вівторок, 05 липня 2016 15:09

Виборці в Данії, Нідерландах, Швейцарії, Італії, Угорщині, Греції, Австрії, Сербії та Росії значно частіше голосують за націоналістів, ніж в Україні

Про чотири міфи довкола конфлікту на Донбасі

Протягом останніх трьох років я 15 разів побував у Східній та Південній Україні. У березні й травні цього року двічі відвідав передову на Донбасі разом із волонтерами, які постачають українським воїнам різні види спорядження, провізії та надають їм психологічну допомогу. Написано багато книжок про українсько-російський конфлікт. Однак зовсім небагато авторів відвідували російськомовні регіони України чи зону конфлікту на Донбасі. Їхні книжки й статті, відповідно, основані на стереотипах і практично повністю базуються на російських джерелах. Це призводить до того, що в своїй основі вони спираються на застарілу парадигму, яка протиставляє "російськомовний схід" й "україномовний захід".

Праця британського науковця Річарда Сакви Frontline Ukraine: Crisis in the borderlands – "Україна на передовій: криза на порубіжжі" – яскравий приклад такого підходу. 300-сторінкова книжка не містить жодного інтерв'ю, взятого на Донбасі, чи бодай з українськими політиками чи експертами в Києві. Саква цитує російського президента Володимира Путіна 31 раз. І жодного разу – українського президента Петра Порошенка. Із 16 посилань на українські джерела дев'ять взято з газети Kyiv Post і немає жодного посилання на україномовні джерела.

  Тарас КУЗЬО, науковий співробітник Канадського інституту українських студій
Тарас КУЗЬО, науковий співробітник Канадського інституту українських студій

Такий підхід не дозволяє побачити справжніх причин найбільшої кризи в Європі з часів Другої світової війни та витоки донбаського конфлікту. У цій статті я про­аналізую чотири поширені міфи, що стосуються мови, релігії, українського націоналізму та української нації, які використовують у подібних працях.

Мовне питання є, напевне, найбільшим міфом при розгляді кризи. Та насправді воно не зіграло майже ніякої ролі в анексії Криму та не грає важливої ролі в конфлікті на Донбасі. Міжнародні правозахисні організації зазначали: навесні 2014 року в Криму не було жодних загроз для російськомовних жителів. Більше того, на півострові працювали лише три україномовні школи, а демократичні українські партії всіх політичних поглядів мали дуже обмежений вплив на місцеву політику.

Опитування громадської думки надають додаткові свідчення на користь того, що мова не є проблемою для жителів Східної України. Коли українців запитали, чи змінився реальний статус російської мови після Євромайдану, 65 відсотків із них відповіли: не змінився. 10 відсотків навіть вважали, що він покращився. На запитання про те, чи після Євромайдану російськомовних жителів України утискають через мову їхнього спілкування, 1 відсоток відповіли "безумовно так" і ще 10 відсотків сказали "скоріше так". Деякі росіяни, що звикли до домінування їхньої мови з часів СРСР, не можуть прийняти свій статус національної меншини і вкрай негативно ставляться до позитивної дискримінації на користь української мови.

Дві третини українських солдатів, що перебувають у зоні АТО, – російськомовні. Під час мого спілкування з ними ніхто не виявляв будь-якого обурення з приводу мовного питання. Серед них були й російськомовні українці з Донбасу, і українці, що раніше служили в російській армії та згодом повернулися до України. Одного солдата звали "Сєвєр" – він був російськомовним українським десантником, який прожив більшість свого життя в Росії. Там його батько служив у радянській армії. "Сєвєр" бився проти російських елітних частин у Донецькому аеропорту протягом кількох місяців.

Націоналістичні батальйони "Правий сектор" і "Азов" – мішені гострої критики російської пропаганди – також складаються переважно з російськомовних вояків. Крім того, українська єврейська громада, більшість представників якої спілкуються російською, надає підтримку українським солдатам, які воюють проти сепаратистів і російських підрозділів.

Переважання російськомовних серед українських армійських підрозділів і добровольчих батальйонів руйнує міф про конфлікт на Донбасі як результат політики "націоналістичної" держави, що ігнорує інтереси російськомовних громадян. Україна є хоч і корумпованою, але демократією з вільними ЗМІ.

  ”В Україні перемоги на виборах отримували не націоналістичні партії, а політичні сили, чиї електоральні бази підтримки знаходились на півдні та сході країни”, – каже науковий співробітник Канадського інституту українських студій Тарас КУЗЬО.  Художник Володимир Казаневський це бачить так
”В Україні перемоги на виборах отримували не націоналістичні партії, а політичні сили, чиї електоральні бази підтримки знаходились на півдні та сході країни”, – каже науковий співробітник Канадського інституту українських студій Тарас КУЗЬО. Художник Володимир Казаневський це бачить так

Якщо мова не є причиною кризи, що ж є?

Мова – важливий маркер ідентичності в будь-якій країні, і в Україні – також. Однак не менш важливим є ставлення людини до інших мов, а також до власного історичного минулого та бажаного майбутнього. Лідери Росії та сепаратистських псевдодержав продовжують плекати радянські стереотипи про перевагу російської мови й возвеличувати "великий стрибок" Йосипа Сталіна і міф Великої Вітчизняної війни. Водночас вони принижують українську мову, зображаючи її грубою, селянською та непідходящою для урбаністичного й індустріалізованого світу.

Радянський і російський шовінізм проявив себе у закритті всіх україномовних шкіл і засобів масової інформації в Криму та на двох сепаратистських територіях. З другого боку, більшість російськомовних українців не є носіями радянського шовінізму відносно української мови і водночас підтримують десталінізацію та дерадянізацію. Зрештою, серед них можна знайти багато солдатів і добровольців.

