Ексклюзиви
середа, 15 квітня 2020 10:30

"Зеленський ніколи не звільнить Авакова і не посадить Коломойського. Це зробить наступний президент"

Світова економічна криза та коронавірус погіршують стан справ у державі. Стара вертикаль влади й без того була недосконала. Тепер перестає працювати взагалі, – каже публіцист Андрій Плахонін

30 березня Верховна Рада проголосувала за звільнення міністрів фінансів Ігоря Уманського й охорони здоров'я Іллі Ємця. Обидва попрацювали 26 днів. Про що свідчить такий крок під час економічної кризи й епідемії коронавірусу в країні?

– Владна команда не вміє добирати кадри. Призначають випадкових людей. Це не лише помилка Зеленського. 2014-го, коли з "Солідарності" робили велику президентську партію, її теж роздули.

Україна – одна з найбільших держав Європи з великим бюрократичним апаратом. Важко знайти правильних людей на сотні тисяч державних посад. Особливо, коли маєш разовий кишеньковий політичний проєкт, а не партію з ідеологією. І за попередньої влади на державних посадах спливали якісь шахраї й недолюстровані. Навіть досвідчений Петро Порошенко не зміг заповнити кадрові прогалини. А Володимир Зеленський не має ні досвіду, ні знань. Приводить у владу людей ще некомпетентніших. В умовах кризи це швидко стає помітним. Того ж Іллю Ємця за некомпетентність і корупцію звільнили з уряду Азарова. Зараз мають той самий результат, тільки швидше.

У цієї влади з самого початку була коротка лава запасних. Багато професійних людей уже не хочуть мати з нею справу. Або не бажають брати на себе відповідальність у час нечуваної кризи. Поганий чи добрий, у нинішніх умовах – це уряд смертників. Багатьом не хочеться ховати своє реноме та майбутню кар'єру. Краще прийти на згарище як рятівник, ніж залишитися в історії гробарем.

На початку березня у відставку відправили уряд Олексія Гончарука. Призначили команду Дениса Шмигаля. В першому хоча б кілька ключових позицій обіймали професіонали. У новому – можу пригадати хіба міністра закордонних справ Дмитра Кулебу. Решта – це кращі з гірших, які погодилися. Цей уряд формували не під реформи, а щоб якось відбути місяці епідемії й економічної кризи. Разом з усім негативом, що він назбирає, його позбудуться, щойно ситуація поліпшиться.

  Андрій ПЛАХОНІН, 47 років, історик, блогер, публіцист. Народився 1 вересня 1972-го в Києві. Вчився на кафедрі історії Росії в Національному університеті імені Тараса Шевченка. Потім у Національній академії наук. Там після аспірантури вісім років редагував ”Енциклопедію історії України”. 2004-го в Інституті історії України НАН захистив кандидатську дисертацію про південноруські династії Ігоревичів і Ростиславичів. Це князівські роди, що виокремилися з династії Рюриковичів у XI столітті. Із 2007 року займається публіцистикою. З 2014-го колумніст газети ”День”. Неодружений, дітей не має. Колекціонує історичні фільми. Зібрав понад 20 тисяч документальних і художніх картин. Каже, це одна з найбільших колекцій у Східній Європі
Андрій ПЛАХОНІН, 47 років, історик, блогер, публіцист. Народився 1 вересня 1972-го в Києві. Вчився на кафедрі історії Росії в Національному університеті імені Тараса Шевченка. Потім у Національній академії наук. Там після аспірантури вісім років редагував ”Енциклопедію історії України”. 2004-го в Інституті історії України НАН захистив кандидатську дисертацію про південноруські династії Ігоревичів і Ростиславичів. Це князівські роди, що виокремилися з династії Рюриковичів у XI столітті. Із 2007 року займається публіцистикою. З 2014-го колумніст газети ”День”. Неодружений, дітей не має. Колекціонує історичні фільми. Зібрав понад 20 тисяч документальних і художніх картин. Каже, це одна з найбільших колекцій у Східній Європі

За призначення міністрів – фінансів Сергія Марченка й охорони здоров'я Максима Степанова – "слугам" довелося домовлятися про голоси з "Опозиційною платформою – За життя". Президентська монобільшість пішла в небуття?

– Коли партія Зеленського одним його іменем здобула перемогу на парламентських виборах, Банкова казала депутатам-"слугам", що без партійного лейблу й імені президента вони нічого не варті. Тож повинні голосувати за вказівками. Мовляв, у будь-який момент можна провести нові вибори і завести до парламенту інший список. Та ситуація змінилася. Рейтинг Зеленського ще тримається, а от "Слуги народу" – провалився. Якщо ініціюють парламентські вибори, президентська партія не набере багато голосів. На Банковій це розуміють. У бюджет, наприклад, не заклали й витрат на місцеві вибори в жовтні. Бо владна команда знає, що програє їх по всій країні.

Партія "Слуга народу" очікувано розвалюється. Її штучно склеєно з угруповань із різними інтересами. Там є прихильні до Росії й ті, що пройшли Майдан. Таку компанію неможливо втримати разом. Тож коаліція, як і за попередньої Ради, буде ситуативна. Вже є законопроєкти, що проходять завдяки голосам "Опозиційної платформи – За життя", "Голосу" та "Європейської солідарності".

Парламент проголосував у першому читанні закон про неповернення націоналізованих банків колишнім власникам. Цього вимагає Міжнародний валютний фонд, щоб Приват не могли віддати Ігореві Коломойському.

– До остаточного ухвалення депутати можуть внести масу правок і змінити суть. Зеленський втрачає підтримку. Його рейтинг залежить від олігархічних ЗМІ. Без "свого" телеканалу не зможе контролювати політичну ситуацію, підтримувати популярність. Тож він приречений думати про компроміс із Коломойським. Можуть свідомо зробити лазівки в законі для юристів олігарха. Тільки страх перед повним розвалом країни, точніше – за самого себе, може втримати від такого кроку.

Шанси на нову програму МВФ – великі. Фонд має стратегію стимулювання світової економіки та країн у стані кризи. Але раніше наша влада часто обманювала міжнародних кредиторів. Якщо побачать спробу змінити суть "антиколомойського закону", зменшать допомогу. Транш і в мільярд доларів нам не зарадить, потрібні набагато масштабніші вливання (йдеться про $10 млрд від Міжнародного валютного фонду, Світового банку та Європейського банку реконструкції та розвитку. – Країна).

Засоби масової інформації повідомляли, що перед голосуванням за "антиколомойський закон" депутатам приходили повідомлення з погрозами: "Влада змінюється, а Коломойський буде завжди".

– Ця нахабна людина розуміє важливість моменту та воює усіма засобами. Він відчуває безкарність. Зеленський ще може протягти "антиколомойський закон". Та є дві речі, яких ніколи не зробить. Не звільнить Арсена Авакова і не посадить Ігоря Коломойського.

Яке становище олігархів в Україні буде найближчими роками?

– Їхня роль посилюється. Як завжди за слабкого президента. За Віктора Ющенка було подібне. Проте він мав значно менші повноваження. І тоді склалася сприятлива для України міжнародна економічна кон'юнктура. Зараз олігархи намагаються перебрати на себе владу. І за умов пандемії Офіс президента сприяє цьому, принаймні в регіонах. Усе частіше говорять про так звану регіоналізацію, та навряд чи це реально.

Саме великий бізнес найбільше програв від окупації Донбасу. Олігархи не зацікавлені в подальшій дестабілізації країни. Однак суспільство хоче реформ, а вони – законсервувати теперішній лад і далі послаблювати державні інститути.

Олігархи є прямою загрозою нашому майбутньому. Будь-яка наступна сила в Україні муситиме вирішувати питання з Коломойським та іншими.

Питання тут не у Приватбанку як такому, а в поверненні мільярдів, виведених із країни колишніми власниками. Не отримаємо їх, не посадивши Коломойського до в'язниці. Це зробить не цей, так наступний президент. Ігор Валерійович грає з розхитуванням України. Іншим великим бізнесменам це невигідно. Його можуть дотиснути свої ж.

Які результати майже року роботи нинішнього президента варто відзначити?

– Він отримав найбільший в історії України аванс довіри та всі можливості його реалізувати. Не зміг використати нічого. Скасували депутатську недоторканність, а переслідувати депутата-злочинця за законом стало чи не важче. Повноцінний ринок землі відкладено на чотири роки, і ніяких гарантій, що потім, коли отримають гроші від МВФ, не відтермінують іще. Зростає корупція на вищих щаблях державної влади.

А головне – падає рівень поваги до інституту президента. Боюсь, наслідком стане його скасування. Це буде великою помилкою. Так, ми не можемо вберегтися від нового Зеленського чи Януковича у кріслі глави держави. Але парламент завжди був заручником політичних проєктів олігархів. У такій ситуації тільки сильний президент може бути рушієм реформ.

Хто міг би очолити країну після Володимира Зеленського?

– Не бачу сильних особистостей. Націо­нал-демократичний табір гуртувався довкола однієї людини – Порошенка. Він був кращим президентом в історії держави. Та зробив лише речі, що їх треба було втілювати 10–15 років тому. Досі перебуває в полоні своєї тріади "Армія, мова, віра".

"Голос" – невелика партія з невдалим лідером. Поки що не має шансу на переобрання.

На нас чекають нові політики. Не скажу, що кращі, проте точно – інші. Зміна влади буде радикальна. Політикум знову оновиться мінімум на третину. З'являться нові лідери. Старі не спроможні ефективно діяти в кризових умовах. І не мають бачення майбутнього країни.

В Україні зараз триває політична криза?

– Вона почалася влітку 2013-го. Майдан. Інтервенція. За Порошенка весь час були владні перестановки й протести. Два невдалих Кабміни та вдавана стабільність, адже реальної бути не може, доки йде війна, а Крим окуповано.

Із приходом Зеленського змінилася якість політичної кризи. Побільшало больових точок. Ситуація швидко погіршується щодня. Проблеми у владі пов'язані з порожнім місцем у президентському кріслі. З одного боку, є монобільшість у Раді та суперпрезидентська республіка. Але вона не діє. Державу очолює людина, яка, можливо, і хоче вчитися, але не виходить. Як бізнесмен Зеленський мав би вміти добирати кадри. Проте не може навіть грамотно вибрати собі няньок і вчителів.

Цю прогалину у владі намагається заповнити керівник Офісу президента. Та цю посаду навіть не прописано в Конституції. Людина, за яку ніхто не голосував, перебирає повноваження уряду, парламенту, глави держави, маніпулює судами та спецслужбами. Президентське крісло під Зеленським починає хитатися. Глобальна економічна криза та коронавірус погіршують справи. Стара вертикаль і без того була недосконала. Тепер перестає працювати взагалі. З'являються якісь надзвичайні інститути. Порошенко 2014-го призначав олігархів головами ОДА. Але ці посади прописані в законодавстві, межі їх повноважень відомі. А який статус має поділ України між олігархами зараз? Яким законом це врегульовано? Управління ситуацією майже втрачено. В українській політиці сьогодні панує хаос.

Як розвиватимуться події щодо Донбасу?

– Москва продовжує паспортизацію ОРДЛО. Не бачу жодного сигналу, що Путін хоче вийти з конфлікту. Ніхто не повертатиме Україні цих територій хоча б у якомусь статусі.

Переговори в Мінську потрібні Путіну для зняття міжнародних санкцій і розхитування політичної ситуації в Україні. Друге йому добре вдається.

Київ це розуміє?

– Має ілюзію, та не має стратегії. Призначення Сергія Сівоха радником секретаря РНБО красномовно це підтверджує (30 березня звільнений із цієї посади. Працював на громадських засадах із жовтня 2019-го. Намагався запустити Національну платформу примирення і єдності з ОРДЛО. Її презентацію 12 березня зірвали активісти. Тоді Сівохо назвав війну з Росією внутрішнім конфліктом. – Країна).

З іншого боку, об'єктивно, Україна й не має засобів реалізувати якусь стратегію. Особ­ливо під час економічної кризи. Якби перетворилися на вітрину Європи, підвищили рівень життя в рази, з'явився б шанс. Та навіть тоді фактор холодильника нівелювали б засоби російської пропаганди. Вона вже виховала ціле покоління споживача свого інформаційного продукту. Він не сприймає інших аргументів і точок зору.

Верховна Рада скасувала мораторій на продаж землі сільськогосподарського призначення. На які зміни очікуєте?

– Медведчук і проросійська пропаганда кричать, що зібралися розпродавати українську землю. Натомість у самій РФ земельна реформа відбулася ще на початку 2000-х, ініціював її Володимир Путін. Доти імпортували навіть пшеницю та куряче м'ясо зі Сполучених Штатів. Зараз забезпечують себе харчами. Нехай не завжди високої якості, але своїми. РФ перетворилася на одного з найбільших у світі експортерів зерна, витісняє Україну. Агресію Кремля на Чорному й Азовському морях значною мірою направлено, щоб перекрити море українським морським зерновим терміналам. Росія веде боротьбу не тільки за території, але й за ринки збуту. Тому тема ринку землі в Україні – продовження економічної війни між нами та РФ. На ній спекулюють відверті агенти Кремля, популісти та політичні авантюристи. Та сама Юлія Тимошенко. Але інтерес кожного українця в тому, щоб він міг розпоряджатися своєю власністю. Ринок землі зрівняє наші шанси з Росією. Україна утримає позиції на ринках Азії та Африки. Найгірше, що зараз може статися, це продовження заборони на продаж землі для юридичних осіб.

Наша влада адекватно реагує на виклик коронавірусу?

– У середині січня створили урядову комісію із запобігання поширенню інфекції. Півтора місяця не робила нічого. Ні стратегії, ні закупівлі засобів індивідуальної гігієни та медобладнання. Ні грошей на розробку вітчизняних тестів і вакцини. Навіть зараз. Так, це не тільки наша проблема. Федеральний уряд США так само провалив іспит. Трамп не вірив у коронавірус, як і в глобальне потепління. Тепер один штат Нью-Йорк обігнав цілий Китай за кількістю хворих.

Наша влада почала боротися з вірусом в останні кілька тижнів. Безсистемно хапається за різні заходи. Але остаточно судити зможемо, коли пройдемо пік.

Як епідемія змінить Україну?

– Зупинка виробництва на місяці не мине безслідно. Маємо нерозвинену економіку. Запас міцності менший, ніж в інших країн. На нас чекають у кращому разі два-три голодних роки. Такі, які пережили на початку 1990-х.

Зараз ви читаєте новину «"Зеленський ніколи не звільнить Авакова і не посадить Коломойського. Це зробить наступний президент"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути