Винагорода організатору аукціону за послуги з реалізації арештованого майна (з урахуванням витрат, пов'язаних з організацією та проведенням реалізації майна), не може перевищувати 6% від вартості арештованого майна.
Про це йдеться у змінах до Порядку реалізації арештованого майна, затверджених наказом Мін'юсту № 681/5.
При цьому витрати, пов'язані з організацією та проведенням реалізації майна, не повинні перевищувати 5% від вартості арештованого майна (з відповідним їх підтвердженням). Винагорода організатору аукціону після вирахування витрат, пов'язаних з організацією та проведенням реалізації майна, становить 1%, але не більш як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний лот (34 тис. грн.).
Арешти майна відбуваються в ході різних судових спорів (від шлюборозлучних процесів до майнових позовів), але найчастіше за ініціативою кредиторів. Банки стягують застави за проблемними кредитами: зазвичай це квартири, земельні ділянки та автомобілі. Після виграшу позову в суді, заставу неплатника оцінюється і виставляється на торги.
Процедура нескладна, але затратна: майно продається уповноваженою компанією (їх два) на публічних торгах, після чого банк забирає належне йому за кредитним договором (залишок заборгованості з урахуванням пені та штрафів). А все, що після цього залишається, повертається боржникові. Тобто якщо житло позичальника продається за $100 тис., а він повинен банку лише $20 тис., то після продажу квартири теоретично йому повинні повернути $80 тис.
На практиці ж повертали значно менше: з $80 тис. віднімалися обов'язкові платежі та комісії уповноважених компаній - до наказу Мін'юсту № 681/5 їх розмір досягав 15% вартості нерухомості або машини.
І з урахуванням заниження вартості заставного майна при продажу (за даними банкірів, відразу втрачалося від 35% до 50% вартості) і сплати 10% виконавчого збору, людині не залишалося нічого. Іноді ситуація була і того гірше: виручених від продажу застави коштів не вистачало для погашення кредитної заборгованості перед банком. Тоді фінустанова починала відсуджувати у людини інше його майно (це дозволяється чинним законодавством).
"При цьому якщо виконавчий збір надходить у Державний бюджет України, то комісійна винагорода за продаж застав перерозподілялося на користь приватних структур, якими є спеціалізовані торгуючі організації, - прокоментували ситуацію в Незалежній асоціації банків. - Цей ринок був фактично монополізований, оскільки на ньому працювали в різні періоди тільки від двох до чотирьох спеціалізованих торговельних організацій, що визначені Мін'юстом". Тепер ця проблема врегульована.
Коментарі