Другий міф, пов'язаний із конфліктом на Донбасі, стосується українського націоналізму. Він тривалий час був страшилкою в Російській імперії, СРСР і сучасній Росії, де "українських націоналістів" ототожнювали з "колаборантами нацистів" і "фашистами" та використовували цей термін для позначення носіїв будь-яких поглядів, що опиралися російському домінуванню в Україні. В Радянському Союзі "буржуазним націоналістом" міг бути і націонал-комуніст Іван Дзюба, який написав працю "Інтернаціоналізм чи русифікація?" у 1960-х, і ліберальний дисидент з Української Гельсінської групи 1970-х. Сьогодні Росія бачить "фашиста" у кожному прихильнику помаранчевої революції та Євромайдану.

Використання такого сильного терміну як "фашист" у неправильному контексті призводить до того, що аналіз української політики продовжує спиратися на радянське бачення, що всі прозахідні українські політичні сили – "антиросійські" та "націоналістичні" й постійно ігнорують результати виборів. Насправді українські праві націоналістичні сили завжди були непопулярні в країні й потрапили до парламенту лише раз – 2012 року. На останніх парламентських виборах позаторік вони разом набрали всього 6 відсотків. Виборці в Данії, Нідерландах, Швейцарії, Італії, Угорщині, Греції, Сербії та Росії значно частіше голосують за націоналістів. А в Австрії націоналістичний кандидат ледь не виграв президентські вибори минулого місяця.

В Україні, натомість, перемоги на виборах отримували не націоналістичні партії, а політичні сили, чиї електоральні бази підтримки знаходились на півдні та сході країни. Комуністична партія і Партія регіонів виграли п'ять із семи парламентських виборів в історії України, а чотири з п'яти президентів були родом зі східної чи південної України.

Третій міф стосується релігії, а саме позірних утисків Російської православної церкви українськими націоналістами. Російські волонтери-націоналісти і православні фанатики, зокрема сепаратисти на чолі з Ігорем Гіркіним і Російська православна армія, заявляли, що борються за "православ'я" на Донбасі. В Україні живуть відносно багато вірян і така ж кількість православних парафій, як і в Росії – попри те, що населення України втричі менше. Більшість цих парафій розташовані в україномовних центральних і західних регіонах, жителі яких підтримували помаранчеву революцію та Євромайдан і є прихильниками європейської інтеграції.

Протистояння "католицького Заходу" із "православним Сходом" завжди було стереотипом, бо лише в трьох галицьких із семи західних областей України більшість віруючих – греко-­католики. У Закарпатті, приміром, православних парафій більше, ніж католицьких. Натомість, подорожуючи Донбасом, можна побачити дуже мало церков будь-яких релігій. Найпопулярнішою конфесією цього регіону є протестантизм, а не православ'я. У Західній і Центральній Україні значно більша кількість церков – результат слабшої радянізації та, відповідно, більшої кількості віруючих. Ці два регіони характеризує також вищий рівень релігійного плюралізму, адже в них співіснують три православні, дві католицькі та кілька протестантських конфесій.

Лідери двох сепаратистських анклавів оголосили Російську православну церкву "державною", у той час як усі інші релігії зазнають утисків. У деяких випадках, як у Слов'янську навесні 2014 року, духівників інших конфесій піддавали тортурам і вбивали. А єврейське населення Донбасу втекло до "фашистської" України.

Четвертий міф проявляє себе у відновленні шовіністичного штампу про росіян й українців як "один народ". Президент Путін та інші російські лідери, використовуючи риторику крайніх російських націоналістів і фашистів, називають росіян і українців одним народом. Також принижують українську незалежність, що нібито стала результатом злочинної змови країн Заходу, покликаної послабити Росію. Ігор Гіркін, який хвалиться тим, що почав конфлікт на Донбасі, переконаний: українці насправді є росіянами, які спілкуються на "іншому діалекті".

У своїй книжці Black Wind, White Snow: The Rise of Russia's New Nationalism – "Чорний вітер, білий сніг: підйом нового російського націоналізму" – Чарльз Кловер пояснює, як російські екстремісти й фашисти, такі як Олександр Дугін, протягом десятиліття, що передувало конфлікту, з маргінесу російської політики потрапити до її центру. У червні 2014-го Дугін закликав "убивати, убивати, убивати" українців та захопити й знищити українську державу. Аналогічну тему він піднімав ще у своїй книжці "Основи геополітики" два десятиліття тому.

  ”Третій міф стосується релігії, а саме позірних утисків Російської Православної Церкви українськими націоналістами”, – вважає науковий співробітник Канадського інституту українських студій Тарас КУЗЬО.  з ним погоджується Художник Володимир Казаневський
”Третій міф стосується релігії, а саме позірних утисків Російської Православної Церкви українськими націоналістами”, – вважає науковий співробітник Канадського інституту українських студій Тарас КУЗЬО. з ним погоджується Художник Володимир Казаневський

В основі політики Путіна відносно України лежать давні російські стереотипи про українців, радянські конспірологічні теорії й антизахідна ксенофобія, поєднані з повним нерозумінням внутрішньої динаміки української політики й ідентичності. Путін та інші російські націоналісти ніколи не могли зрозуміти постать російськомовного українського патріота, який не підтримує путінський проект "Новоросії", становить більшість в українських Збройних силах у зоні АТО, є прихильником незалежної України та – внаслідок конфлікту – ще більше відвернувся від "русского мира" Путіна.

Передрук з американського журналу Foreign Affairs за 21 червня 2016 року

Зараз ви читаєте новину «Виборці в Данії, Нідерландах, Швейцарії, Італії, Угорщині, Греції, Австрії, Сербії та Росії значно частіше голосують за націоналістів, ніж в Україні». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути