Найчастіше батьків хвилює, як хвалити дитину, щоб не перехвалити і не нашкодити її самооцінці. Але краще задатися питанням, як правильно критикувати підлітка і дитину будь-якого віку. Адже не всі з нас вміють це робити безболісно для критикованого.
Як і похвала, так і критика для дітей молодшого віку і підлітків має основні правила. У будь-якому випадку, фрази а-ля "Мені не подобається", "Це погано" і інші прояви нібито критики не є нею насправді. Це просто суб'єктивне "фе", яке може зачепити дитину.
Критика повинна бути доброзичливою, націленою на допомогу і головне - аргументованою. Тоді і навчити дитину правильно реагувати на критику буде простіше. Психотерапевт Катерина Сігітова розповіла про "етикет" критики. Її поради можна застосувати до підлітків.
Отже, що таке критика? Це аналіз, оцінка і розбір будь-якого твору, явища або продукту і навіть людини, із зазначенням можливостей поліпшення.
Яка у критики мета? Як не дивно, але допомогти її об'єкту в тому, щоб поліпшити себе або своє творіння, стимулювати на розвиток. Правильна критика викликає гарні почуття і позитивно мотивує, тому що об'єкт критики розуміє: він не один, йому допомагають, за якість його роботи переживають з позиції "пліч-о-пліч".
Ознаки гарної критики
• вона виходить з позиції "пліч-о-пліч з автором";
• вона поважна, тобто бере до уваги працю іншої людини і / або результат цієї праці;
• вона мотивує на зміни;
• вона викликає інсайти (осяяння) про те, як можна щось поліпшити;
• вона не зачіпає самооцінку. В ідеалі, взагалі її не стосується, тому що не може бути ніякої потреби поранити чуже его, щоб донести свою думку.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Дітей дратує, коли батьки виставляють їх фото в соцмережах
Як правильно критикувати підлітка
1. Почніть з чогось позитивного і якісно його похваліть. Важливо зробити це щиро, тобто дійсно знайти в предметі критики хороше, і докладно розповісти, чому вам це здається важливим. Фальшива похвала легко розпізнається.
2. Приберіть всі ваші негативні емоції в сторону, щоб не викликати спрацьовування захисту. Не придушуйте свої почуття зовсім - просто відкладіть на час, так як вони зараз вам будуть заважати.
3. Якщо ваша критика усна - використовуйте теплі підкріплення, позитивну мову тіла, посмішку. Дайте відчути вашу доброзичливість. Якщо письмова - те ж саме, в межах можливостей друкованого тексту.
4. Коли приступаєте власне до пунктів зауважень, замість вказівних пропозицій використовуйте Я-повідомлення: замість "ви не праві" - "я не згоден". Так ви уникнете звинувачувального тону.
5. Будьте якомога точніші та детальному в описі суті того, що треба поміняти і поліпшити. Чим докладніше - тим краще.
6. Робіть акцент на поведінці / продукті / творінні, а не на самій людині. Так ви збережете її від почуття "я якийсь неправильний, піду краще полежу в кущах".
7. Постарайтеся увійти в позицію критикованого, а не віщати, як все погано, зі своєї позиції. Іноді після цього стає зрозуміло, що якісь пункти вашої критики легше озвучити, ніж зробити, якщо врахувати все, що вже врахував він. А деякі потрібно робити інакше, ніж вам здається.
8. Не говоріть занадто багато одразу. Обмежтеся двома-трьома пунктами, інші можна додати, якщо буде діалог.
9. Давайте готові рішення, тобто поради по процесу, які можна прямо одразу взяти і використовувати. Якщо готових немає - придумайте хоча б одне. Це полегшить критикованому завдання.
10. Обов'язково закінчите чимось позитивним, і знову - хваліть якісно і детально. Чим краще погладите на початку і в кінці, тим краще буде сприйнято те, що в середині.
І, будь ласка, пам'ятайте: мета вашого втручання - допомогти підлітку стати краще, виправити проблему. Ви не розслабляєтеся за допомогою критики, ви не відпрацьовуєте свій стрес, ви не тішите своє его. Якщо все-таки ви це робите, зупиніться і подумайте: чи дійсно у вас є обгрунтовані зауваження, або вам просто потрібно з кимось поговорити. Якщо ж ви ПРАВДА хочете допомогти - переконайтеся, що ваша критика містить саме цей посил. Дуже непросто буває відокремлювати головне від другорядного, але найкраща критика - як раз, усвідомлена і ретельно продумана. Для критикованого вона ще й найзручніша, бо її можна негайно взяти в роботу.
За допомогою такої критики проблеми та шляхи їх вирішення видно дуже чітко. При цьому критикований не отримує "безкоштовного бонусу" у вигляді демотивації і відчуття власної неправильності.