четвер, 26 липня 2018 17:48

Тендер Укрзалізниці на поставку 54 пасажирських вагонів у 2018 році під питанням

Тендер Укрзалізниці на поставку 54 пасажирських вагонів у 2018 році під питанням
16 липня стали відомими цінові пропозиції учасників тендера Укрзалізниці на поставку 54 пасажирських вагонів

З 14 травня поточного року триває тендер Укрзалізниці на поставку 54 пасажирських вагонів. 9 липня відбулося засідання тендерного комітету, опубліковано в ProZorro його рішення про відповідність поданих заявок умовам торгів. 16 липня - відбувся аукціон, стали відомими цінові пропозиції учасників. ПАТ "КВБЗ" запропонував найнижчу ціну серед учасників.

І вже на наступний день багато ЗМІ повідомили новину, що Крюківський вагонобудівний завод виграв тендер на поставку пасажирських вагонів за чотирма лотами на загальну суму понад 1,5 млрд грн. Журналісти навіть уявити собі не могли, що може бути інакше. Але, не так все просто в королівстві, що має назву Укрзалізниця. Тендерний комітет повинен порівняти ціни учасників і підписати протокол. Він збирався 17-го, 19-го, потім 23 липня. Нове засідання призначене на 8 серпня. "Чому?" - запитаєте ви. А тому що 13 чоловік тендерного комітету не можуть прийняти просте рішення. Тому що надумали проводити новий аналіз і порівняння цін на ринку. Як то кажуть, після бійки. Тому що непрофесіоналізм, безвідповідальність, недотримання вимог Закону України "Про державні закупівлі" стали нормою в роботі окремих керівників УЗ.

Протягом цього тендеру всі спостерігали за діями Укрзалізниці. Наприклад, лише 16 липня відповідно до Закону України "Про державні закупівлі" можна було оприлюднити запропоновані виробниками ціни. Однак ще 23 червня (!) на офіційному сайті ПАТ "Укрзалізниця" з'явилася інформація зі звинуваченнями на адресу Крюківського вагонобудівного заводу у встановленні нібито дуже високих цін на пасажирські вагони. Інформація містила цифри, які не відповідають дійсному стану справ. Було очевидно, що ці звинувачення безпідставні і провокаційні.

Ця публікація у тому числі дискредитувала і правління ПАТ "Укрзалізниця", яка прийняла рішення про оголошення зазначених процедур закупівлі, а також причетні департаменти, які вели роботу щодо визначення технічних вимог до вагонів, провели аналіз ринку і сформували очікувану вартість закупівлі. УЗ, готуючись до закупівель вагонів 2018 року, провели кілька техрад, засідань цінової комісії, правлінь за твердженням бюджету, погоджень документів в Мінекономрозвитку. І перший віце-прем'єр-міністр Степан Кубів затвердив цей бюджет. Вся країна бачила по телебаченню, як в.о. правленія УЗ доповів прем'єр-міністру України, що все гаразд, у нього немає сумнівів щодо закупівлі 54 пасажирських вагонів у 2018 році, тендер на виході. І ось сьогодні хтось почав контролювати документи, підписані правлінням УЗ і Кабміном, при цьому звинувачуючи КВБЗ.

Укрзалізниця в особі своєї прес-служби, в.о. голови правління публічно розповідає про цінові позиції учасників до торгів. Їм вторять двадцять електронних ЗМІ України, одностайні в "справедливій ​​оцінці" обуреного Державного монополіста - УЗ. Нонсенс! А ПАТ "КВБЗ" не могло навіть надати публічні пояснення з цього приводу, оскільки це порушення Закону України "Про державні закупівлі", так як розкривати цінову пропозиція до проведення аукціону ні КВБЗ, ні Укрзалізниця не мають права. Проте, на наступний день після масових публікацій "про непомірні цінові апетити" монополіста КВБЗ "Крюківський вагонзавод" звернувся до в.о. голови правління УЗ Євгена Кравцова з листом, в якому було прохання дати пояснення, пропозиція провести розслідування і розібратися, чому так відбулося. Відповіді до сьогоднішнього дня, на жаль, не було.

Але! 22 липня, в неділю, фахівці КВБЗ отримали від УЗ новий "аналіз" цін. Вже 23 липня голова наглядової ради ПАТ "КВБЗ" Володимир Приходько знову звернувся в Укрзалізницю: ситуація незрозуміла, чому надходять нові "розрахунки" цін, в яких має місце маніпуляція фактами і цифрами. Давайте терміново разом розберемося. Більш того, Володимир Іванович зателефонував керівництву УЗ: направляємо лист, прочитайте, вислухайте, виріште! І знову не чують!

Ще 16 липня поточного року на офіційному сайті КВБЗ була розміщена стаття "Ціни на пасажирські вагони КВБЗ - нижче ринкових".

