вівторок, 13 листопада 2018 10:50

"Коли президент є частиною системи, марно надіятися, що він захоче її докорінно змінювати"

Всередині Європи можуть виникнути три об'єднання – своєрідні "клуби за інтересами", – говорить литовський політолог Довіль Якнюнайте

Чому Литва зацікавлена в русі України до Євросоюзу й НАТО?

– Для нас Росія була і залишається найбільшою загрозою. Від падіння СРСР ми хотіли в Євросоюз і Північноатлантичний альянс. Нас непокоїла можлива агресія Москви. Після нападу на Україну – ще більше. Україна – найбільша країна в нашій частині Європи. Якщо вона нестабільна, то весь регіон – теж. Тому для нас це питання безпеки.

Активна підтримка Києва почалася з помаранчевої революції і відтоді не змінюється. Ми пережили радянську окупацію і маємо солідарність із країнами, які хочуть вирватися з російської сфери впливу – Україною, Грузією, Молдовою. Литва прагне притягнути східних сусідів ближче до Євросоюзу. Для Вільнюса важливо не залишатися на східному краю.

Автор: delfi.lt
  Довіль ЯКНЮНАЙТЕ, 40 років, політолог, професор Інституту міжнародних відносин та політології Вільнюського університету. Народилася 1978-го в місті Паневежис у сім’ї інженерів. Працювала аналітиком у Державному департаменті безпеки, викладала у Військовій академії Литви. Автор книжок ”Як стати державою: території і землі в грузинських територіальних конфліктах”, ”Де починається і закінчується Росія: сусідство в міжнародних відносинах”. Стажувалася в університетах Кракова, Флориди, Тбілісі. У Вільнюському університеті досліджує ідентичності, зовнішню політику Росії і Литви, конфлікти в Грузії та Україні, безпеку в Європі, роль кордонів у рухах за відокремлення, майбутнє міжнародної політики ЄС. Незаміжня, дітей не має. Любить подорожувати. Читає литовських письменників, книжки з практичної психології. Бере участь у феміністському русі. Живе у Вільнюсі
Довіль ЯКНЮНАЙТЕ, 40 років, політолог, професор Інституту міжнародних відносин та політології Вільнюського університету. Народилася 1978-го в місті Паневежис у сім’ї інженерів. Працювала аналітиком у Державному департаменті безпеки, викладала у Військовій академії Литви. Автор книжок ”Як стати державою: території і землі в грузинських територіальних конфліктах”, ”Де починається і закінчується Росія: сусідство в міжнародних відносинах”. Стажувалася в університетах Кракова, Флориди, Тбілісі. У Вільнюському університеті досліджує ідентичності, зовнішню політику Росії і Литви, конфлікти в Грузії та Україні, безпеку в Європі, роль кордонів у рухах за відокремлення, майбутнє міжнародної політики ЄС. Незаміжня, дітей не має. Любить подорожувати. Читає литовських письменників, книжки з практичної психології. Бере участь у феміністському русі. Живе у Вільнюсі

Якою бачите перспективу Донбасу в найближчі роки?

– Масштабних боїв не буде. Росія перейшла в іншу фазу. Залучає ширший набір інструментів впливу, поза Донбасом. У найближчі роки конфлікт буде "заморожений", як було в Абхазії та Південній Осетії (окуповані РФ грузинські регіони. – Країна). Там тривалий час нічого не відбувалося, доки Росія не розв'язала гарячу війну 2008-го. Для Москви це козир, яким можна скористатися, якщо Київ буде надто впертий.

Якщо дивитися на сепаратистські регіони в Грузії чи Молдові, то час грає проти України. На непідконтрольній території формується ідентичність. Люди там втрачають розуміння, що живуть в Україні.

Що в цій ситуації варто було б робити?

– Зараз тривають дискусії про миротвор­ців. Якщо Заходу вдасться продавити це питання не за російським сценарієм, це буде велике досягнення. Тобто розмістити миротворчі сили не по лінії розмежування, а на всій окупованій території.

Російський варіант означатиме заморожування конфлікту. Український – повільне повернення територій.

Як Захід може змусити Кремль піти на компроміс?

– Санкції важливі, але вони не допоможуть змінити лінію поведінки Росії. Для успіху треба, щоб вона пішла на поступки, але не почувалася в програші. Необхідно, щоб росіяни переключилися на внутрішні проблеми. Це довга гра на виснаження між РФ, Україною, Заходом.

Як санкції впливають на прийняття рішень у Кремлі?

– Санкції впливають на економіку, але не змінюють політики режимів. Радше призводять до їхньої консервації. Приклад – Іран, Куба, Північна Корея. Але у Заходу немає кращих інструментів впливу на авторитарні й тоталітарні режими. Тільки військове втручання, на яке немає політичної волі.

Крім війни, як ще Москва може впливати на Україну під час виборів?

– Росія весь час експериментує. Фейки, політичні вбивства, повернення проросійських політиків на українську арену. В сумі цей набір може бути ефективний. Ціль: якщо не змінити вектор руху України, то підтримувати нестабільність. Росії потрібне постійне невдоволення українців політичними інститутами, внутрішня ворожнеча.

Чи адекватно в такій ситуації поводиться українська влада?

– Вона війною виправдовує брак реформ і корупцію. Хабарі – проблема на всіх рівнях. Але в українців дивне бачення її вирішення – посадити, засудити. Насправді, важливіше створити систему, де не було б корупції. Це довгий шлях, який вимагатиме жертв і змін. Насамперед – від себе.

Реформи в економіці і соціальній сфері не дають миттєвого ефекту, як декомунізація чи мова. Ці речі теж важливі, це – національна ідентичність. Але погана соціально-економічна ситуація – більший ризик для державної стабільності.

Які ризики для України несе виборчий цикл 2019 року?

– Найбільша небезпека, що настане тривала політична криза між президентом і парламентом. Тобто неможливо буде приймати рішення. Це потягне погіршення в економіці, нестабільність. Не буде ні реформ, ні євроінтеграції. Це найкращий варіант для Москви.

Автор: REUTERS
  Бойова група НАТО з військовослужбовців німецької армії бере участь у змаганні снайперів у містечку Рукла, Литва, 13 вересня 2017 року
Бойова група НАТО з військовослужбовців німецької армії бере участь у змаганні снайперів у містечку Рукла, Литва, 13 вересня 2017 року

Чому не вдалося провести швидкі реформи після Революції гідності?

– Тиск суспільства на владу виявився недостатнім. Крім того, реформи гальмують олігархи. Їх влаштовує система, зацементована з 1990-х. Через свої мас-медіа вони маніпулюють: мовляв, реформи шкідливі для населення. Потрібна сильна політична воля, щоб переламати це. Але, коли президент сам є частиною системи, марно надіятися, що він захоче її докорінно змінювати.

Чому Литва змогла вступити в Євросоюз і НАТО?

– Ми – маленька країна. Проводили реформи з початку 1990-х. У нас була єдність, куди рухатися: 1994-го заявили, що хочемо в ЄС і НАТО, а за 10 років вступили. Виконували всі рекомендації щодо реформ. Тоді Євросоюз був значно відкритіший до розширення, ніж після 2008 року. Ми потрапили в поїзд, що від'їжджав.

Київ весь час смикався між Сходом і Заходом. Через брак єдиного стратегічного бачення розвитку Україна опинилася там, де є. Еліта не хотіла реформ, бо отримувала легку ренту з нашвидкуруч приватизованих радянських підприємств і посередництва з продажу російського газу. Система якось працювала і приносила дивіденди. Ніхто нічого не хотів змінювати.

Чи достатньо інструментів в Угоді про асоціацію, щоб наблизити Україну до ЄС?

– Угода прокладає дорогу, але не обов'язково приведе до членства. В Євросоюзі обережні щодо цього. Однак прописані зміни корисні для України. У близькій перспективі деякі з них можуть погіршити життя громадян. Але дивитися треба на крок далі.

Чого Україна вже досягла в євроінтеграції?

– За чотири роки змінилася ментальність людей. Визначилися із зовнішньою орієнтацією. Головне, не звертати з цього шляху.

Литва, Латвія, Естонія і Польща бачать Україну в майбутньому в ЄС. Але інші країни про це не думають. Тим більше Євросоюз переживає великі виклики.

Як він змінився за 15 років?

– Коли Литва приєднувалася, в ЄС був великий оптимізм щодо розширення. Ще не було кризи 2008 року, проблем із Грецією, брекзіту, загострення ситуації з мігрантами. Було багато дискусій про роль Європи у світі. Зараз вони ще важливі, але значно більше розмов, як нам себе організувати. Європа змінила оптимізм на реалізм.

Була інерція розширення: що більше Євросоюзу, то краще. Тепер є розуміння, що слід шукати баланс між 28 країнами, щоб усі почувалися добре, щоб ЄС існував як єдине ціле.

Триває обережна дискусія про різні інтереси в ЄС, про Європу різних швидкостей. Союз – неоднорідний: є країни в зоні євро, є – в Шенгенській зоні. Виглядає, що в Європі будуть менші об'єднання. Наприклад, окремо східні члени, як Польща, Угорщина, Чехія. Окремо північні. В іншій групі – південні. Це "клуби за інтересами". У Брюсселі бояться цього. Наступного року оберуть новий склад Єврокомісії (аналог уряду ЄС. Складається з 28 членів: по одному від кожної країни. Комісію призначають на п'ять років. – Країна). Вона формуватиме пропозиції на майбутнє: яким буде ЄС.

Ще кілька років тому в Брюсселі говорили про можливість Об'єднаних штатів Європи – на зразок США. Тобто тісної інтеграції. Тепер цей оптимізм виглядає недоречним. Прийшло розуміння, що є глибокі відмінності між країнами і їх треба враховувати. Європа шукає баланс між владою Брюсселя і національних урядів.

Що зараз найбільше турбує литовців?

– Практично те саме, що українців, крім війни. Насамперед – соціально-економічні проблеми: безробіття, низький рівень життя, порівняно із Західною Європою, трудова міграція молоді в заможніші країни.

Наприкінці 1990-х нас було 3,5 мільйона, зараз 2,8. Це непомітно у Вільнюсі, але в селах чи містечках – навіть дуже.

Загрози з боку Росії хвилюють, але менше, ніж у 2014–2015 роках – під час активних боїв в Україні.

Який відсоток литовців готовий захищати країну зі зброєю в руках?

– Близько 60 відсотків заявляють, що пішли б захищати батьківщину в разі війни. Ще десь 20 процентів – що долучилися б до антиокупаційного руху без зброї в руках. Серед російськомовних відсоток менший.

Зараз ви читаєте новину «"Коли президент є частиною системи, марно надіятися, що він захоче її докорінно змінювати"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути