пʼятниця, 26 червня 2015 06:10

"Стол должен стоять, де образа вісять"

Автор: ФОТО З САЙТА WWW.blistar.net
  Микола Пимоненко. ”Свати”. Полотно, олія 1882 рік. По діагоналі від печі розташований покуть — ­найпочесніше місце у хаті
Микола Пимоненко. ”Свати”. Полотно, олія 1882 рік. По діагоналі від печі розташований покуть — ­найпочесніше місце у хаті

Дослідники слов'янської старовини вважають трапезування на землі більш давнім, ніж прийоми їжі за столом. Саме слово "стіл" пов'язують із дієсловом "стелити" й давніми поминальними обрядами й відправами з жертвоприношеннями біля могили-вівтаря. Недаремно слова "жертвопринесення" й "жерти" мають один спільний корінь.

— У нас на землі не їли, а токі за столом, — каже 72-річна Любов Добровольська з села Биків Коростенського району на Житомирщині. — Кажуть на нього "стол — престол", бо стол должен стоять, де образа вісять, на покуті. Це таке місце почотне, калісь там гостя поважного садовляли, а щодня як їли, дак всєгда батько сєдав там на покуті. А дєті вже вкруга стола, а маті де вже поміститься, бо вона всім подає то ложки, то миски, то снєданнє.

На накритому чистою скатертиною столі завжди лежав буханець свіжого хліба, дрібка солі й глек із водою — "калісь же хлєбніц не було". Стіл вважали місцем перебування Бога, а хліб — Божим даром. Наявність хліба мала забезпечити благополуччя й статки для всієї родини.

У хаті покуть або, як кажуть поліщуки, "красний вугол" завжди розміщувався по діагоналі від печі та був орієнтований на південь або схід, як і вівтар у культових спорудах. "Стол і ікони голими не оставляють — гріх". На покуті ставили "божник" — поличку з іконами, прибраними чистими вишитими рушниками, вішали лампадку.

— На покуті за іконами зберігали метрики, важливі документи й гроші, — згадує 57-річна Валентина Сергіянська родом із хутора Росохівського поблизу села Любарка Народицького району на Житомирщині. — Старі люди вірили, шо самі боги їх охороняють. Там тримали стрітенську свічку від грому, весільну свічку й вінок молодої. Рушники на ікони вишивали спеціально й міняли їх регулярно до больших свят, до Паски, Різдва, Троїці й на Спаса. А зараз люди поперестроювалі свої будинки, то і, можна сказать, покуті як такої вже нема. Ікони в кутку вісять, а стол по-городському посеред хати стоїть.

Під час весілля старший дружко урочисто обводив молодих навкруги стола й садовив на покуті. На Харківщині після хрестин у церкві вдома відбували обряд, який називався "ходити до раю". Усі присутні тричі обходили навкруги столу й обносили новонародженого за рухом сонця. Поза ритуалом обходити стіл заборонялося — куди зайшов за стіл, туди й виходить із-за столу, щоб не траплялося в родині неприємних несподіванок.

— У нас на покуті під іконами прямо на стіл сніп зажиночний ставляли, хрещик із колосків, вербу свячону від грому, квієтки у церкві посвячені й мак від нечистого, — розповідає Любов Добровольська. — А як продають хату, то і сьогодні продають разом із столом і іконами, а стол дак шоб обязатєльно був накритий хоч якоюсь латкою полотняною, а ікони, дак щоб у рушнику. А рушник був спеціальний, довгий, мо метрів на п'ять, вишивали у нього дві калоші (два кінці. — "ГПУ") та лобич. Називався такий рушник — божник.

За столом або на столі ворожили на врожай, на долю, на перебіг подій у власному житті й житті всієї родини протягом року. За свідченнями дослідника української старовини Петра Іванова в слободі Араповка Куп'янського повіту — нині Троїцький район Луганської області — старі жінки повчали так: "Зі стола крихти всігда змітай під стіл, щоб Доля їх поїла. На ніч не прибирай хліба з стола: остав хоть кусочок Доли на вечерю".

І сьогодні, щоб відшукати загублену в хаті річ, радять перев'язати ніжки стола власним поясом і промовити: "Чорток, чорток, погравсь і віддай".

Через великодню скатертину проціджували "порчене відьмою" молоко

На Поліссі під час пожежі стіл із скатертиною і хлібом виносили на вулицю — щоб продемонструвати готовність "приймати вогонь як гостя і бажання його нагодувати" та задобрити.

Коли вибирали місце для будівництва хати, скатертину з хлібом лишали на землі. Якщо хліб залишиться цілим, то ділянка вважається вдалою — життя в новому домі буде ситим, а хліб не переводитиметься.

Великодню скатертину не прали, а зберігали до наступного року. Вважали, що вона оберігатиме від усякої біди людей, а врожай — від шкідників. А ще відганятиме градову хмару, захистить від відьом, нечистої сили. Пасічники збирали в таку скатертину нові рої.

Аби викликати дощ у засуху, це полотно змочували, стелили на криницю або переносили в ньому воду через дорогу. Через нього переганяли худобу — щоб добре паслася і її не чіпали гадини.

На Київщині на Юрія та Івана Купала — 7 липня — великодньою скатертиною завішували двері хліву — щоб відьми не відбирали в корів молоко. А на Волині через таку скатертину проціджували молоко, "порчене відьмою".

Якщо в тиху ніч кинути великодню скатертину на вогонь, який горить над закопаним скарбом, то гроші вийдуть на неї. Зібрати сім'я папороті можна тільки скатертиною, яку виготовила дівка-семилітка.

"Після Килини уже не їли вдома, а ціле літо їли коло хати"

— Згадують у церкві, що була така смілива дівчина Килина, яка не боялася смерть прийнять за справжню віру, — розповідає 65-річна Тетяна Лень, родом із села Клюшниківка Миргородського району на Полтавщині, про 26 червня. — Святкувати не святкують, бо це тіки іменний день тим, кому ім'я Килина. Ім'я старинне, я давно вже не чула, шоб когось так називали.

Цього дня православні згадують святу мученицю Акилину, що жила наприкінці ІІІ ст. у фінікійському місті Бібла. Батьки виховали її ревною християнкою. Малою вона проповідувала й навертала до Христа своїх однолітків-подруг. За відмову відректися Христа 12-річну Акилину піддавали нелюдським тортурам. Уже мертвій дівчинці кат відсік голову мечем. Мощі святої мучениці поховали у храмі, збудованому на її честь у Константинополі.

— Після Килини уже не їли вдома, а ціле літо їли коло хати, — розповідає Тетяна Лень. — У доброго хазяїна у дворі стояв стіл, збитий із дошок. Бідніші люди, вдови й сироти їли на землі: кидали якусь ряднину під хатою на травичці й так їли. Наварять картоплі з огірком — не було їм чого на стіл ставляти. А от на свята, то в холодку десь там у садку розстелялися рядна, ставилися закуски й усє сусіди сходилися й гуляли аж до ночі.

У центральних і східних регіонах України звичаю їсти влітку поза хатою дотримувалися до кінця 1980-х років. На свіжому повітрі в основному обідали й вечеряли — на довгий сніданок бракувало часу. На півночі й заході такого звичаю не було. Зате збереглося ритуальне вживання їжі на землі під час косовиці, жнив і календарних поминань. Так, на Чернігівщині на Радовніцу — у понеділок через тиждень після Великодня — зранку йшли на кладовище, накривали могили родичів настольниками — лляними тканими скатертинами — й розкладали на них їжу. Вірили, що мертві душі частуються принесеними наїдками.

— А вже послє обєда, ближче до вечора, ми самі йдемо на кладовище, розстеляємся на землі кожен біля своїх могилок, сідаємо й поминаємо рідню, — говорить 56-річна Надія Хуторна з села Великий Дирчин Городнянського району Чернігівської області.

На Чернігівському Поліссі ще донедавна на розстеленій на вигоні скатертині складали дари для пастухів на Пасху. А на Волинському Поліссі на Юрія — 6 травня — і на Русальному тижні — тижні після Трійці — ходили в жито, розстеляли скатертину й клали на неї хліб. Вірили, що так можна викликати родичів, які прийдуть у вигляді русалок.

Зараз ви читаєте новину «"Стол должен стоять, де образа вісять"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути