четвер, 08 грудня 2016 19:00

На нові топ-посади держслужби йдуть лобісти

На нові топ-посади держслужби йдуть лобісти
Фото: zib.com.ua

В Україні проходять конкурси на посади держсекретарів. До 1 січня кожне міністерство має отримати свого державного секретаря. На конкурс ідуть слабкі кандидати. Більшість із них представляють інтереси певних політичних сил.

Про це в інтерв'ю Gazeta.ua розповів Микола Виговський, експерт "Реанімаційного пакета реформ" та координатор моніторингової місії "ДоброЧесно".

- На позиціях державних секретарів більшість представляють чиїсь інтереси. Є і хороше призначення — переможець конкурсу на посаду держсекретаря МЗС Андрій Заєць. Ним задоволені і дипломатичні кола, і громадськість. Але у цьому міністерстві не пиляють гроші, - каже Микола Виговський.

Що залежить від держсекретаря?

- Це по суті керівник апарату міністерства. Здійснює політичну волю міністра. Розробляє політику, впроваджує реформи, відповідає за їхню ефективність.

Коли міністр іде у відставку, держсекретар продовжує працювати?

- За законом, так. Але це не означає, що ця людина намертво приклеєна до стільця. Державний секретар — підлеглий міністра, повинен виконувати його накази. Якщо ні — глава відомства може звільнити його у загальному порядку, як будь-якого підлеглого. Але звільняє не сам міністр, а комісія за його поданням.

Супрун і Омелян відмовилися від держсекретарів, яких їм призначили. Юридично мають право на це?

- Комісія проводить конкурс, рекомендує переможців Кабінету міністрів. А уряд уже вирішує, призначити цих людей чи відмовити й оголосити повторний конкурс. У випадку з Омеляном вибрали відверто одіозного переможця. Він працював у проектах Каськіва, причетний до багатьох корупційних історій. Цілком зрозуміле небажання Омеляна працювати з цим державним секретарем і його недовіра до прозорості проведення конкурсу.

У Супрун є інша проблема — дуже слабкий рівень кандидатів і малий конкурс на посаду. Переможець дійсно виглядає сильнішим за кандидата-фаворита Супрун. Міністр не до кінця розуміє процедуру призначення держсекретарів, напевно. За законом про державну службу, вони обираються на прозорому конкурсі і міністр не повинен фіксувати свою волю в цьому питанні. Супрун може вимагати звільнення за невиконання функцій. Але відмовлятися одразу після конкурсу, щоб не працювати не зі своєю людиною, — це неконструктивна позиція.

Загалом є великі мінуси у процедурі й багато питань. Вона не прозора, потребує вдосконалення.

Як відбувається конкурс?

- Є 3 етапи. Перший — тестування. На ньому максимум можна набрати 2 бали. Другий - вирішення ситуативних завдань. Члени комісії оцінюють анонімні роботи. У них 4 компетенції, кожну з яких оцінюють у 0, 1 або 2 бали. Це оцінка професійних знань, вміння працювати з інформацією, керувати організацією та персоналом, приймати ефективні рішення. Максимально можна набрати 8.

Якщо кандидати зі всіх компетенцій набрали не менш як 5 балів, переходять до фіналу — співбесіди. На ній оцінюють 5 компетенцій: розуміння роботи з публічними фінансами, особисті та лідерські якості, комунікаційні навички й управління змінами. Також виставляють 0, 1 або 2 бали та підбивають підсумок.

Ці оцінки були закритими. За змови кількох членів комісії можна було протягнути необхідного кандидата. Крім цього, відсутні критерії оцінки доброчесності кандидатів. Члени комісії не оцінюють корупційний бекграунд, політичні зв'язки та можливий конфлікт інтересів. Це не сприяє об'єктивності конкурсу.

Чому ці критерії ігнорують?

- Це не передбачено порядком проведення конкурсу. Якби на це звертали увагу, то не обрали б переможцем на посаду держсекретаря МВС Тахтая, який фігурує на відео, де колишній заступник глави МВС Чеботар домовляється про розкрадання державних коштів. У Міністерство економічного розвитку не пройшов би Перевезенцев, який працював у Кабміні Азарова і був у керівництві Нацагентства з питань підготовки та проведення Євро-2012.

Свідомо проводять потрібних людей. Для чого?

- Зрозуміла логіка, коли міністр хоче провести свого фаворита на позицію державного секретаря. Інше питання, чому не знайти хорошого спеціаліста, який не крав, не працював в Адміністрації президента Януковича, не має корупційного бекграунду? На конкурс у Міністерство регіонального будівництва подають колишнього помічника Царьова. І таких випадків безліч. Це свідчить про те, що в колі довіри влади дуже мало сильних і професійних людей. Конкурси в деяких міністерствах були по 5-6 людей на місце. Найбільший у Мінекономрозвитку — 23 людини. А це топ-посади у державній службі України. У них зарплати по 35 тисяч гривень.

Чи має реформа плюси?

- Раніше до призначень не було суспільної уваги. Ми не знали, кого і як призначають. Це відбувалося в кулуарах за чиїмось бажанням. Зараз ми принаймні обговорюємо те, що відбувається, бачимо, хто перемагає. Піднявся рівень дискусії. Маю надію, що вдасться змінити процедуру на краще і підвищити прозорість проведення конкурсу.

Повернемось до ситуації в МОЗ і Мінінфраструктури. Міністри можуть просити Кабмін не підтримувати кандидатів, які перемогли на конкурсі?

- Так. Кабмін приймає рішення. Інше питання, чи дослухається до думки своїх колег.

Якщо Кабмін призначить Омеляну державного секретаря, будуть працювати у конфлікті?

- Омелян сказав, що у міністерстві залишиться або він, або кандидат.

Тоді конкурс починають заново чи обирають із інших кандидатів?

- Загалом можуть призначити людину, яка посіла друге місце. Але у деяких міністерствах настільки слабкий рівень кандидатів, що друге місце ніхто не посідає.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На державних секретарів просувають "потрібних" людей

В. о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун і міністр інфраструктури Володимир Омелян відмовилися працювати з держсекретарями, яких рекомендує комісія. Вимагають вдосконалити конкурс на цю посаду.

Верховна Рада запровадила посади держсекретарів у грудні 2015 року. Кабмін оголосив конкурси на держсекретарів 18 міністерств, а також держсекретаря уряду, першого заступника держсекретаря й 4 заступників держсекретарів. До 1 січня повноваження держсекретарів виконують заступники міністрів.

Зараз ви читаєте новину «На нові топ-посади держслужби йдуть лобісти». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути