Coca-Cola, Samsung, Nike та інші компанії активно освоюють віртуальний мета-всесвіт. Там припускають, що у подальшому новий простір стане поштовхом для зростання електронної комерції. Українці теж намагаються не відставати.
Метавсесвіт – інтернет-середовище, анонсоване засновником Facebook Марком Цукербергом, існує поки у вигляді окремих продуктів. Втім, це далеко не єдиний такий проект. Бізнес вже намагається інвестувати та заробляти на метасвітах.
Meta-кроки у цифрові світі
Анонс метавсесвіту, зроблений Марком Цукербергом в жовтні минулого року, викликав змішані почуття у пересічних користувачів, ІТ-фахівців та бізнесу. Ідея метавсесвіту полягає в зануренні у віртуальний світ за допомогою окулярів доповненої та віртуальної реальності. Можна буде, не виходячи з дому, лише одягнувши такий пристрій опинитись на робочому місці в оточенні колег, в кінотеатрі чи на морському узбережжі.
Поки метавсесвіт є проектом доволі далекого майбутнього. Для Марка Цукерберга - це нова Big Thing, спроба диверсифікувати свій бізнес, особливо на фоні скорочення аудиторії та перетікання її в інші соцмережі, зокрема, в TikTok.
В останньому фінансовому звіті компанія повідомила, що її підрозділ Reality Labs, який власне займається віртуальною реальністю та будує метавсесвіт, отримав збиток у розмірі $10 млрд.
Метабізнес у метавсесвіті
Коли перші обговорення ідеї метавсесвіту трохи стихли, бізнес почав шукати свій профіт у цьому анонсі. І хоча наразі ми бачимо лише концепт-ідею цього середовища та окремі її втілення, багато компаній почали здійснювати власні спроби "входження" у метавсесвіт – не лише від компанії Meta, але й від інших гравців ринку.
До прикладу, компанія Nike купила розробника цифрових товарів RTFKT, в портфоліо якого є віртуальне взуття та невзаємозамінні токени (NFT). Таким способом компанія готується стати одним з перших продавців діджитал-взуття для цифрового світу.
Деякі бізнеси почали купувати віртуальну нерухомість в метавсесвіті, серед них – компанія Adidas.
Деякі бізнеси почали купувати віртуальну нерухомість в метавсесвіті, серед них – компанія Adidas. Правда, виробник спортивних товарів придбав віртуальну землю не у метавсесвіті Цукерберга, а в проекті The Sandbox. Ігри в метавсесвітах The Sandbox та Decentraland запустила компанія Atari, а аукціонний дім Sotheby's відкрив у Decentraland віртуальну галерею. В цьому ж віртуальному світі уже засвітились Coca-Cola, Samsung та багато інших бізнес-гігантів.
Що може дати віртуальний світ бізнесу
Метавсесвіт може багато дати бізнесу і компанії уже сьогодні задумуються над тим, як вони працюватимуть у цифровому світі. На думку Нака Хітуіса, засновника маркетингової агенції TripleShot Marketing, одним з основних напрямків розвитку електронної комерції у метавсесвіті стане об'єднання офлайн- та онлайн-торгівлі, що може зацікавити сьогоднішніх гравців e-commerce-ринку.
У віртуальному просторі можна заробляти на рекламі й на продажах. Якщо пригадати, що на кінець 2021 року аудиторія всіх сервісів Meta наближається до 3 млрд користувачів, то власнику цього нового цифрового середовища потрібно буде лише грамотно монетизувати той час, який всі ці люди тратитимуть на цифровий світ.
Мета-ідеї для метавсесвіту компанії Meta
Уже на початку цього року стало відомо про патенти, отримані компанією Meta (Facebook), що описують об'єкти та принципи взаємодії у метавсесвіті. До прикладу, компанія готується будувати "віртуальні магазини", в яких будуть продаватися цифрові копії реальних товарів.
Інші патенти пов'язані з інструментами відстеження очей та міміки користувачів. Вони призначені для гарнітур віртуальної реальності, але їх опис підказує, що навіть погляд користувача може аналізуватися, наприклад, для демонстрації йому реклами.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Верховна Рада легалізувала віртуальні активи в Україні
До прикладу, один з патентів описує технологію відстеження міміки обличчя з метою "адаптації медіаконтенту" - це може означати, що лише вираз обличчя жителя метавсесвіту зможе впливати на його оточення. Видання Financial Times цитує юристку Бріттан Хеллер (Brittan Heller) з компанії Foley Hoag, яка називає спробу таргетувати рекламу, що базується на мимовільних біологічних реакціях, жахливою.
Хто ще зможе заробити на метавсесвіті
Метавсесвіт, який вимагатиме величезних обчислювальних потужностей, потребуватиме чіпів для обслуговування всього цього технологічного різноманіття.
Кеті Хакл (Cathy Hackl), директорка консалтингової компанії Futures Intelligence Group, що домагає брендам в розробці їх власної стратегії присутності у метавсесвіті, дала свої поради щодо інвестицій у це цифрове середовище. На її думку, сьогодні існує чотири основні стратегії інвестицій у метавсесвіт:
1. віртуальна нерухомість
2. біржові фонди (наприклад, ETF Roundhill Ball Metaverse), які працюють з компаніями метавсесвіту
3. цифрові об'єкти – одяг, взуття
4. невзаємозамінні токени (NFT)
Український інвестиційний інтерес
Інвестори теж демонструють свою зацікавленість у метавсесвіти. І серед них – українські венчурні фонди.
Тетяна Власова, PR-директор венчурного фонду TA Ventures в коментарі Gazeta.ua розповіла нам про новий напрямок інвестицій компанії в стартапи, пов'язані з індустрією Web3, блокчейном та метавсесвітом. Фонд анонсував нову вертикаль для цього напрямку та розширив свій розмір з $50 млн до $75 млн.
Інвестори теж демонструють свою зацікавленість у метавсесвіти. І серед них – українські венчурні фонди.
У TA Ventures уже є частки в компаніях, що працюють в напрямку Web3, децентралізованих технологій та метавсесвітів. Серед них варто виділити вкладення у Gemini — групу компаній братів Вінклвоссів (співзасновників Facebook), у яку входить криптобіржа Gemini Exchange, NFT-платформа Nifty Gateway, платформа з керування активами, Stablecoin та інші проєкти.
Окрім того, TA Ventures є інвестором віртуальної платформи для проведення онлайн-заходів у метавсесвітах Party.Space, платформи для купівлі криптовалют Moonpay, маркетплейсі Alt для продажу альтернативних активів та колекційних предметів, що також планує працювати з NFT
Партнер TA Ventures Олег Малєнков, що відповідає за нову вертикаль, в коментарі Gazeta.ua пояснює: "Web3 об'єднав найкращі якості попередніх епох інтернету і відкриває можливості для мільйонів нових підприємців. Вже зараз можна побачити формування абсолютно нових професійних незалежних кластерів. Ми почали інвестувати у Web3 наприкінці минулого року. Наша стратегія інвестування адаптується під нову парадигму, але успадковує ключові компоненти базової стратегії: рання стадія, особливий фокус на команду, співінвестування та глобальні ринки".
Чи є життя без метавсесвіту
Попри глобальний захват та обговорення цього концепту в різних середовищах, є компанії, які воліють поки знаходитись осторонь ідеї Марка Цукерберга.
Окремі експерти, до прикладу, Марк Гурман (Mark Gurman) з Bloomberg, впевнені, що Apple, яка готує власну гарнітуру змішаної (віртуальної та доповненої) реальності не планує участі в цьому проекті. Її гарнітура, яку компанія може показати уже в 2022 році, буде використовуватись для ігор та спілкування, а не для екскурсій у віртуальні світи, про що розповідає Meta.
Це поки не офіційна позиція компанії Apple, але заяв про плани щодо власної присутності у метавсесвіті чи створенні для неї додатків, гаджетів чи сервісів, компанія також ще не зробила.
Надія Баловсяк
Коментарі