь власну справу, незрівнянно більше піде на користь.
5. Свобода від відповідальності
Установа на пошук винних у всіх своїх негараздах — це заздалегідь програшна цінність.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "На карантині вийшла заміж і завела трьох кролів" - письменниця Віра Валлє
6. Жага влади
Можливість нав'язувати свою волю, впливати на діяльність і поведінку інших людей для декого є критерієм власної сили. Людина, яка прагне влади, перебуває у стресі щодо непереборного бажання здобути перевагу. Але й здобувши її, такі люди не відчувають задоволення, а переживають страх невідворотності її втрати.
7. Утвердження свого "я"
Розповідаючи собі історії про уявних себе, такі люди втрачають відчуття реальності й позбавляють себе шансу на адекватне оцінювання власних дій.
Віра Валлє – письменниця, правозахисниця. Докторка філософії в галузі економіки. Два роки навчалась у Школі бізнесу Мерілендського університету в Сполучених Штатах. Стажувалася в американському суді з розгляду федеральних скарг і Торговельно-економічній місії при посольстві України в США. Працювала в міжнародних корпораціях Philip Morris International, Kuehne + Nagel, Imperial Tobacco Group, юридичних компаніях, групі Світового банку та громадському секторі. Авторка проєктів законів у сфері господарської діяльності та протидії корупції, книжок у галузі права, економіки, політології, соціології й філософії.
Коментарі