Виробник литих коліс із КНР намагається сертифікувати в Україні потенційно небезпечну для залізниці продукцію, але це відкине українську транспортну галузь на півстоліття назад.
Наслідки торгової війни США з Китаєм, ініційованої торік президентом США Дональдом Трампом, не проходять повз Україну.
Китайська металопродукція, опинившись під санкціями, почала агресивно шукати нові ринки збуту. Український, нічим не захищений простір виявився ідеальним полем для заходу гравців із КНР.
Першим на собі відчули удар виробники оцинкованого прокату. Китайці відправляли в Україну величезні партії товару не тільки за демпінговими цінами, але і дуже низької якості, фактично обманюючи споживачів.
А вже влітку 2019-го почалася активна експансія китайських литих залізничних коліс. На відміну від прокату, експлуатація литих залізничних коліс на українських залізничних коліях може призвести до техногенної катастрофи.
Ненадійні литі колеса
Колеса, вироблені литим способом, заборонено використовувати на залізницях загального користування в США, Канаді, Австралії та інших розвинених країнах.
Їх використовують тільки на окремих закритих маршрутах, наприклад, під внутрішньозаводський транспорт або в маршрутах від кар'єру до заводу, від кар'єру до морського порту і так далі.
З метою безпеки руху в країнах Євросоюзу колеса, вироблені литим способом, взагалі заборонені до застосування.
Навесні 2019-го в дослідницьких центрах Російської Федерації відмовилася сертифікувати китайські колеса. Фахівці російського ФГУП "ЦНІІчермет ім. І.П. Бардіна" встановили, що литі колеса з КНР мають цілу низку недоліків.
Згідно з результатами досліджень і випробувань, литі колеса не відповідають жодному існуючому в світі стандарту в частині механічних характеристик.
У зарубіжних ЗМІ неодноразово писали про аварії, пов'язані, зокрема, з використанням литих коліс.
Так, у грудні 2011-го руйнування поверхні литого колеса, виробленого в США, стало причиною сходження з рейок 19 вагонів із вугіллям.
Двома роками пізніше трагедія повторилася в більшому масштабі. У квітні 2013-го колесо американського виробництва, що лопнуло, стало причиною сходження з рейок цистерн із нафтою, у результаті чого в Канаді сталася екологічна катастрофа.
Важливо, що американські залізничні колеса лопалися за нормальних для української зими температурах: 2013-го колеса не витримали, коли термометри показували лише мінус 11 градусів за Цельсієм.
Зайти за будь-яку ціну
Зазнавши невдачі в Європі та Росії, китайські постачальники вирішили зайти в Україну. Але на шляху китайських коліс в Україні є перешкода: стримуючим фактором виступає відсутність ГОСТу на випуск цієї продукції.
Саме на цьому китайські постачальники вирішили акцентувати свій лобізм. Ще торік вони звернулися до Укрзалізниці з проханням сертифікувати їхні колеса.
Щоб отримати цей документ, необхідно провести перевірку на відповідність коліс усім вимогам із безпеки і надійності. А також отримати згоду всіх контролюючих органів.
У цьому і полягає основна проблема, оскільки литі колеса китайського виробництва не відповідають механічним і металографічним вимогам стандартів України щодо вмісту шкідливих газів у сталі (наприклад, водню).
Відповідно, вони не можуть отримати позитивні результати випробувань і схвалення на сертифікацію.
Китайці проявляють наполегливість, фактично спонсоруючи розробку в Україні норм, стандартів і Технічних умов на литі колеса "під себе", з дуже низькими якісними показниками, - такими, які можуть фактично забезпечити.
Китайські виробники намагаються будь-якими засобами зайти на український ринок і нехтують якісними показниками і безпекою залізничного руху.
Китайці не хочуть використовувати колісний ширвжиток всередині країни
Чому ж Китай намагається продавати в Україні литий "ширпотреб"? Відповідь проста: за останні кілька років у Китаї налагодили виробництво суцільнокатаних коліс під потреби внутрішнього ринку, а виробники низькоякісного "лиття" залишилися без ринку збуту.
Тепер китайські виробники литих коліс шукають будь-які лазівки, щоб зайти на нові ринки.
Технологія виробництва литих коліс морально застаріла, а їх якісні характеристики істотно поступаються суцільнокатаним. Використання литих коліс - це не просто повернення до рівня 40-50-х минулого століття, а й загроза безпеки залізничного сполучення.
Втім, китайських постачальників і певних осіб в Україні, які їх підтримують, це не бентежить: заради поставок ширвжитку з Китаю вони готові ризикувати життям простих українців.
Коментарі