Рішення РНБО про введення тимчасової адміністрації в "Укрзалізниці" і звільнення всього складу правління і наглядової ради могло бути ініційоване міжнародними партнерами України, які визнали неефективність реформи корпоративного управління на держпідприємствах.
Про це пише "РБК-Україна".
Видання нагадує, що члени наглядової ради "Укрзалізниці" відрізняються активною участю в різного роду скандалах замість того, щоб займатися розвитком компанії і передавати їй свій досвід з інших сфер. На прикладі Сергія Лещенка ЗМІ та експерти регулярно вказують, що серед членів наглядової ради є люди, які абсолютно не розбираються в залізниці. "Тим не менш, багато спостерігачів стверджують, що Лещенку місце в наглядовій раді дісталося не просто так - а з подачі великого постачальника коліс для "УЗ" - компанії Інтерпайп Віктора Пінчука", - йдеться в матеріалі. Також інтереси цього олігарха нібито лобіював відомий західний економіст, який часто коментує питання, пов'язані з Україною, Андерс Аслунд. З ним теж пов'язані певні скандали в наглядовій раді. Наприклад, він вирішив звільнитися, коли під тиском громадськості було прийнято рішення знизити для членів наглядової ради зарплати або на певний час взагалі від них відмовитися.
Інтереси логістичного бізнесу лобіює і литовець Адомас Аудіцкас, який також входить до наглядової ради "УЗ". Його підозрюють у сприянні постачання вживаних вагонів з Росії, які несуть пряму загрозу для безпеки перевезень як вантажів, так і пасажирів. У його офісі правоохоронці навіть проводили обшуки, а його прізвище прямо фігурувало в кримінальних провадженнях по цих епізодах.
Багато скандалів, пов'язаних з наглядовою радою "УЗ", так і залишаються в колі залізничників, однак їх результати дуже чуйно відстежують іноземні кредитори. Наприклад, екс-топ-менеджер компанії Іраклі Езгубая розповідав про те, як наглядова рада в інтересах приватного бізнесу заблокувала створення і розвиток філії "УЗ Карго".
"Всі ці та багато інших фактів з історії наглядової ради "Укрзалізниці" довгий час ігнорувалися Кабміном. Навіть коли тимчасова слідча комісія Верховної Ради з питань зловживань на залізниці закликала звільнити наглядову раду разом з правлінням через участь в різних схемах і махінаціях - її думку проігнорували", - пишуть журналісти.
"Ситуація змінилася, коли в уряді почали отримувати сигнали від посольств "Великої сімки", країни якої більше за інших ратували за проведення в Україні реформи корпоративного управління держпідприємств. Сигнали полягали в тому, що експеримент з "Укрзалізницею", судячи з усього, закінчено і визнано невдалим, тому його необхідно терміново згортати і шукати інші, альтернативні "історії успіху". У інших держпідприємствах.
Чому було прийнято таке рішення? Тому що іноземці - як виявилося, навіть з найкришталевіше чистою репутацією - не рятують компанію від багатомільярдних розкрадань. А в змові з правлінням вони взагалі "творять чудеса", - наголошується в матеріалі.
Журналісти додають, що на думку західних експертів, "досягнення" "Укрзалізниці", про які недавно писала у своїй довідкової записці Служба безпеки України, краще приводити в приклад при вивченні Кримінального кодексу, ніж при описі "кращих практик".
"Відповідні сигнали отримали і в апараті Ради нацбезпеки. "Укрзалізниця" вже стояла на порядку денному, проте саме завдяки нашим "західним партнерам", в тексті довідкових матеріалів СБУ з'явилася пряма рекомендація відсторонити керівництво та наглядову раду "УЗ" до формування повноцінних органів управління за стандартами OECD. Приблизно такий самий текст в результаті перекочував в рішення РНБО, яким уряду надано протокольне доручення розібратися в ситуації.
Надалі "корпоративне перезавантаження в "УЗ" з легкої руки наших західних партнерів, в першу чергу, посольств Великої сімки, дозволить запустити аналогічні процеси і в інших держкомпаніях. Хоча цілком можливо, що спочатку для цього теж знадобиться перелік "аргументів" від Служби безпеки, а потім - рішення РНБО", - резюмує видання.
Коментарі