Veresen
Економіст з міжнародних економічних відносин. Тема захищенної наукової роботи - "Пороги міжнародних ринкових відносин в науці" (на німецькій мові).
14.01.2013
1829
1

16. "Слово о полку Ігоревім". України заради

Для того, щоб зрозуміти старожитній образ назви ріки "Гіпаніс" (Південний Буг - Бог), потрібно взяти до уваги, що ріка названа на честь Сина Богородиці. Геродот записав, що озеро, з якого витікає Гіпаніс, називається "матір'ю Гіпаніса". "Матері Гіпаніса" присвячена назва Теофіполь - ?????????? - Богородицьк (географічно тут зароджується Бог). В античній міфології відомо, що сином Богородиці був Геракл. Тому й дивно: чому дослідники Геродота шкодують, що Геродот не назвав "скіфського" імені Геракла. Навіщо, якщо "батько історії" назвав "Матір Гіпаніса"? На честь "Матері Гіпаніса" названа Вінниця (санскрит "vin" - наставляти, ладити) - Лада, на честь сина названо Ладижин (син Лади).

Нехай би доскіпливі дослідники Геродота і історії України-Скіфії самі напружили свій інтелект і вияснили інші міфологічні образи у назвах приток ріки, названої на честь сина Богородиці. Назвемо окремі з них. Так, ріка Інгул названа від санскритського "ing" - йти, рухатися; ріка Інгулець названа від тієї ж лексеми, але зменшувального значення, а, значить, названа на честь "джури"; значення назви ріки Соб пояснює назва міста Гайсин, що є його синонімом (німецькою "Hei?a" - Соб) ... Назва "Гайсин" - синонім назви "Гелон" [грецьке "????" (helon) - той, хто гонить, дає команду "рушати"]. Таким чином, виникають обриси світогляду наших давніх предків і стає зримою спадковість і єдність від "Скіфії" до України.

Але на черзі уривок "Слова о полку Ігоревім".

_______________________________________________________________________________

При сну* море опівночі,

Йдуть тумани пеленою.

Ігореві-князю Бог путь каже*

Від землі половецької

На землю Руськую,

До отчого золотого столу.

Погасла зоря вечірняя.

Ігор спить, Ігор дрімле,

Ігор думкою шлях мітить -

від Великого Дону до Малого Дінця.

Комонь* в опівночі.

Овлур* свиснув за рікою,

Велить князю розуміти.

Князь Ігор зник.

Гупнула, стукнула земля,

Зашелестіла трава.

Вежі половецькі заметушилися.

А Ігор-князь поскочив горностаєм в рогозу

І білим гоголем - на воду.

Ввержеться на борзого коня

І скоче з нього босим вовком,

І полине до лугу Донця.

І полетить соколом під імлами,

Уникаючи* гусей і лебедів -

І вранці, і в обід, і увечері.

Коли Ігор соколом полетить,

Тоді овлур вовком помчить,

Струшуючи собою студену росу.

Жалів* бо свого борзого коня.

Донець рече:

"Князю Ігоре!

Не мало тобі величі, а Кончаку - нелюбія,

А Руській землі веселія?"

Ігор рече:

"О, Донче,

Не мало тобі величі -

Леліяти князя на хвилях,

Стлати йому зелену траву

На своїх сріблистих берегах,

Одіваючи його теплими імлами

Під тінню зелених дерев,

Чатуючи його гоголем на воді,

Чайками на струменях,

Чернядями на вітрах?

"Не так само, - рече, -

Ріка Стугна, лиху течію маючи,

Пожерши чужі струмки,

І струги розтерла на березі*?

Юному Ростиславу

Затворив Дніпро святі* береги.

Плаче мати Ростислава

По юному князю Ростиславу.

Приникли квіти жалобою,

І дерево тужливо до землі схилилося.

То не сороки застроскотіли -

По слідах Ігоря їздить Гзак з Кончаком.

Тоді ворони не грають*,

Галич змовкла,

Сороки не тріскочуть,

По гиляках ковзають тільки.

Дятли текотом шлях до ріки кажуть,

Солов'ї веселим співом

Світанок звіщають.

Мовить Гзак Кончакові:

"Якщо сокол до гнізда летить,

Соколича розстріляєм

Своїми золоченими стрілами".

Рече Кончак до Гзи:

"Якщо сокіл до гнізда летить,

А ми соколича опутаємо

Красною дівицею*".

І рече Гзак до Кончака:

"Якщо його опутаємо красною дівицею,

Ні нам не буде сокільця,

Ні нам - красної дівиці.

То почнуть нас птиці бити

В полі половецькім".

_____________________________________________________________________________

"при сну" - море спить (а не "приснуло", як у академіка Дмитрія Ліхачова).

"Бог путь каже" - Провідна зоря вказує шлях.

"Комонь в опівночі" - тут назва Провідної зорі, як "Common" - загальна, спільна, або унія чи "Union" - в римській міфології -  Юнона. Князь Ігор знаходиться ще в половецькому стані.

"Овлур" - одна з назв конюшого (обозного і писаря, ким був автор "Слова о полку Ігоревім) - ????? (ясна), ????? (згубний - епітет Аполона) та від лексеми "Aula" - велика зала, первісно - стайня.

"ізбивая гуси і лебеді" - тут застаріле дієслово "ізбивати" - уникати (щоб не попадатись на очі ані половцьким сторожовим постам, ані своїм сторожам лебединців).

"преторгоста свого коня" - жалів свого коня; грецьке "?????????" (?????) - заступатися.

"і струги розтре на кусту" - і струги розтре на березі (custo, K?ste - беріг ріки, моря).

"затворив Дніпро темні брезі" - закрив Дніпро святі береги; грецьке "???????" (?????) - що належить святому, священому (храму, участку, ріці). Дніпро - ріка Даждь Бога (Кормильця).

"ворони не грають" - ворони не шумлять; "грати" - шуміти.

"опутаємо красною дівицею" - одружимо; син князя Ігоря в полоні одружився з Кончаківною.

_______________________________________

(продовження буде)

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Наші автори
Дмитро Ярош Командувач Української добровольчої армії
Віктор Лещинський Президент Національного експертно-будівельного альянсу України
Олег Романчук Публіцист
Володимир Ярославський Шеф і керуючий партнер ресторану "Lucky"
Ольга Айвазовська Голова громадянської мережі "Опора"