пʼятниця, 07 жовтня 2016 07:50

"Хто цього дня працює, той може накликати пожарь"

Автор: Музей волинської ікони
  Ікона ”Апостол Іоан”, 1696 рік. Походить із Михайлівської церкви села Великий Окорськ Локачинського району Волинської області. Виставлена в Музеї волинської ікони в Луцьку. Переставлення святого апостола і євангеліста Івана Богослова православні згадують 9 жовтня. Був улюбленим учнем Христа. Господь називав його Сином Грому — вісником страшного у своїй силі небесного вогню. Іван проповідував у Малій Азії, у місті Ефесі. Написав книгу Одкровення — Апокаліпсис, Євангеліє і три послання, які входять до Нового заповіту. Прославився чудесами зцілення недужих і воскресінням мертвих. Єдиний із 12 учнів Спасителя, який помер власною смертю. На той час мав понад 100 років. Відчувши наближення кінця, наказав семи найближчим учням викопати могилу в формі хреста. Ліг туди, попросив накрити обличчя платом і засипати себе землею
Ікона ”Апостол Іоан”, 1696 рік. Походить із Михайлівської церкви села Великий Окорськ Локачинського району Волинської області. Виставлена в Музеї волинської ікони в Луцьку. Переставлення святого апостола і євангеліста Івана Богослова православні згадують 9 жовтня. Був улюбленим учнем Христа. Господь називав його Сином Грому — вісником страшного у своїй силі небесного вогню. Іван проповідував у Малій Азії, у місті Ефесі. Написав книгу Одкровення — Апокаліпсис, Євангеліє і три послання, які входять до Нового заповіту. Прославився чудесами зцілення недужих і воскресінням мертвих. Єдиний із 12 учнів Спасителя, який помер власною смертю. На той час мав понад 100 років. Відчувши наближення кінця, наказав семи найближчим учням викопати могилу в формі хреста. Ліг туди, попросив накрити обличчя платом і засипати себе землею

— Грім на Івана Богослова — погана прикмета, — розповідає 61-річний Олександр Коробко з Христинівки Черкаської області. — Він означає, що зима буде важкою, весна — холодною і пізньою, а рік наступний — неврожайним. Колись старі люди казали, що так святий Іван попереджає про кари на невіруючих за гріхи всякі, як не покаються.

У народі апостола ­називають Іван Благослов або Благослав. Посіви ярових навесні й озимих восени співвідносяться з календарними датами його пам'яті: 22 травня "весняний Іван" громом землю благословляє на врожай, а 9 жовтня "осінній Іван" її громом "запечатує". Є приказка: "Хто не обсіявсь до Благослова, той не варт доброго слова".

На Івана частково перенесли ознаки язичницького бога грому Перуна. Тому дні його пам'яті вважають "громовими" святами. Радять хоча б частково утриматися від господарської роботи.

— Цього року Івана Благослава випадає на неділю, то краще вобще ніякої роботи не робити, — радить Олександр Коробко. — Можна після служби піти на кладбище, поприбирать могилки й пороздавать милостиню ніщим. Бо хто цього дня працює, той може накликати пожарь. Такий пожарь водою не можна потушити, бо то заслужена Божа кара. А як котрого чоловіка грім уб'є, то щитається, що той чоловік щасливий у Бога, великий праведник.

Дерево, у яке влучила блискавка, називається громобій. У Христинівці його ніколи не брали на будівництво хати і навіть на дрова. Вважали — притягує грім.

— У такому домі може буть не тільки пожежа від грому, а може даже вихор дах зірвать і всю хату рознести, — продовжує 61-річна Олена, дружина Олександра Коробка. — В такій хаті постійно сварки й бійки. Люди там хворіють і навіть швидко йдуть на той світ.

На Бердичівщині навпаки — громобій є надійним захистом від блискавки. Тут його вживали як талісман — предмет, що допомагає людині в складних життєвих ситуаціях.

— Як ідеш на войну, возьми то дерево, що грім побив, зроби з нього хрестик і носи, не знімаючи, — розповідала фольклорній експедиції 2008-го тоді 72-річна Любов Лукашенко із села Озадівка Бердичівського району Житомирської області.

З дубового громобою робили обереги. Трісками підкурювали хату — щоб уникнути пожежі. Відваром лікували зуби, напували хворого від "ляку" й при "чорній хворобі" — епілепсії.

Музичні інструменти, виготовлені із громобою, оберігають людей і тварин від злих чар. Трембіта, скрипка, бас — інструменти ритуальні та сакральні. На них грали під час весіль і похорон. А також на календарні свята — щоб позитивно вплинути на ріст льону, жита, пшениці. Разом з тим гра на них погано впливає на музикантів. Вони стають провідниками потойбічних сил.

Хто їсть часник із кожушками, ніколи не заблудиться в лісі

— Тих Іванов, кажуть, у году аж 12. У нас осіннього Івана ще називають Чорним, бо це день його смерті, — розповідає 85-річна Лідія Буркацька із села Олександрівка Жашківського району Черкаської області.

Чорний колір пов'язують зі смертю, хворобами і потойбіччям. Тому на Чорного Івана — 9 жовтня — жінки утримуються від будь-якої домашньої роботи. Сподіваються, що завдяки цьому апостол захистить родину від нещасть і шкідників, особливо мишей — щоб не псували врожай.

Цього дня згадують самогубців, утоплеників, забитих у боях і народжених неживими. Колись на Чорного Івана робили великі обіди за померлих "наглою" — неприродною — смертю душі.

— Не можна різати й заготовляти на зиму овочі — все почорніє та погниє. А особенно ні в якому разі не треба їсти часник. Зуби почорніють і повисипають на тілі чиряки, а ще весь рік снитимуться мерці, — попереджає Лідія Буркацька.

Часник — рослина, що має гострий смак, різкий запах, їдкі властивості й роз'їдальну дію. Тому вважається універсальним оберегом. Його застосовують із ритуально-магічною метою.

У час небезпеки для всієї родини часником малювали хрести на порогах, одвірках дверей і вікон. Робили це і в хаті, і в господарських будівлях. Вірили, що своїм різким запахом він відганяє холеру, чуму і тиф. Його кидали до колодязів, щоб очистити воду. Неочищені зубчики носили при собі в кишені та за пазухою. Намисто з часнику вішали дітям на шию.

Їли з лушпинням. Приказка від імені часнику: "Не лупи мене до живого, відбороню від усього злого".

— Оббирати часник гріх, бо він оберігає від блуду в лісі, — пояснює Лідія Буркацька. — Хто його їсть із кожушками, ніколи не заблудиться в лісі. Як я була маленькою, то мене бабка моя натирали часником — щоб люди не зглазили.

Жінки носили при собі часник під час вагітності. Зав'язували в поділ сорочки або вішали на шию — "щоб відвести погані очі". Його клали малюкам у колиску, прив'язували червоною ниткою до правої ручки — "щоб до малих нічого не чіплялось". У Верховинському районі на Івано-Франківщині дотепер "накичують" часником весільні вінки. Його кладуть за пазуху і у взуття молодятам.

Часник захищає від відьом, упирів і русалок, які нібито приспівують: "Йикби ни цибульи, ни чиснок та ни кидрове зільи, то був би наш сьвіток". Хто не їсть часнику, може виявитися відьмою.

Зараз ви читаєте новину «"Хто цього дня працює, той може накликати пожарь"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути