У справі про покупку китайськими інвесторами акцій АТ "Мотор Січ" Україна опинилася перед складним вибором: врятувати велике підприємство, яке є роботодавцем для 20 тисяч українців, і підтримати власну обороноздатність, або піддатися на тиск США і кинути підприємство на свавілля, що призведе до його знищення.
Про це в коментарі для одного з провідних азіатських агентств ділових новин Nikkei Asia Review заявив Олександр Паращій, керівник аналітичного відділу інвестиційного банку Concorde Capital в Києві.
Нагадаємо, що китайські інвестори "Мотор Січ", які гарантують підприємству інвестиції, модернізацію та доступ на ринок КНР, протягом трьох років намагаються отримати можливість реалізувати свої права як акціонерів. "Українські регулюючі державні органи, лобійовані офіційними особами США, затримали схвалення реєстраційної заявки в 2017 році і відновлену в 2019 році спробу (узгодження в АМКУ угоди з купівлі акцій АТ "Мотор Січ") в партнерстві з державним оборонним конгломератом "Укроборонпром", - описує ситуацію, що склалася Nikkei Asia Review.
Через відкриту за ініціативою СБУ кримінальну справу і відсутність дозволу АМКУ на концентрацію китайські інвестори "Мотор Січі" направили Мін'юсту претензію з повідомленням про початок інвестиційного спору з державою Україна. Вони хочуть стягнути $3,5 млрд. з України за поведінку української влади, яку кваліфікують як експропріацію інвестицій. У той же час, США як геополітичний суперник Китаю, висловлює незадоволення фактом інвестицій бізнесу КНР в авіабудівне підприємство.
"Вибір не легкий, - сказав аналітик, коментуючи блокування угоди з купівлі акцій АТ "Мотор Січ" китайською Skyrizon. - Або український уряд рятує "Мотор Січ", але ризикує розсердити американців, або кине "Мотор Січ" напризволяще під тиском США, і рано чи пізно, компанія просто припинить своє існування".
Як зазначає Nikkei Asia Review, аналітик вважає неприйнятним другий сценарій, враховуючи потребу самої України в продукції "Мотор Січ" для підтримки власної обороноздатності в умовах триваючої конфронтації з Росією, а також статус компанії як роботодавця приблизно для 20 тисяч людей.
Видання нагадує, що, оновлюючи заявку на придбання "Мотор Січ" в серпні 2019 року, китайська сторона була готова передати державному концерну "Укроборонпром" 25% акцій підприємства. Але ця пропозиція знову не отримала підтримки з боку регулюючих органів, і компанія-акціонер Skyrizon повідомила, що не може передати пакет акцій "Укроборонпрому", оскільки він не виконав свою частину угоди. "Нова заявка, подана разом з DCH, здається, має більш високі шанси", - вважають аналітики Nikkei Asia Review.
"Підтримка (китайських інвесторів "Мотор Січ") з боку DCH Group Ярославського відбувається на тлі того, що "Мотор Січ" продовжує ледве зводити кінці з кінцями через втрату продажів в Росії, яка традиційно була її основним ринком", - пише Nikkei Asia Review. "Ярославський - один з найбагатших людей країни, виявився більш кмітливим, ніж більшість його однолітків в тому, що залишався в прихильності влади навіть після неодноразових драматичних політичних змін", - так характеризує видання Олександра Ярославського, бізнесмена з топ-10 рейтингу видання Forbes Ukraine, який прославився участю в підготовці України до Євро-2012, а нині створює в рідному Харкові українську Кремнієву Долину.
Думка аналітиків Nikkei Asia Review про те, що українська влада обере варіант порятунку, а не знищення "Мотор Січі" підтримують й інші експерти. Олексій Кущ, київський економіст з центру фінансових досліджень Growford Institute, вважає, що зараз китайські інвестори зможуть, нарешті, зайнятися розвитком підприємства. "Вибори в США створюють дуже вузьке вікно для реалізації цієї угоди, оскільки увага адміністрації Трампа в Україні ослаблена, - сказав він, - "Мотор Січ" не буде пріоритетом для Дональда Трампа або Джо Байдена в найближчі кілька місяців".
Коментарі