Як мала би відбуватися люстрація в Україні?
– Ми прописали це в законі "Про очищення влади", який 24 липня подали до парламенту. (14 серпня Рада прийняла його в першому читанні. – "Країна"). Локомотивом люстрації пропонуємо зробити Національну агенцію з питань держслужби. Це орган, який має персонал, фінансування, офіси в усіх регіонах. Мав би перевіряти й навчати кандидатів на державні посади, але зараз більше опікується дерибаном свого бюджету. Ідея така: прем'єр-міністр призначає люстратора – голову агенції. Той очищує цю структуру – перевіряє на відповідність критеріям люстрації всіх підлеглих. Потім набирає на ці посади людей з агенцій працевлаштування, із журналістів, громадських діячів, які хочуть очищення влади. А ті перевіряють усіх посадовців: від міністрів, їхніх заступників, керівників регіональних управлінь – і так донизу.
Схема передбачає подвійну перевірку. Якщо люди побачать, що десь злодій пройшов люстрацію й залишився на посаді, можуть скаржитися в апеляційну комісію у своєму районі. У кожній буде журналіст і представник громадських організацій. Комісія призначає нову перевірку. Одночасно ініціює розслідування проти люстратора, який дав позитивний висновок про людину, щодо якої виникли сумніви.
Кого має охопити люстрація і які її критерії?
– Перевірити треба кожного суддю, прокурора, правоохоронця й державного службовця. Лікарів, учителів люструвати не пропонуємо, щоб уникнути полювання на відьом. Хочемо сконцентруватися на державних органах. Їх прогнилість – головна проблема України.
Пропонуємо усунути з державних посад усіх, хто був у керівництві комсомолу й Компартії, як-от Сергій Тігіпко, Олександр Єфремов чи Петро Симоненко. Усіх вихідців із КДБ чи тих, хто навчався у школах КДБ. Людей, які займали високі посади за Януковича під час Майдану, і не написали заяву на звільнення. Бо це означає або посібництво злочинам режиму, або мовчазну згоду з ними. Всіх, хто словами чи діями підтримував зазіхання на цілісність України. І найважливіше: усіх посадовців, які не зможуть пояснити походження майна – свого і своєї родини. Це буде вбивчий тест для суддів, прокурорів, правоохоронців і держслужбовців.
Тих, хто не пройде люстрації, пропонуємо звільняти з державних і правоохоронних органів принаймні на 10 років. Це вдвічі більше терміну, що рекомендує Рада Європи. Але в нас особливо прогнила державна машина, потрібні сильні ліки. Внутрішній ворог небезпечніший, ніж зовнішній. Тож маємо усунути від влади всіх зрадників, корупціонерів і кадебешників.
Колишніх кадебешників таки не буває?
– Живий приклад – теперішній голова СБУ Валентин Наливайченко. Він закінчив московську школу КДБ (Наливайченко в 1991–1993 роках навчався в Інституті розвідки ім. Андропова КДБ СРСР. – "Країна"). Весь період після Майдану СБУ працює неефективно і зрадницьки. Всі ці прес-релізи про те, що, наприклад, затримали двох людей із сепаратистськими листівками в Запорізькій області, викликають у мене злобливу огиду. Спецслужба має зупиняти зрадників і ключових диверсантів. Уже не кажу, що вони до Гіркіна не підібралися. Маю не одне свідчення від офіцерів СБУ та контррозвідки, що їхнє керівництво ігнорує важливі повідомлення, надає доступ до державної таємниці відверто проросійським особам.
Недавно отримав інформацію, як СБУ ігнорує розвіддані з Донецька й Луганська. Як байдуже ставляться до наших агентів в оточенні керівників "ДНР". Їхні життя мало не свідомо піддають загрозі. А військовою контррозвідкою досі керують люди Лебедєва (колишній міністр оборони, після Майдану втік до Росії. – "Країна"). Солдати й офіцери на Донбасі скаржаться: противник про нас знає все. Кажуть: ми їдемо, слухаємо розмови бойовиків по рації Zello і розуміємо – вони ведуть нас хвилина в хвилину, точно знають, як ми пересуваємося.
От новина, яка мене вбила нещодавно: Олександр Шутов повернувся до управління операціями в Генштабі. Це – зять Лебедєва. Що має бути в голові у Муженка й Гелетея (начальник Генерального штабу і міністр оборони. – "Країна"), щоб зберігати на посадах таких людей? Шутова відсторонили після знищення нашого літака під Луганськом (4 липня терористи збили літак ІЛ-76, загинуло 49 військових. – "Країна"), а от уже повернули. В Міноборони департамент аудиту і фінансового контролю очолює екс-прокурор Дебальцевого Максим Гольдарб. Це – смотрящий, якого поставив Янукович. Тенюх (міністр оборони в лютому-березні. – "Країна") його вигнав, Коваль (наступник Тенюха. – "Країна") поновив, Гелетей зберігає. Про це ми не раз запитували Міністерство оборони. Відповіді немає.
Що вдалося зробити Люстраційному комітету?
– Верховна Рада ухвалила закон "Про відновлення довіри до судової системи". Його вирвали після чотирьох мітингів під Радою та рейду з Автомайданом до маєтків Сергія Тігіпка й Анатолія Кінаха, які блокували його проходження в парламенті. Цим законом була звільнена Вища рада юстиції, Вища кваліфікаційна комісія суддів і всі керівники судів. Багато з них змогли повернутися через дірки, які депутати проробили в законі під час ухвалення. Але в усіх вищих судах ми їх зупинили. Крім Конституційного – там досі в більшості люди Януковича.
Керівники Вищого господарського суду Сергій Татьков і Андрій Ємельянов вибудували там піраміду мародерства з бізнесу, однак домовилися з нинішньою владою, що далі його очолюватимуть. Коли їх звільнили за новим законом, спробували обратися наново. Ми влаштовували мітинги, просили підтримки самооборони й Автомайдану, щоб не допустити їх повернення на колишні посади.
У Вищому адміністративному суді боролися кілька місяців. Він – ключовий у розгляді суперечок між державою і громадянами. Один з архітекторів системи неправосуддя, близький до Януковича, Микола Кобилянський дуже хотів його очолити. Ми цього не допустили, але тепер мушу ходити на допити до міліції. Вона після цих протистоянь порушила кілька справ про загрозу життю та здоров'ю суддів. Бо на мітингах були вибухопакети, штовханина з бійцями державної охорони. До речі, ними командував нинішній міністр оборони Валерій Гелетей. Показав себе тоді як людина, яка не вміє слухати й не розуміє, що пріоритетом держохорони не є захист продажних суддів від громадян.
Наші суди настільки з'їдені корупцією, що хорошого кандидата на нового голову спробуй ще знайти. Саме тому хочемо перевірити кожного. Впевнений: четверо з п'яти суддів не зможуть пояснити походження свого майна, підприємств, квартир, машин, а деякі – й літаків.
Яка має бути почерговість люстрації?
– Пропонуємо почати із суддів, далі – прокуратура, СБУ, міліція, міністерства і держадміністрації. З налагодженим правосуддям бізнес отримає захист прав власності. Прокуратура потрібна, щоб злочинці постали перед судом. Спецслужба – ключова в конфлікті з російською ФСБ. Нинішня війна – це насамперед війна спецслужб. Важко оцінити рівень проникнення ФСБ в наші державні органи, бізнес, журналістські кола. Зрозуміло, усіх не виявимо, але зменшити їхню присутність у владі – питання життя і смерті для України.
Одночасно пропонуємо переглянути функції держави. Її завдання – не надавати дозволи, а забезпечувати можливості. В Україні 30 з гаком контролюючих інспекцій, з яких, може, три забезпечують життєво важливі функції. Хочемо скоротити армію держслужбовців. У нас їх 80 тисяч. А для чого країні 350 тисяч міліціонерів? Натомість тим, що залишаться після скорочення, треба значно підняти зарплату. Бо коли платимо міліціонерові 2 тисячі гривень, то даємо йому ліцензію на злочин. Людина, яка бореться за безпеку інших, має отримувати від 10 тисяч гривень. А солдат – ще більше.
Президент теж має пройти люстрацію?
– Ми записали в законі, що так. Але коли шукали підтримки в парламенті, УДАР поставив вимогу забрати посаду президента зі списку. Тут важливо інше. Люстрацію неможливо зробити без політичної волі з самого верху. Без Вацлава Гавела в Чехії і Михаїла Саакашвілі в Грузії люстрація там не відбулася б.
Кількість людей із минулої влади, яких президент зберігає на посадах, свідчить, що він очищує владу лише на словах. Починаючи від голови прикордонної служби Миколи Литвина і закінчуючи Сергієм Ківаловим, який досі представляє Україну в Венеціанській комісії. Нове керівництво країни є найбільшим гальмівником люстрації.
У Львові й на Волині ми добилися, щоб обласні управління МВС чесно провели конкурси на посади нових начальників. Усіх кандидатів оприлюднили, а місцеві громади разом із журналістами допомогли оцінити їх. Але тепер звідти повідомляють: у нас начальники міліції нормальні, тільки їм міністерство не дає навіть заступників звільнити. А ті – або корупціонери, або заплямували себе під час Майдану.
Які повноваження має Люстраційний комітет?
– Парламентська коаліція, формуючи уряд, проголосила створення комітету, але так і не створила. Посади в мене офіційно немає. Мусили самі розробляти і лобіювати законодавство. Ми організували громадську приймальню з обробки скарг громадян. Є група людей, які поширюють ідею люстрації на волонтерських засадах. Це десятки правників, сотні підприємців і громадських активістів. Тисячі людей із самооборони й армії, які на своєму здоров'ї й житті відчувають, у що обходиться відмова від люстрації у країні. Але не маємо жодних повноважень, окрім повноважень громадянина тримати владу під контролем.
Хто ваша команда?
– Не люблю це слово, бо в Україні воно означає особисту відданість. Є люди, з якими багато робимо для очищення влади. Це правник Тетяна Козаченко – одна з адвокатів Майдану, співрозробник законів про відновлення довіри до судів і про очищення влади. З блогером Карлом Волохом оббивали пороги вищих судів, щоб люди Януковича не прорвалися туди знову до керівництва. Автомайданівка Віра Прохира взяла на себе зв'язки з іншими ініціативами. Ірина Суслова зв'язує нас з активістами в інших містах. Олександра Дрік налагодила нам спілкування у Facebook. Альона Мірошник зробила сайт. Усі працюють як волонтери. Крім Надії Другової, яку врешті-решт взяли на зарплату. Вона сидить на телефоні, збирає скарги.
Як минає ваш день?
– Учора була неділя, то мав лише одну зустріч – із диверсійною групою одного з добровольчих батальйонів. Сьогодні розмовляв з Юлією Тимошенко в її офісі. Каже, "Батьківщина" хоче підтримати люстрацію (14 серпня 78 депутатів із фракції з 88 проголосували "за". – "Країна"). Виступав на Громадському телебаченні. Мав нараду з активістами щодо мітингу на суботу (9 серпня кілька тисяч людей зібралися під Верховною Радою. – "Країна"). Закликаємо людей тиснути на парламент, щоб ухвалив закон про очищення влади.
Буває, йду до якихось гадів, і разом із людьми вимагаємо їхніх відставок. Хоча це вдається щораз гірше. Одразу після Майдану вони боялися, тепер передомовилися, і вже їх нічим не злякаєш.
Хто вас фінансує?
– Перші місяці опинився в повній фінансовій ямі. Коли був активістом і головою ініціативи "Воля", що боролася з Київрадою за часів Януковича й разом з іншими активістами започатковувала Євромайдан, нас підтримували частина підприємців. Коли наприкінці лютого мене проголосили головою Люстраційного комітету, вже не міг брати ті гроші. Це кидало б тінь на незалежність люстрації. А від держави ніякого фінансування не було. Кілька місяців жив за гроші дружини. Зараз домовився з донорами "Волі" (партія, яку Соболєв створив разом з іншими активістами в червні. – "Країна"), що платитимуть мені зарплату, а я продовжуватиму займатися люстрацією.
Хто ці донори?
– Один – нардеп від Івано-Франківщини, бізнесмен Юрій Дерев'янко. Другий – Павло Костенко, власник українсько-польського заводу садових інструментів. Третій – менеджер міжнародної компанії, який просить не розголошувати його імені.
Домовитися з вами намагалися?
– Коли ми звільняли Татькова і Ємельянова навіть члени уряду приїздили. За ці півроку я міг стати доларовим мільйонером.
Закон про очищення влади прийняли в першому читанні. Наскільки у другому можуть правками спотворити ідею люстрації? Які положення опиняться під загрозою?
– Так, на цьому етапі вороги люстрації намагатимуться вихолостити закон, а друзі можуть його посилити. Робочу групу з розгляду всіх пропозицій буде координувати Юрій Дерев'янко. Він запросив до неї представника президента в парламенті Руслана Князевича. Оприлюднимо e-mail для прийому пропозицій від громадян. І будемо вимагати обговорення всіх поправок у відкритому режимі з веб-трансляцією. На розгляд усіх пропозицій у парламенті потрібно кілька тижнів. Після цього вимагатимемо ухвалення закону в цілому.
Що буде з країною, якщо люстрація не вдасться?
– Не може не вдатися, питання – коли. Люстрацію неможливо оминути, бо з державним апаратом, який є, нічого не досягнеш.
Коментарі