Четвер, 07 листопада 2013 11:02

Коли в Україні запрацює інститут уповноважених економічних операторів

Коли в Україні запрацює інститут уповноважених економічних операторів

Вже минуло близько півтора року, як набув чинності новий Митний кодекс. Проте досі не запрацював один з важливих розділів цього документа – про уповноважених економічних операторів (УЕО). Він повинен був дозволити сумлінним платникам податків - суб'єктам ЗЕД – отримати привілейований статус і проходити митні процедури за спрощеною схемою, а значить заощаджувати на логістичних витратах, оптимізувати часові та людські ресурси і т.д. Проте необхідна нормативна база про УЕО поки залишається в стадії розробки.

Для створення інституту УЕО в Україні за приклад бралося європейське законодавство. Тому логічним є впровадження і європейських підходів до надання такого статусу в нашій державі. У першу чергу, мова йде про критерії "відбору". Це і фінансова стабільність компанії, і аналіз діяльності за попередні періоди, і ефективний обмін інформацією з митними органами тощо. З

аконодавчо статус УЕО в Євросоюзі був закріплений ще в 2005 році. Станом на сьогодні європейські митні органи видали вже понад 11 000 сертифікатів УЕО. Близько половини з них припадає на митні органи Німеччини. Якщо ж говорити про країни, які стали членами ЄС згодом, то кількість виданих сертифікатів, як правило, становить близько 100.

Значною мірою затримка з прийняттям в Україні підзаконної нормативної бази про УЕО знаходиться в площині розробки критеріїв для недопущення спроб отримання цього статусу несумлінними компаніями. Це важливий етап імплементації статусу УЕО, оскільки одного лише затвердження норм, ідентичних тим, що діють у європейському законодавстві, може виявитися недостатньо для ефективного захисту бюджету від посягань з боку окремих операторів ринку.

На нашу думку, критерії видачі сертифікатів УЕО в Україні не повинні бути менш жорсткими і/або передбачати якісь послаблення. Навпаки, більш жорсткі вимоги (наприклад, в порівнянні з європейськими) можуть прискорити визнання сертифікатів УЕО, виданих українськими митними органами, за кордоном. При цьому, питання жорсткості умов отримання статусу і можливості його визнання за кордоном не мають прямої взаємозалежності. Натомість визнання українських сертифікатів УЕО за межами України – величезний плюс, до якого слід прагнути в рамках повноцінної реалізації цієї програми.

Водночас реорганізації органів виконавчої влади створюють додаткові затримки при прийнятті необхідних документів. Так, відповідно до чергових змін опікуватись питанням підготовки нормативної бази має новостворене Міністерство доходів і зборів.

Зі свого боку, воно підтверджує наявність необхідного та узгодженого проекту нормативного акту, необхідного для запровадження процедури надання українським підприємствам статусу УЕО. Більше того, Міністерство підтверджує відповідність цього документу вимогам національного законодавства, а також вимогам законодавства ЄС. Але незважаючи на це, такий важливий документ продовжує доопрацьовуватись і погоджуватись профільними підрозділами.

Слід зазначити, що одним з основних принципів функціонування даного статусу в Європейському Союзі є принцип взаємовизнання статусу УЕО країнами Євросоюзу. Подібна інтеграція досягнута між країнами ЄС і США.

На сьогоднішній день додаткової актуальності цьому питанню надає наближення України до членства в ЄС, зокрема, з огляду на можливе підписання Угоди про асоціацію України та ЄС.

Введення та застосування спрощених митних процедур по відношенню до уповноважених трейдерів відповідно до об'єктивних та недискримінаційних критеріїв є обов'язком, передбаченим статтею 76 Угоди про асоціацію, який має взяти на себе України при підписанні Угоди про асоціацію.

Відтак у разі підписання Угоди, на нашу думку, можна очікувати і прискорення прийняття відповідних нормативних актів, і гармонізацію критеріїв видачі сертифікатів УЕО і, навіть, взаємного визнання українських сертифікатів УЕО країнами Євросоюзу.

Зараз ви читаєте новину «Коли в Україні запрацює інститут уповноважених економічних операторів». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

5

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 6018
Голосування Чому не можна розпускати Верховну Раду?
  • Це суперечить Конституції
  • Хай знімуть недоторканість, ухвалять закони про імпічмент, про кримінальну відповідальність за незаконне збагачення і новий Виборчий кодекс і можуть йти
  • За нинішніх умов на дострокових виборах у ВР не пройдуть нові партії
  • Мені байдуже до їхньої роботи. Їхні обіцянки на хліб не намастиш
  • Я не проти розпуску. Владу в країні треба перезавантажити повністю
  • Я проти будь-яких ініціатив президента
Переглянути