Ексклюзиви
субота, 05 квітня 2008 11:12

Учені вперше отримали відеозапис сонячного "цунамі"

Астрономи, вперше в історії науки, отримали відеозапис сонячного "цунамі" в атмосфері нашого світила. Це явище було відображене камерами космічного апарату NASA "Стерео". Під час цунамі сильний вибух в атмосфері зірки породжує імпульс тиску, що розповсюджується концентрично. Минуле сонячне цунамі було зафіксоване 19 травня 2007 року і тривало близько 35 хвилин.

За словами одного з авторів роботи, Девіда Лонга з Трініті-коледжу в Дубліні, під час таких вибухів виділяється об"єм енергії, що в два мільярди разів перевершує той об"єм, що все людство споживає за рік, притому, що це відбувається буквально за долі секунди. На записі видно, як за півгодини цунамі покриває майже весь видимий сонячний диск, розповсюджуючись з швидкістю, що складає майже мільйон кілометрів на годину.

Сонячні цунамі були вперше виявлені десять років тому космічним апаратом "Сохо". Вони, проте, не вписувалися в теорію: згідно їй, хвилі повинні були рухатися істотно швидше. Із запуском двох апаратів серії "Стерео", вчені змогли спостерігати явище детальніше, і тоді виявилось, що розрахунки все ж таки вірні. За словами доктора Пітера Галлахера, колеги Девіда Лонга, дослідники виявили, що, насправді, хвилі рухаються в два рази швидше. По знімках з "Сохо" було складно визначити точну швидкість їх розповсюдження, оскільки інструменти апарату не могли робити знімки з необхідною періодичністю, до того ж вони були здатні відобразити тільки верхню частину сонячної атмосфери.

Галлахер відзначив, що вченим вперше вдалося довести, що хвиля справді проходить як по всій атмосфері світила, так і по його поверхні, повідомляє Освітній портал.

Зараз ви читаєте новину «Учені вперше отримали відеозапис сонячного "цунамі"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua