Продавець книжок 26-річний Вацлав Клемент із чеського містечка Млада-Болеслав 1894-го купив собі новенький велосипед, що тоді вже ввійшов у моду, чи просто "коло", як його називають чеською. Модель називалася "Ґерманіа VI", виробник — німецьке товариство "Зайдель і Науманн" із Дрездена. Однак ровер виявився бракований — через викривлену раму постійно злітав ланцюг. Представники компанії в рідному місті покупця впоратися з несправністю не змогли. Порадили звернутися до відділення в місті Усті-над-Лабем. Вацлав надіслав туди листа. Рідною, чеською. Бо хоч Чехія була ще в складі Австро-Угорщини, але ніби мала позаду германізацію. Відписка, однак, прийшла німецькою, коротка й суха: "Якщо хочете отримати від нас відповідь — постарайтеся написати зрозумілою нам мовою".
Чех образився й більше до них не звертався — ані зрозумілою мовою, ані якоюсь іншою, ані до виробника, ані до служби захисту споживачів. Він вирішив полагодити свого двоколісника вдома. Допомогти йому взявся його приятель-механік — Клаус Лаурін. Той велосипед їх так об'єднав, що наступного року ця пара запустила серію власного велосипеда "Славія". Нове підприємство назвали за своїми прізвищами — "Лаурін-Клемент" — L&K. Найближчими роками компаньйони розробили п'ять моделей. До однієї з них 1899-го доставили французький моторчик і представили у Празі свій перший мотоцикл. А ще через рік — чотириколісний екіпаж на двох осіб. 1905-го L&K зробили автомобіль.
У 1920-х компанія випускала дедалі потужніші й дорожчі авто. А 1925 року об'єдналася з іншим автовиробником — "Шкодою". У подальшій, їхній уже спільній, історії було багато злетів — вантажівки, тролейбуси, поїзди. Тепер це найдорожча торгова марка Чехії.
А до чого я це все веду? Сьогодні київські представники "Шкода Авто", попри численні скарги та прохання споживачів, уперто відмовляються спілкуватися з клієнтами українською. Мабуть, чекають, щоб хтось образився. Як ото один продавець книжок із провінційного чеського містечка.
Коментарі
10