У ній аналіз цін на пасажирські вагони КВБЗ та інших виробників, зокрема білоруських і російських вагонобудівників.

Починаючи з 2016 року, Укрзалізниця закуповує пасажирські вагони відповідно до вимог Закону України "Про державні закупівлі" за результатами відкритих торгів у системі ProZorro. І саме УЗ за результатами моніторингу та визначених нею технічних характеристик рухомого складу сама визначає очікувану вартість закупівлі!

Так, у 2016 році в оголошених тендерах ПАТ "Укрзалізниця" визначила очікувану вартість одного пасажирського вагона на рівні 17 млн грн, хоча в той час середня ринкова ціна нового пасажирського вагона становила 19 млн грн (всі ціни наведені з ПДВ). Тоді, за результатами проведеного тендеру ПАТ "КВБЗ" був визнаний переможцем. Ціна купейного пасажирського вагона в базовій комплектації склала 16, 959 млн грн, що значно нижче ринкових цін того періоду.

У 2017 році Укрзалізниця оголосила тендер на закупівлю 38 пасажирських вагонів. Ціна одного вагона передбачена на рівні 23,04 млн грн. Так, зазначена ціна була на 21% вище за ринкову вартість пасажирського вагона в 2016 році, але за офіційними даними Мінфіну індекс цін виробників у 2016 році становив 135,8%. А це більш ніж в 1,5 рази вище, ніж зростання цін на пасажирські вагони.

Тендер поточного року на придбання 54 пасажирських вагонів (21 купейний, 20 типу СВ, 11 купейних з купе начальника поїзда і 2 вагони для міжнародних перевезень) Укрзалізниця оголосила, як уже було сказано, 14 травня. І дійсно, в системі ProZorro очікувана за розрахунками УЗ вартість одного пасажирського купейного вагона становила 28 млн 043 тис. 640 грн. Але - це очікувана вартість закупівлі, а не цінова пропозиція ПАТ "КВБЗ", як це невірно вказано в статті УЗ.

До того ж є дуже важливий момент, який суттєво вплинув на ціну. ПАТ УЗ внесені зміни в технічні вимоги до комплектації пасажирських вагонів. УЗ хоче, щоб вони були укомплектовані візками нової, безлюлечної конструкції з дисковими гальмами, щоб були встановлені світлодіодні світильники, кавомашини, покращене сучасне покриття підлоги. І це нормально.

Фахівцями профільних департаментів ПАТ "Укрзалізниця" була проведена величезна робота з підвищення комфортності та безпеки пасажирських перевезень. Одним з основних заходів є перехід на закупівлю вагонів з візками безлюлечної конструкції, у яких краща плавність ходу, менший гальмівний шлях, а це - комфорт і безпека для пасажирів. Протиюзний пристрій, встановлений на них, захищає від пошкодження поверхню кочення коліс при екстрених і повних службових гальмуваннях. А це, в свою чергу сприяє збільшенню пробігу вагонів і ресурсу візків. Термін служби нових візків - 40 років (у колишніх українських - 30, у російських, які вони масово ставлять на свої вагони, - 28). Тобто візки КВБЗ кращі за аналоги, що застосовуються сьогодні на ринку!

Всі ці рішення були прийняті Науково-технічною радою ПАТ "Укрзалізниця" і погоджені Правлінням УЗ. Виконання всіх цих вимог, звичайно, позначається на вартості пасажирського вагона, збільшуючи її. Цінова пропозиція КВБЗ за один вагон після розкриття тендерних пропозицій склала 28 млн 043 тис. 400 грн. І, як уже зазначалося, вона виявилася найменшою.

Або, можливо, УЗ хоче купити вагони в Росії, кажучи у своїй публікації від 23 червня, що там вони дешевші? По-перше, не дешевші. А по-друге, як же треба не любити свою країну, щоб сьогодні безпідставно заявляти про те, що вагони країни-агресора нібито кращі за ціною! Як наслідок цих дій УЗ - поява в друку країн СНД і Росії негативних статей зі свідоцтвом "в Україні не збираються підтримувати національного виробника".

На Крюківському вагонобудівному заводі дбають про репутацію підприємства. Публічне акціонерне товариство веде прозорий бізнес, що підтверджують щорічні міжнародні аудити. Тому, м'яко кажучи, неприємно читати на сайті партнера недостовірну і безпідставну інформацію, яка дискредитує вітчизняного виробника, негативно впливає на його імідж на міжнародному ринку.

Тим більше дивно бачити зволікання, навмисне відкладання прийняття рішення тендерного комітету, відтягування термінів укладення договору і початку поставки вагонів. Плювати, що соціальні мережі рясніють постами і фотографіями пасажирських вагонів, де виросли гриби, ходять юрбами таргани, не відчиняються вікна, не працюють кондиціонери та інше. Пасажир український терплячий, ще потерпить, поки державні службовці високого рангу вирішують свої справи. А в цей час зварювальники, електромонтажники та інші фахівці високої кваліфікації їдуть до Польщі і Німеччини, де своєю працею успішно підтримують економіку цих країн. Мабуть, це і є найстрашніше в цій історії: ми втрачаємо людей!

Якраз в ці дні ми згадуємо у зв'язку з днем ​​народження генерального директора УЗ 2000-2004 років, Міністра транспорту та зв'язку Георгія Кірпу, який так рано пішов з життя. Але він назавжди залишиться прикладом того, як потрібно прагнути до змін, багато і самовіддано працювати, щоб ці зміни прийшли в Укрзалізницю і в економіку країни. Адже саме з його приходом до керівництва Державним монополістом - Укрзалізницею в Україні почали експлуатуватися перші швидкісні поїзди національного виробника - ПАТ "КВБЗ", на зміну яким в 2012 році прийшли корейські потяги "Хюндай", які швидко стали сумно відомими через їх масову відмову в експлуатації в перші роки.

Починаючи з 1991 року, в Укрзалізниці змінилося 20 генеральних директорів. І всі вони працювали з Крюківським вагонобудівним на партнерських засадах, завод завжди неухильно виконував свої зобов'язання, завжди йшов назустріч УЗ, коли потрібна була допомога в ремонтах, у тому числі і модернізації тих же корейських електропоїздів. Сьогодні, щоб прикрити відсутність реальної діяльності, відчутних кроків вперед, невміння (чи небажання) здійснити закупівлю нової техніки у вітчизняного виробника, керівництво УЗ намагається цього виробника зганьбити.

Трохи цифр. З 2009 по 2018 роки Укрзалізниця придбала у КВБЗ аж 92 пасажирських вагони локомотивної тяги. Для порівняння: за рік до цього, у 2008 році тільки в один рік було придбано стільки ж вагонів - 92! За ці ж десять останніх років середньорічний обсяг реалізації за всіма замовленнями УЗ склав всього лише 9,2% від загального обсягу продажів ПАТ "КВБЗ" Ось так, в рік по чайній ложці, а в деякі - взагалі нуль. І це при величезному відкладеному попиті на вантажні і пасажирські вагони. І це при тому, що КВБЗ спільно з українськими підприємствами-постачальниками комплектуючих може випускати і поставляти до 300 пасажирських вагонів на рік! При тому, що прем'єр-міністр Володимир Гройсман приймав три рази рішення про підтримку українського вагонобудування: в грудні 2016 року і два рази протягом 2017-го. Перший віце-прем'єр Степан Кубів, віце-прем'єр Володимир Кістіон - по два рази кожен підписували рішення на цю тему.

Все вищесказане доводить, наскільки складно в Україні отримати замовлення, як багато перешкод виникає на цьому шляху. Державний монополіст - Укрзалізниця не надає належної підтримки національним виробникам. І при цьому ще намагається дискредитувати Крюківський вагонобудівний завод, який за власні кошти у співпраці з Укрзалізницею, Національною Академією наук, численними українськими підприємствами за п'ятнадцять років створив галузь пасажирського вагонобудування, освоїв виробництво всіх видів вантажних і пасажирських вагонів локомотивної тяги, електропоїздів, дизель-поїздів , поїздів метро, ​​електровозів. Не кожна, створена в цей період держава могла це собі дозволити! А Україна стала країною, яка сьогодні виробляє всі види рейкового рухомого складу.

Сподіваємося, що Закон і правда переможуть, КВБЗ отримає замовлення на 54 пасажирських вагони. І від цього виграють всі: Укрзалізниця отримає нову техніку, пасажири зможуть комфортно і безпечно подорожувати, ПАТ "КВБЗ" і його 181 український партнер - постачальник, установи науки, такі як Дніпропетровський ДІІТ, Кременчуцький ВНІПТІ вагон, Київський НІІКТІ Укрзалізниці будуть працювати, платити податки в бюджети всіх рівнів. Державний монополіст - ПАТ "Укрзалізниця" стане прикладом серед найбільших монополістів України в підтримці (справжній, а не декларованій) національних товаровиробників, які забезпечують її так необхідною технікою. І наша країна в цілому буде жити і розвиватися.

Георгій Ігнатов,

головний конструктор ПАТ "КВБЗ",
творець пасажирських вагонів локомотивної тяги, дизель- і електропоїздів,
лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки за створення сімейства пасажирських вагонів для швидкісного руху

Зараз ви читаєте новину «Тендер Укрзалізниці на поставку 54 пасажирських вагонів у 2018 році під питанням». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути