Політолог Михайло Басараб вважає, що теперішні вибори до органів місцевого самоврядування та міських, сільських і селищних голів суттєво не змінять місцеві ради. Про це він заявив у інтерв'ю для Gazeta.ua.
- Усі місцеві вибори в Україні не мають особливого значення, - зазначає експерт. - Теперішні - не виняток. До того ж за два роки нас чекають нові вибори до органів місцевого самоврядування після проведення реформи по децентралізації влади. Адже будуть утворені нові місцеві громади і ради, з'являться інші територіально-адміністративні утворення. Тому нинішні вибори можна назвати прохідними. Депутати обираються на 2 роки і знають про це. Отже, в цих виборах відсутня інтрига. Принципові протистояння локальні й епізодичні. Наприклад, в Одесі чи Маріуполі. А в Києві усе проходить спокійно, є кілька кандидатів, які смітили грішми, але це не вплинуло на загострення виборчої кампанії. Вона загалом млява, із прогнозованим результатом.
Чому українці не мають особливих сподівань на місцеві ради?
- Бо головні проблеми для справжнього українського прориву вирішуються не на рівні місцевих рад. Звісно, кожному з нас пече незаасфальтована дорога, відсутність каналізаційних люків чи освітлення на вулиці, обдерті під'їзди тощо. Але усі ми розуміємо, що усі проблеми - від засилля корупції, правового нігілізму, від того, що у владі у нас продовжують красти. І туди ідуть переважно для того, щоб узяти участь у розподілі бюджетних коштів, отримання преференцій на тендерах тощо. І люди розуміють: за якого б кандидата ми не проголосували, це жодним чином не наблизить нас до подолання глобальних проблем - корупції, жахливого економічного стану внаслідок відсутності реформ та зовнішньої агресії. Ці три проблеми місцеві ради не вирішують. Дисциплінованість і законослухняність місцевих депутатів залежатиме від того, наскільки вирішуватимуться загальнонаціональні проблеми. Через це до нинішніх виборів інтерес низький. Вирішальними для країни будуть наступні вибори президента.
Коли місцеві вибори для нас стануть важливішими за загальнонаціональні?
- Українці значно активніше стежитимуть за місцевими електоральними кампаніями, коли ми житимемо у благополучній державі. У такій державі, де долається корупція, проводяться реформи. У державі, яка може захистити себе від зовнішнього агресора. Тоді у людей інтерес до місцевих виборів зросте, бо центр прийняття найважливіших для громадян рішень переміститься з центру на місця.
Все-таки нині місцеві ради якось оновляться?
- У нинішній системі політичних координат це буде не оновлення, а перетасування. Правила взаємовідносин між депутатами не зміняться. Яка різниця, що замість депутата Іваненка стане Петренко або зміниться міський голова. Чи зайдуть у ради нові одноденні політичні проекти. Це такі собі комерційні електоральні проекти, створені під вибори, аби певні люди могли зайти в міські, районні чи обласні ради і взяти участь у розпилі бюджетних коштів та інших ресурсів. Певна ротація рад, звичайно, відбудеться, але системної зміни не буде. Через те, що піднятий прохідний бар'єр з 3 до 5 відсотків, до рад не потраплять невеликі партії, які могли б стати контролерами для крадіїв. Ну бодай галас могли б підняти. Це такі політсили як Демальянс, "Сила людей", "Громадянська позиція". Бо вони не мають великих ресурсів для проведення передвиборчих кампаній. От у Києві результат виборів практично зробила політична реклама.
Підкуп виборців під час кампанії ми бачили. Наскільки масштабними можуть бути фальсифікації?
- Гадаю, таких випадків буде досить багато. Складнощі почнуться уже на етапі підрахунку голосів. Новий закон дав можливість друкувати бюлетені на простому папері, без захисних елементів. Спритніші шахраї давно знали про ці лазівки. Не виключаю, що у багатьох передвиборчих штабах надруковані паралельні пакети бюлетенів. Найбільші фальсифікації можливі під час транспортування бюлетенів з дільничних до територіальних виборчих комісій. Їх можуть повернути на уточнення, додатковий перерахунок абощо. У момент перевезення буде достатньо спроб підмінити бюлетені. Адже їх можна надрукувати в будь-якій друкарні. Ми вже побачили скандали навколо друку бюлетенів у Маріуполі, Тернополі, Черкасах та інших містах. Найдраматичніше почнеться після закриття виборчих дільниць і підрахунку голосів.
Чому правоохоронці не можуть зашкодити фальсифікаціям чи підміні бюлетенів?
Наші правоохоронні органи, на жаль, часто не виконують своїх функцій. А подекуди використовуються для допомоги у фальсифікаціях. У кращому разі правоохоронці можуть бути пасивними спостерігачами. У гіршому — надійними помічниками фальсифікаторів. Тож сподівань на правоохоронців нема. Рівень довіри до них з боку суспільства практично нульовий. Вони не здатні оперативно реагувати на порушення виборчого законодавства або через нефаховість, або через якусь додаткову мотивацію. Це ж не секрет, що практично на кожних виборах правоохоронців використовують для махінацій та фальсифікацій.
Коментарі