вівторок, 26 травня 2015 13:05

Корупція по-черкаськи, або як влада міста проводить тендери "по-понятіям"
6

У Черкасах міська влада затискає приватних підприємців. Їх не допускають до тендерів з виконання робіт у місті, а ті ПП, яким вдалося виграти торги раніше, просто витісняються з ринку послуг. Натомість поза тендерними процедурами владці протягують "свої" підприємства, через які запускають відкрито корупційні схеми.

75 тисяч гривень витрачають Черкаси на очистку колодязів зливової каналізації. Ще минулого року ця сума становила лише 150 гривень.

Захмарні суми за очистку колодязів сплачуються містом підприємству "Черкаси-Дорстрой", яке було обране замовником без тендерних процедур. У договорі з підприємством зазначено, що за очистку ста кілограмів бруду місто платить 500 гривень. Оскільки лише з одного колодязя виймають до півтонни бруду, обслуговування одного колодязя сьогодні коштує бюджету понад дві тисячі гривень. У той час, як переможець минулорічного тендеру ПП Ларіонова очищало колодязі від мулу та бруду по 25 грн. за одиницю.

З незрозумілих причин міська влада відмовилася і від в рази меншої ціни, і від тендеру на надання цієї послуги. Тож у цьому економічно скрутному для нас році ті ж самі послуги обходяться містянам у п'ятсот раз дорожче, ніж у 2014 році.

- Влада змінилась, а схеми залишились, - коментує ситуацію Сергій Панченко представник підприємства. – Кожний господар, вибираючи товар або послугу, логічно обере те, що буде коштувати дешевше. Проте господар – це не про черкаських чиновників: 25 чи 2500 для них питання не стоїть. Тож і рахуйте, скільки з кожної одиниці осідає в чиновницьких кишенях.

У три рази виросла і вартість обслуговування цвинтарів міста: 474 тис.грн. у минулому році і понад мільйон гривень цьогоріч. Причина та сама – якщо торік послугу виставляли на конкурс, то нині обслуговування кладовищ без жодних обґрунтованих пояснень просто передали комунальному підприємству "ККП".

Уникнення всілякими шляхами тендерних процедур, необґрунтовано завищені ціни на послуги, підприємства-виконавці міцно пов'язані із посадовими особами у мерії – ось основна тенденція ринку обслуговуючих послуг в Черкасах.

Там же, де тендери ще поки проводяться, умови виставляються такі, аби зняти з конкурсу непотрібних претендентів, створити передумови для перемоги "свого" виконавця, який дертиме за послугу втричі (а то й у 500 разів!) більше, ніж реальна ринкова вартість.

Яскрава ілюстрація сказаному – конкурс для визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси.

Ось одна з вимог: "Наявність матеріально-технічної бази: наявність менш зношених та в достатній кількості спеціально обладнаних транспортних засобів для збирання та перевезення твердих побутових відходів, що утворюються у житловій забудові та на підприємствах, в установах та організаціях, розміщених у межах певної території".

Відразу виникає ціла купа запитань: що означає "менш зношених"? "У достатній кількості" – це скільки? Якщо прийде 3 учасники, хто буде визначати зношеність, і як це впливатиме на визначення переможця? Якщо учасник має 2 сміттевози, то цього достатньо?

Нерідко тендери в Черкасах готуються під конкретне підприємство. Ось ще одна вимога в тому ж конкурсі, що свідчить на користь сказаному:

"Наявність власного або орендованого контрольно-технічного пункту: можливість здійснювати щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів власними силами".

Чому саме власними силами, якщо інші пункти дозволяють використовувати орендовану техніку або роботи за договором підряду? А тому, що серед учасників тендеру явно буде той, у кого буде і власний контрольно-технічний пункт, і можливість здійснювати щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів власними силами, тобто "свій" переможець.

І так по кожному пункту конкурсних умов – ані прозорості, ані ясності, ані бажання за адекватну ціну отримати якісну послугу.

Та навіть виграний тендер ще не означає, що тобі дозволять працювати. Якщо "своєму" підприємству терміново потрібне донорство міста у вигляді кількох мільйонів гривень, то у владних кабінетах швидко знайдуть підстави і спосіб розірвати угоду з переможцем торгів.

Методи, зрозуміла річ, брудні та відверто злочинні. Виконавцям робіт одразу пропонують вирішити питання "по-хорошому" і "домовитися". Для особливо впертих заготовлена "важка артилерія": перевірки, акти про невиконання робіт від "кишенькових" очевидців-активістів, обливання брудом у місцевих ЗМІ разом із "плачем Ярославни" про те, як важко зараз комунальним підприємствам, і "аналітичним" обґрунтуванням, чому цю послугу слід забрати у приватника і віддати КП.

Потерпає від такого масованого наступу сьогодні і ФОП Лисенко. Підприємець-переможець тендеру на очистку міських доріг від снігу взимку та від бруду влітку, прибирання зупинок громадського транспорту.

Із прописаними в угоді зобов'язаннями справляється. Та попри це підприємство тривалий час цькують перевірками. Підприємець переконаний, що в нього хочуть відібрати право на роботи і без будь-яких торгів передати їх КП ЧЕЛУАШ.

Це підприємство пов'язують з ім'ям одного із черкаських депутатів та секретарем міськради. І саме з вуст останнього звучать "переконливі" докази того, що ФОП Лисенко не виконує тендерну угоду, а от КП ЧЕЛУАШ надаватиме послугу набагато якісніше. От тільки інформації про те, що КП ЧЕЛУАШ рішенням Антимонопольного комітету України ще два роки тому позбавлене права брати участь у будь-яких конкурсах, пан секретар містянам не повідомляє.

ЧЕЛУАШ не має робітників, техніки та технологій не лише для зимового, а навіть і для літнього утримання шляхів, – зазначає представник приватного підприємства Андрій Бортник.

Підприємець переконаний, що у місті має бути чітка та прозора тендерна процедура. Після виставлення робіт з благоустрою та утримання доріг на тендер, бюджет міста почав економити більш ніж мільйон доларів щорічно.

Та рішення про те, з ким укладати угоду та за якою ціною у Черкасах приймають із застосуванням адміністративного тиску. Потреби власної кишені, політична доцільність перевищує логіку і здоровий глузд: якщо ти не згоден фінансувати передвиборчу програму депутатів – роботи в місті не отримаєш, – розводить руками Андрій Бортник. – Обізнані люди "радили" зайти і "вирішити" питання з секретарем міської ради. Не бажаючи брати участі в корупційних оборудках, ми вирішили на "поради" не звертати уваги і працювати далі.

Та така позиція підприємця наразі обходиться ФОП Лисенко дуже дорого. Уже кілька разів оприлюднювалися дані так званих громадських перевірок, де вказувалося, що підприємство не прибрало ту чи іншу вулицю або зупинку. Щоразу ФОП легко спростовує сфабриковані дані. Та, як кажуть, хоч "ложки й знайшлися, осад залишився" – містян наполегливо переконують у непрофесійності підприємства.

Наскільки вистачить сил у ФОП Лисенко протистояти постійному цькуванню чиновників – невідомо. Адже у місті тих, хто волає про корупцію у владі, не чують, не бачать і не реагують.

"Виборчі перегони розпочалися, не закінчившись. Бо до цього часу владці ділять сфери впливу і шукають "чотириста порівняно чесних способів віднімання і виведення грошей". Що це? Непрофесіоналізм, протекціонізм чи корупція – вирішувати не мені, а правоохоронним органам", - переконаний Андрій Бортник.

 
 
 
 
 
 

 

Зараз ви читаєте новину «Корупція по-черкаськи, або як влада міста проводить тендери "по-понятіям"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути