четвер, 21 січня 2016 13:09

Вчені з'ясували, що намагалися зобразити давні люди

Один з найвідоміших і найяскравіших пам'яток наскельного живопису була відкрита в 1994 році в печері Шові на півдні Франції. На її стінах збереглося більше 400 малюнків віком близько 37 тисяч років. Загалу вони стали відомі с після документального фільму "Печера забутих снів".

Серед малюнків найбільше зображень тварин: носорогів, печерних левів, ведмедів і гігантських оленів. Але в одній з галерей стародавні художники, крім гігантських оленів, зобразили ще й якісь струменя, розбіжні з однієї крапки і нагадують чи то гілки, чи то салют. Такі ж малюнки є і в сусідній галереї, і біля входу в печеру. Що намагалися намалювати древні люди, довгий час залишалося незрозумілим.

На думку авторів нещодавно опублікованої статті в PLoS ONE, це не що інше, як виверження вулкана, свідками якого були доісторичні живописці. (Досі найдавнішими свідоцтвами вивержень, залишеними людьми, вважається фреска з неолітичного поселення Чатал-Хююк в Туреччині та опис загибелі Помпей, складене Плінієм Молодшим в 79 році.)

Печера Шові знаходиться в 35 кілометрах від вулканічного поля Бас-Виваре, де розташовано більше десяти згаслих вулканів. До нещодавна вважалося, що вони діяли на багато раніше, аніж в печеру прийшли люди. Але в 2012 році дослідники зібрали нові зразки гірських порід з трьох згаслих вулканів, в яких виміряли вміст ізотопів аргону - отримані дані вказували на те, що виверження відбувалися між 19 і 43 тис. років тому. Не помітити їх було не можна - за словами автора статті Себастьена Номада (Sebastien Nomade), геолога з Університету Парі-Сакле, вулкани викидали лаву в небо на висоту більше 200 метрів.

Радіовуглецеве датування показує, що люди залишили малюнки в печері Шові між 36 і 37 тис. років тому. Один із "струменів" на наскельному малюнку перекритий зображенням гігантського оленя. Вугілля, яким намалювали оленя, відноситься до періоду 34-36 тис. років тому. Таким чином, досліджуване зображення виверження намаюавали у період між 34 і 37 тис.років тому.

Зараз ви читаєте новину «Вчені з'ясували, що намагалися зобразити давні люди». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua