вівторок, 23 серпня 2016 14:04

"Не люблю українців. Так мало серед них знайшов справжніх характерів, а так багато дріб'язковості, вузького егоїзму, двоєдушності й пихи", - Іван ФРАНКО, 59 років, письменник і публіцист

Автор: фото: Львівський національний літературно-меморіальний музей Івана Франка
  Іван ФРАНКО  Народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі – тепер Дрогобицького району Львівщини. Тоді це була територія Австрійської імперії, згодом – Австро-Угорської. Батько Яків – коваль, мати Марія походила із зубожілого шляхетського роду Кульчицьких. Батько помер, коли Іванові було 9 років, за шість років пішла з життя мати. Франка виховували вітчим і мачуха. Закінчив гімназію імені Франца Йосифа І у Дрогобичі. 1875-го став студентом філософського факультету Львівського університету імені Франца І. За участь у таємному соціалістичному гуртку двічі заарештовували й виганяли з університету. 1893-го у Віденському університеті здобув ступінь доктора філософії. Тема дисертації – ”Варлаам і Йоасаф. Старохристиянський духовний роман і його літературна історія”. Редагував часописи ”Зоря”, ”Життя і слово”, ”Літературно-­науковий вісник”. 10 років працював оглядачем у польськомовній газеті Kurjer Lwowski. 1890-го заснував Русько-українську радикальну партію. 1899-го залишив її і створив Українську національно-демократичну партію. Тричі безуспішно балотувався до парламенту. Видав збірки поезій ”З вершин і низин”, ”Зів’яле листя”, ”Мій ізмарагд”, Semper Tio. Найвідоміші прозові твори – повісті Boa constrictor і ”Захар Беркут”, роман ”Борислав сміється”. Перекладав із 14 мов, збирав фольклор, писав літературно-­критичні статті. 1915 року священик Йосип Застирець висунув Франка на здобуття Нобелівської премії з літератури. Його лист надійшов до комітету із запіз­ненням. 1886-го одружився з Ольгою Хоружинською – родом із Харківщини. Мали синів Андрія, Тараса й Петра і доньку Анну. Жили у Львові, спершу в орендованих квартирах. Потім у власному будинку на вулиці Святої Софії – тепер вулиця Івана Франка. У вільний час любив збирати гриби й ловити рибу руками. В останні роки тяжко хворів – відмовили руки, страждав на галюцинації. Помер 28 травня 1916-го у Львові. Перед смертю відмовився сповідатися. Похований на Личаківському цвинтарі. Ім’ям Івана Франка названі вулиці в Україні, Росії, Казахстані, Канаді, селище Яворівського району Львівщини та обласний центр
Іван ФРАНКО Народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі – тепер Дрогобицького району Львівщини. Тоді це була територія Австрійської імперії, згодом – Австро-Угорської. Батько Яків – коваль, мати Марія походила із зубожілого шляхетського роду Кульчицьких. Батько помер, коли Іванові було 9 років, за шість років пішла з життя мати. Франка виховували вітчим і мачуха. Закінчив гімназію імені Франца Йосифа І у Дрогобичі. 1875-го став студентом філософського факультету Львівського університету імені Франца І. За участь у таємному соціалістичному гуртку двічі заарештовували й виганяли з університету. 1893-го у Віденському університеті здобув ступінь доктора філософії. Тема дисертації – ”Варлаам і Йоасаф. Старохристиянський духовний роман і його літературна історія”. Редагував часописи ”Зоря”, ”Життя і слово”, ”Літературно-­науковий вісник”. 10 років працював оглядачем у польськомовній газеті Kurjer Lwowski. 1890-го заснував Русько-українську радикальну партію. 1899-го залишив її і створив Українську національно-демократичну партію. Тричі безуспішно балотувався до парламенту. Видав збірки поезій ”З вершин і низин”, ”Зів’яле листя”, ”Мій ізмарагд”, Semper Tio. Найвідоміші прозові твори – повісті Boa constrictor і ”Захар Беркут”, роман ”Борислав сміється”. Перекладав із 14 мов, збирав фольклор, писав літературно-­критичні статті. 1915 року священик Йосип Застирець висунув Франка на здобуття Нобелівської премії з літератури. Його лист надійшов до комітету із запіз­ненням. 1886-го одружився з Ольгою Хоружинською – родом із Харківщини. Мали синів Андрія, Тараса й Петра і доньку Анну. Жили у Львові, спершу в орендованих квартирах. Потім у власному будинку на вулиці Святої Софії – тепер вулиця Івана Франка. У вільний час любив збирати гриби й ловити рибу руками. В останні роки тяжко хворів – відмовили руки, страждав на галюцинації. Помер 28 травня 1916-го у Львові. Перед смертю відмовився сповідатися. Похований на Личаківському цвинтарі. Ім’ям Івана Франка названі вулиці в Україні, Росії, Казахстані, Канаді, селище Яворівського району Львівщини та обласний центр

Перед вами – письменник, котрий більше всього цінує книжку й папір.

Я не одержав майже ніякого виховання. Не знав і батьківської ласки. Чужий та одинокий поміж чужих людей. Я не мав товариства, не знав нічого, крім книг.

Людська краса – чи то чоловіків, чи то жінок – завжди робить на мене дуже сильне враження. Не раз цілими годинами броджу по місту, щоб тільки надивитися на обличчя хороших людей.

Виховали мене звичні в Галичині речі: селянське походження, утиски, крихта знань і досвіду, які я здобув важкою працею. На українців також ніхто не мусив мене напускати, бо як українець і письменник я не переставав ніколи мати зв'язки ні з народом, ні з українською інтелігенцією.

Мій ідеал – це жінка в повному значенні цього слова. ­Жінка-чоловік, мисляча, розумна, чесна і переконана. До того ідеалу треба ще додати жінку люблячу, гарячу, сердечну, щиру.

Це було в суботу перед Зеленими святами. Рано сидів я у школі, і на мене напала страшна, ненатуральна, шалена веселість. Я сміявся без упину від 8-ї до 12-ї години. Прийшовши на станцію в Дрогобич, почув, що мама вмирає, і побіг піхотою до Нагуєвич. Був дощ, я був голодний. Прибіг пополудні, мокрий до нитки, і застав маму конаючу. Вітчим сидів під вікном і чесав вовну. Я став коло постелі, не говорячи ані слова – тільки дрижав. Ані сльозинки не впало з моїх очей. Мама не могла говорити, тільки дивилася пильно на мене. Як виглядало моє лице, не знаю. Наступного дня вранці мама померла. Вночі, коли я спав, вона ще говорила з іншою жінкою. І та жінка передала мені слова небіжчиці: "Боже-боже, мій Іванцьо прибіг з Дрогобичьи, став коло мене і так сі чогось гнівно на мене дивив, так гнівно, що Господи! Що я йому зробила злого?"

Німецька мова – то для мене модний фрак, котрим хизується не раз і такий штуцер, котрому по кишенях вітер свище. Натомість українська мова – то для мене такий любий домашній убір, в котрім всякий показується іншому таким, яким є. Українська мова – то мова мого серця.

Відчуваю себе насамперед українцем, а потім радикалом.

Ніщо так не деморалізує людину, як похвала її ­красі. Саме похвала, котру вона не заслужила ані працею, ані знанням – нічим.

Хороші ми, люди! Коли йдеться про те, щоб іншому зробити яку-небудь, хоча б невелику, приємність, то у нас з'являється тисяча якихось перешкод, обставин, чортзна-чого. А коли йдеться про те, щоб нам хтось зробив щось добре, то не терпимося, ходимо, мов приголомшені, чекаємо. Ще й готові гніватись, коли добро запізнюється.

Розумію любов не як мету, а як окрасу життя. Не як хліб, а як масло, котрим той хліб помащено, щоб гладкіше йшло. Втім, може бути, що я помиляюся.

Як би я хотів, щоб можна було весь вік вірно любитися платонічною любов'ю. Може, інші й можуть так жити – я по собі знаю, що не можу. Платонічна любов швидко надокучить. Не вистачає їй того, чого конче вимагає розумна, правдива любов – зміни, яку приносить спільне життя, спільна боротьба за своє переконання, за своє існування. Такого життя з коханою особою я бажаю. Воно зможе розвинути любов правдиву, зможе платонічну любов зробити реальною, сильною, зробити її елементом життя – таким конечним, як хліб або повітря. Сила никне, жар молодості гасне, гаряча кров стигне поволі серед вічного безплідного бажання. Найкращі роки минають. Роки, коли чоловік здатен найживіше чути і любити.

Знаю, що причина мого неприродного потягу до чоловіків – виховання, зовсім відособлене від жінок. Але чи міг я це змінити?

Жінки страшать, чи то пак відраджують мене. З чоловіками я сміливіший. У своєму житті я більше любив чоловіків, ніж знав жінок. Це якась неприродна, дика любов. Часто трапляється, не знаю чоловіка зовсім, але зустрічаю його часто в певному місці, обличчя його мені подобається – ну і я сиджу, дивлюся на нього. Часом забалакаємо, відтак уже коли зустрінемося, подаємо собі руки, вітаємося – і на тім кінець, мені приємно. Часом знайомство стає ближчим. Починаємо розмову, я бачу, що людина ця – дурак, не сходиться зі мною у переконаннях, а я все одно люблю його. Тобто люблю на нього дивитися, доки не заговорить. А як заговорить – починаю "сокрушати".

Обстрижені панни не раз – коли й в усьому іншому гарні – мені подобалися більше, ніж косматі.

Жінка, яка думає серйозно, працює серйозно над своєю просвітою, трудиться для інших, цікавиться усім, що високе і красиве, всіма визвольними ідеями, які турбують сучасних людей, і старається з власної волі підлаштовувати своє життя під них, тобто жити власною працею, не стаючи нікому тягарем, і думати власною головою – така жінка є для мене емансипованою, тобто вільною. Навіть якщо вона при цьому сигарет не курить, кіс не обстригає, з чоловіками не п'є і попід боки не водиться.

Не маю щастя до жінок віддавна і не буду мати його ніколи. Все через мою невправність. Заговорю до них серйозно – знуджу, а почну жартувати – то так, як ведмідь, і вражу.

З теперішньою моєю жінкою одружився без любові, а виключно з доктрини, що треба одружитися з українкою, і то освіченою, курсисткою. Певна річ, мій вибір не був архіблискучий. Маючи іншу жінку, я міг би розвинутися краще і доконати чогось більшого. Ну та дарма, судженої конем не об'їдеш.

Я принциповий ворог усяких компліментів і ворог тих, що говорять компліменти.

Талант – це більша нервова властивість на певні враження, більша здібність затримувати ці враження і викликати їх заново. Отже, талант – це темперамент. Треба передусім уміти спостерігати за життям, бачити більше і живіше, ніж інші – а відтак уміти відживити і впорядкувати ті враження на па­пері. Перший пункт набагато важливіший від другого. Хто ясно бачить і живо чує певне враження, той швидше знайде спосіб його відповідно виразити.

Знаю багато поетів, у яких чуття було розвинуте так надмірно, що врешті затьмарило їм розум і завело в дім божевільних. Жінки-поетки такої мені досі не доводилося знати.

Хвилини щастя такі рідкісні в кожному житті, а особливо в моєму. Всіх їх можу перелічити на руках. Не раз мав би охоту проклясти все те життя і всю його поезію вкупі з його поганою прозою, якби не знав, що тисячам-тисячам те життя дає саму прозу, і то у сто разів гіршу від моєї.

Я до танцю – як віл до карети.

Економічний стан народу – це головна підстава його життя, розвитку, поступу. Коли економічний стан поганий, то всі розмови про поступ, науку – пуста балаканина.

Те, що люди зазвичай називають розвагами, мене більше втомлює, мучить і денервує, аніж літературна робота. З другого боку, літературна робота йде мені досить легко. Не через талант, котрий зовсім не такий великий, а радше через вправність. Ненастанно пишучи від четвертого класу гімназії, я вже вклався у те писання, як віл у ярмо. Форма не робить мені труднощів, зате саме творення, композиція вартує дуже багато, вимагає важкої внутрішньої праці. Саме через це дуже часто посеред роботи опускаються руки. Думка стає, мов глиняна, і ані руш далі. Тоді, особливо літом, бувають такі часи, що я цілий тиждень не беруся до пера.

Якби не робота, я б давно пропав серед тих повинностей, які мені ласкава доля насилала й насилає.

Не люблю українців. Так мало серед них знайшов справжніх характерів, а так багато дріб'язковості, вузького егоїзму, двоєдушності й пихи, що не знаю, за що мав би їх любити.

Це правда, що я роблю трохи більше від тих людей, що нічого або майже нічого не роблять. Але того не достатньо.

Зараз ви читаєте новину «"Не люблю українців. Так мало серед них знайшов справжніх характерів, а так багато дріб'язковості, вузького егоїзму, двоєдушності й пихи", - Іван ФРАНКО, 59 років, письменник і публіцист». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

2

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути