5 червня 1910 року над Сирецьким іподромом у Києві піднявся перший вітчизняний аероплан "Кудашев-1". У небі він пробув 30 секунд і пролетів три десятки метрів. За штурвалом сидів його творець - російський князь та професор Київського політехнічного інституту Імператора Олександра ІІ Олександр Кудашев.
Він сконструював свій літак у дощатому сараї на території КПІ разом з тоді ще студентами Ігорем Сікорським та Федором Билинкіним. Вони допомагали з проектуванням гвинта і паралельно будували власні літальні апарати. Під час будівництва аероплана траплялись неприємні інциденти: протягом одного з випробувань розірвався пропелер. Уламки того самого гвинта розлетілись навсібіч зі страшною силою.
У результаті роботи в Кудашева вдався дерев'яний – із соснових рейок – літак, обтягнутий прогумованим полотном. Він важив 320 кілограмів і був оснащений двигуном "Анзані" потужністю 35 кінських сил.
23 травня (за старим стилем) гвинтокрил перевезли на Сирецький іподром. Там у присутності репортерів більшості міських газет і членів Київського товариства повітроплавання Кудашев здійснив свій політ. Про це писали і "Кієвлянін", і "Житель Києва", і "Вісник повітроплавання". Тодішню пресу дуже захоплював факт, що всі деталі літака – за винятком двигуна – було зроблено в Києві. Журналісти називали це початком вітчизняної авіації.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як штурмовик Су-25 екстремально низько літав над пляжем: відео з кабіни пілота
Свідком події став математик Борис Делоне: "Спочатку він катався на ньому по полю за Пушкінським парком, вранці, а пізніше, в травні, нарешті й полетів. Ми все це бачили: це було дивовижне видовище. Дійсно, я не знав, що Кудашев - доктор наук КПІ, вважав, що він - дорослий студент".
Попри наданий пресою докладний звіт з події, першість польоту Кудашева не було офіційно визнано: він не подав відповідної заявки до Всеросійського аероклубу. Натомість пальму першості відхопив санкт-петербурзький інженер Яків Геккель, чий літак злетів на день пізніше.
За 11 днів після "Кудашева-1" у небо піднявся гвинтокрил Ігоря Сікорського – "БІС-1". Щоправда, над землею він пробув утричі менше - 10 секунд.
До революції Київ був найбільшим авіаційним центром: тут створили більше 40 різних моделей літаків. Таких результатів не було навіть в Петербурзі. Багато конструктори мали власні майстерні. Польоти проводилися на двох аеродромах - на Сирці та Куренівці. Сирецький вважався військовим. Над ним в 1913 році поручик Павло Нестеров на літаку "Ньюпорт" вперше в світі виконав "мертву петлю".
Коментарі