пʼятниця, 10 серпня 2012 09:45

На Чорнобиль чекає друга катастрофа?

На Чорнобиль чекає друга катастрофа?

Через недогляд будівельників новий саркофаг може бути зруйнованим вже найближчими роками. На Чорнобильській АЕС – скандал, що загрожує національній безпеці. Недбалість будівельників може призвести до витоку радіоактивних відходів, що створить загрозу життю та здоров'ю тисячам українців. Збудована лише півроку тому нова вентиляційна труба, яка буде обслуговувати третій непрацюючий енергоблок ЧАЕС, раптово може завалитися на саркофаг. Наслідки катастрофи будуть прирівняні до аварії 1986 року, повідомляє Politclub.org.

Звідки взялася труба

Конструкція атомних енергоблоків ЧАЕС передбачає наявність на кожному з них вентиляційної труби. Це система, що дозволяє за рахунок перепаду тиску "підтягувати" повітря до приміщення блоків, створюючи при цьому нормальні умови для роботи людей та експлуатації обладнання.

Особливістю зруйнованого під час аварії 1986 року четвертого., а також його "близнюка" - третього реактора є те, що у них труба – одна на двох. Саме її ми бачимо у кадрах хроніки, саме вона височіє над старим саркофагом, який зведено над зруйнованим реактором. Труба функціонує нормально. Однак її розташування заважає будувати новий саркофаг. Тому, відповідно плану будівництва, було вирішено звести поруч нову вентиляційну систему, що обслуговуватиме третій непрацюючий блок та приміщення четвертого.

Будівництво нової труби ( об'єкт НВТ-2) розпочалося в 2011 році. Генеральним підрядником виступив консорціум "Атомстройекспорт" (Росія) та "Укренергомонтаж" (Україна), який найняв підрядником будівництва компанію "Укрбудмонтаж". За наявними даними, керує обома українськими компаніями та є їх власником Максим Микитась, президент державної корпорації "Укрбуд". Вартість будівництва труби склала лише $10 млн. – незначна сума у порівнянні з вартістю в $1 млрд. нового саркофагу, що будується поруч. Гроші освоїли досить швидко: вже в листопаді 2011 року "Укрбудмонтаж" оголосила на своєму сайті про завершення будівництва. У вересні – жовтні повинно початися переключення третього енергоблоку на нову трубу, а потім – і демонтаж старої.

Тріщини на новому об'єкті.

Однак вже через півроку, під час чергової інспекції групи управління проектом виявилося, що вентиляційна труба тримається ледь не на чесному слові. У розпорядження видання потрапили фотографії, які демонструють пошкодження та недоробки, які виявили перевіряючи під час обстеження башти. Ці тріщини на стиках довжиною 15-20 см, десятки пропущених отворів, де повинні бути закріплені гвинти , нещільне зварювання, а також багато чисельні корозійні "плями". В деяких місцях з'єднань фактично вже немає. Судячи по датам на деяких фото, зйомка проводилась зовсім недавно – 13 липня 2012 року.

На правах анонімності один з членів групи з управління проектом погодився розповісти, що трапилося. За його словами, є , як мінімум, дві можливі причини, за якими нова вентиляційна башта вже вкрита тріщинами та недоробками. Перша – це недофінансування від замовника – Європейського банку реконструкції та розвитку, що координує усі фінансові потоки від світової спільноти, що направляються на консервацію ЧАЕС. Це версія слабка, стверджує наш співрозмовник, оскільки проект нової вентиляційної труби, що розроблений інститутом Київенергопроект, був "пробюджетований" з розрахунку на якісні матеріали і нормальний рівень оплати праці.

Звідси друга – більш ймовірна причина: неякісні матеріали, зварювання, антикорозійне покриття, економія на фахівцях. Ймовірність такого розвитку подій більш висока, оскільки на такому об'єкті як вентиляційна труба на енергоблоці апріорі не може бути організований належний рівень контролю з боку замовника. "звичайно, вони здалеку фіксували, що ось зібрано перший рівень , другий, ось йдуть зварювальні роботи. Але на саму вежу європейські інспектори, скоріше за все, не лазили через високий рівень радіації",- зазначає наш співрозмовник.

Правоохоронні органи поки ще не зайнялись проблемою, оскільки і чиновники МінЧС, і адміністрація станції не хочуть виступати ініціаторами такої інформації, боячись, що виявляться крайніми і понесуть солідарну відповідальність з будівельниками. Можливо, вони після такої публікації стануть сміливішими.

До чого це призведе

Однак, пошук винних - це сьогодні далеко не першочергова задача, яку необхідно вирішувати, вважає наш співрозмовник. Набагато важливішою проблемою є наслідки недбалості будівельників.

Нова вентиляційна труба повинна простояти на ЧАЕС рівно стільки, скільки буде існувати новий саркофаг, тобто біля 100 років. Однак при такому стані стиків та кріплень, а також при тій кількості корозійних"плям", яка зафіксована інспекторами в середині липня, спеціалісти дають конструкції максимум два-три роки (це при тому, що побудована вона лише півроку назад)

Сценаріїв подальшого розвитку подій два. В кращому разі споруда через збільшення тріщин і корозії деформується і вежа вийде з ладу. При цьому третій і четвертий енергоблоки втратять систему вентиляції. У цій ситуації будуть порушені умови експлуатації обладнання, людям вхід в будівлю буде закритий, а радіація почне "розповзатися" по окрузі. У гіршому разі, вежа впаде на новий саркофаг, поховавши під собою десятирічну роботу міжнародних інвесторів та будівельних компаній. 80-тонна конструкція не просто прогне арки, вона здатна пробити в саркофазі дірку, достатню для посадки туди вертольота.

Статися це може як зараз, коли новий саркофаг ще не добудований, так і через десять років, коли під ним буде йти активна робота по виїмці активного (!) палива і переміщення його в сховище, побудоване в 20 км від реактора. Чи варто говорити, що витік у відкритий простір радіоактивних частинок, враховуючи наявність поруч річки, яка впадає в Дніпро, призведе до непоправних наслідків для життя і здоров'я 3,5 тис. працівників станції і сотень тисяч, якщо не мільйонів простих жителів країни.

Більш того, відновити саркофаг вартістю мільярди доларів, не вийде технологічно. Конструкція (ширина 250 м, висота 120 м) настільки масивна, що процес її зведення проходить у кілька етапів: одна арка піднімається за одною за принципом волокон мушлі. Якщо буде пошкоджена арка в середині саркофага, для її ремонту доведеться проводити повний демонтаж споруди.

Що потрібно зробити
Ситуація вимагає негайного втручання фахівців. Необхідно перевірити 100% всіх стиків і кріплень. Один з методів перевірки - "гамма-контроль" - просвіт спеціальними променями як зруйнованих, так і поки що скріплених стиків.

Адже якщо проблеми виявлено на частині зварених конструкцій, не можна виключати, що і на інших будуть виявлені дефекти. Роботи по зміцненню вежі, а також по покриттю її заново якісним антикорозійним матеріалом, який забезпечить її довговічність, займуть близько півроку і обійдуться приблизно в $ 5-6 млн.

Важливо тільки не допустити, щоб "модернізація" пішла за "українським сценарієм", коли ремонт буде відбуватися тільки для вигляду, а насправді загроза національній безпеці залишиться. Звичайно, заминка може трапитися при вирішенні питання - а хто ж повинен фінансувати недоробки? Можливий варіант - резервний фонд держбюджету, оскільки мова йде по суті про надзвичайну ситуацію та екстренні заходи. Згодом витрачені гроші можна буде в регресному порядку стягнути з винуватців халатного будівництва. Сьогодні ж необхідно зробити все можливе, щоб уникнути повторення Чорнобильської трагедії.

Зараз ви читаєте новину «На Чорнобиль чекає друга катастрофа?». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

10

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути