понеділок, 22 серпня 2011 17:56

Надлишок адреналіну призводить до руйнування ДНК

Стрес може зіпсувати нам життя набагато сильніше, ніж це можна припустити. За словами дослідників з Університету Дьюка (США), тривалий стресовий вплив призводить до пошкоджень у ДНК, що, в свою чергу, може викликати цілий букет захворювань, включаючи рак. У статті, опублікованій в журналі Nature, вчені описують молекулярний механізм, що лежить в основі стрес-індукованого ушкодження ДНК.

Як усім відомо, стрес викликає викид гормону адреналіну. Він комплексно впливає на організм: від нервових реакцій до рівня обміну речовин. Відповідно, дуже багато клітин несуть на своїх мембранах рецептори до цього гормону - так звані бета-2 адренорецептори. Після того як адреналін взаємодіє з рецептором, у клітці запускається каскад сигнальних реакцій, що починаються з G-білків. Білки активують внутрішньоклітинні ферменти-виконавці, від яких залежить пристосування клітини до нових умов. Усякий сигнал рано чи пізно закінчується, а тому були відкриті інші G-білки, бета-аррестіни, що гасять, як вважалось, внутрішньоклітинний стресовий сигнал після закінчення в ньому потреби.

Якщо зовсім коротко, то роль р53 в клітці зводиться до відстеження генетичних дефектів. Якщо таких накопичується багато, р53 відправляє клітку в апоптоз. Відповідно, при відсутності р53 в клітині може відбуватись що завгодно - наприклад, початися формування злоякісної пухлини. Аррестін стає зручною платформою, полегшуючи взаємодію MDM2 з р53; в результаті р53 піддається деградації.

Експерименти на мишах показали, що в тварин, у яких довгий час штучно активували бета-2 адренорецептори, імітуючи тривалий стрес, такий білок поступово зникає. Автори підкреслюють, що їм вперше вдалось побачити, як стрес, настільки складне психофізіологічне явище, втілюється в конкретних молекулярно-генетичних механізмах.

Надалі дослідники хочуть з'ясувати, чи природний стрес призводить до аналогічних наслідків у тварин, яким штучно моделювали стрес. З іншого боку, перш ніж створювати ліки, що пригнічують роботу аррестіну, необхідно з'ясувати, чи не позначиться це на стані організму ще більш серйозно, ніж хронічний стрес.

Зараз ви читаєте новину «Надлишок адреналіну призводить до руйнування ДНК». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua