пʼятниця, 14 листопада 2014 15:45

Історики розвінчали п'ять міфів про становище жінки в традиційній українській культурі

Автор: В. Маковський
  Українська дівчина
Українська дівчина

Українську культуру традиційно вважають матріархальною, тобто такою, де панують жіночі цінності, а жінки споконвіку наділені правами та можливостями, що й не снилися їхнім сусідкам. Однак це лише міф, стверджує старша наукова співробітниця Інституту народознавства НАН України, кандидатка історичних наук Оксана Кісь.

"Ідея матріархальності, тобто панування жіночих цінностей в української культурі, сьогодні є частиною українського національного міфу", – розповіла дослідниця.

Коріння формування цього міфу сягають кінця ХІХ – початку ХХ століття – коли в науці набула популярності теорія еволюціонізму. Згідно з нею, всі суспільства проходять певні щаблі розвитку, а матріархат – найнижчий із цих щаблів.

Ідея про засадничу матріархальність української культури добре вкладалась у формування іміджу українців як окремішньої, особливої і прогресивної нації. Це дуже підходило українським історикам кінця ХІХ – початку ХХ століття, які працювали над формуванням української національної ідеї. Українські дослідники ретельно вишукували ознаки матріархальності української культури у народних звичаях та традиціях – і знаходили їх.

Міф про повноправність жінки у родині

Коли говорять про рівність жінки у подружньому житті, то найчастіше мають на увазі однакові права жінок та чоловіків на володіння майном. Буцімто, жінки могли успадковувати землю, мати окреме від чоловіка майно, відносно самостійно провадити свою жіночу частину господарства, що була повністю у їхній компетенції.

Інтерв'ю з жінками, що народилися на початку ХХ століття і застали українську культуру у ще не надто зачепленому процесами модернізації вигляді, доводять – насправді загальновизнаним головою родини переважно був чоловік. Саме його голос у важливих питаннях завжди був вирішальним – коли йшлося про продаж корови чи одруження дітей.

Також чоловік мав легітимоване громадою і культурою право застосовувати фізичну силу щодо інших членів родини, в тому числі дружини. Водночас дружина найчастіше не могла сказати навіть образливого слова щодо чоловіка – бо так не було заведено.

Подвійні стандарти застосовували щодо чоловічої та жіночої подружньої зради – чоловічу, як правило, толерували, замовчували, не виносили на громадський осуд, тоді як жіноча зрада, як правило, закінчувалась фізичним покаранням невірної дружини.

Міф про романтичні почуття як основу шлюбу

Не таємниця, що ще й зараз панують доволі романтизовані уявлення про шлюб у традиційній українській культурі – мовляв, люди одружувались через почуття. Однак насправді визначальними все ж були економічні та господарські чинники.

Гендерна рівність зберігалась хіба у сенсі безправності нареченої та нареченого у виборі партнера – замість них це найчастіше робили батьки. Переконанням, вмовлянням, примусом, погрозами – батьки домагалися, аби син чи донька одружилися з тим, кого рідні вважали найвигіднішою партією. Нерідко наречені вперше бачили один одного аж у день весілля.

На користь матріархальності традиційної української культури часто наводять той аргумент, що дівчата самі могли свататись до чоловіків. Такий звичай справді існував в деяких регіонах України і зник всередині XVIII століття.

Міф про культ дошлюбної цноти

Автор: К. Трутовський
  В хаті
В хаті

Українську культуру завжди намагаються презентувати як дуже цнотливу, високоморальну, де ледь чи не перший поцілунок відбувався вже під вінцем.

Цей міф спростовує практика вечорниць чи досвіток – вечірньо-нічних посиденьок дівчат та хлопців протягом всього осінньо-зимового періоду. У повному форматі це явище розгорнулося в Центральній, Північній, Південній та Східній Україні, тоді як на Західній мало свою регіональну специфіку.

Дівчата збиралися в хаті самотньої жінки і спільно пряли, хлопці приходили до них в гості. Невід'ємною частиною вечорниць було спільне спання – хлопці та дівчата спали разом на підлозі, на соломі. Тут-таки відбувалися еротичні та сексуальні ігри.

Деякі дослідники вважають інститут вечорниць своєрідним тренінгом подружнього життя – молоді люди там знайомились, отримували певний еротичний, сексуальний досвід спілкування з протилежною статтю.

Не ходити на вечорниці дівчата не могли – батьки практично випихали своїх дорослих дітей туди, фактично наражаючи доньок на певний ризик безчестя.

Дівчина могла стати покриткою – тобто втратити незайманість, завагітніти і народити дитину без шлюбу – часом не з власної волі. Це траплялось, зокрема, через сексуальне невігластво – матері елементарно не пояснювали молодим дівчатам, звідки беруться діти. Хлопці часто використовували таку необізнаність, і обманом спокушали дівчат.

Доля покритки переважно була сумною – її чекало життя маргіналки. Єдиним способом врятувати соціальний статус у суспільстві – було вийти заміж, однак розраховувати на добру партію вже не доводилося. Проте таких жорстоких розправ із жінками, що народили дітей поза шлюбом, як це описано у творах Шевченка, в Україні все ж не було.

Міф про романтичний образ матері
Автор: М. Пимоненко
  Жниця
Жниця

В українській культурі є романтичний образ матері – такої собі Мадонни з немовлям.

На практиці, через відсутність засобів контрацепції жінка практично все життя ходила вагітною – в середньому традиційна українська родина мала від 7 до 12 дітей. Однак це була вимушена багатодітність, при чому матеріальної можливості утримувати цих дітей часто не було. Тому інколи навіть заміжні жінки вдавались до переривання вагітності. Та й ставлення матері до новонародженої дитини в родинах, де вже було багато дітей, не могло бути дуже позитивним.

Безпосередньо перед і після пологами і в період лактації селянка мала виконувати всю ту ж тяжку роботу, що й за інших обставин. З кожною дитиною господарське навантаження на жінку зростало, а ресурси сил і часу були не безмежними. То ж не дивно, що у деяких колискових мати ніби бажає смерті своїм дітям. У багатодітній родині немовля розглядали як тягар, який обмежує матір, не дає їх повноцінно виконувати свої господарські функції.

Міф про освіченість української жінки

Вважається, що жінки в Україні були дуже освічені. При цьому йдеться навіть не про політичну еліту князів та гетьманів, а саме про простий народ. Водночас статистика показує, що наприкінці ХІХ століття серед українок, що жили на українських теренах Російської імперії, письменних було лише 4% – на противагу 11%-12% письменних чоловіків.

Причина цьому – батьки не вважали за потрібне віддавати дівчат у науку. Дівчина шкільного віку була особливо потрібна в господарстві. В інтерв'ю етнографам старші жінки часто розповідали, як їм прикро, що батьки не віддали їх до школи – адже здібності і бажання вчитися вони мали.

Парадоксальним чином, на шляху освіти дівчаток ставали саме їхні матері – адже господині в хаті потрібна була дівчина-помічниця по господарству.

Довірчих стосунків між поколіннями практично не було – знання про сексуальне життя молоді дівчата швидше отримували від старших подруг чи сестер, ніж від матері. Навіть допомагати під час пологів запрошували бабу-повитуху, а не маму.

Зараз ви читаєте новину «Історики розвінчали п'ять міфів про становище жінки в традиційній українській культурі». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути