Ексклюзиви
Четвер, 02 вересня 2010 13:21

Як кітч допомагає уникати етнонаціональних конфліктів
5

Кітч - напрям у мистецтві, масова продукція або предмет ужитку. Річ позбавлена смаку, дешевизна.

Походить від німецького Kitsch - "мотлох, несмак". Діалектне kitschen - бруднити, verkitschen - здешевлювати. Слово прижилося на мистецькому ринку Мюнхена у 1860 роках. Так називали дешеві репродукції творів мистецтва, що мали попит серед скоробагатьків. Через брак належної освіти й виховання, вони купували імітації академічного живопису, аби відчути приналежність до культурної еліти.

Від академічного мистецтва ХІХ ст. кітч успадкував перебільшену сентиментальність і мелодраматизм. У 1940-х британський журналіст Артур Кестлер писав: "Що романтичніший витвір мистецтва чи краєвид, то швидше його копії сприйматимуть як кітч".

Кітчевими вважали порцелянові фігурки янголів, мініатюрні Ейфелеві вежі, поштівки у вигляді сердечок або метеликів.

Американський мистецтвознавець Клемент Ґрінберґ у 1930 роках писав, що кітч став популярний унаслідок індустріальної революції. У пошуках роботи селяни переїжджали до міст, де втрачали зв'язок із сільським побутом і культурою, але не мали часу засвоїти іншу традиційну культуру. Естетичний попит переселенців задовольняв новий культурний товар - кітч: реклама, комікси, поп-музика, голлівудське кіно, масова література.

Британська асоціація перекладачів зарахувала "кітч" до десятку іншомовних слів, що найважче перекласти англійською.

Умовним відповідником у російській мові вважають "пошлость", у польській - "tandeta", в іспанській - "cursi", ідиш - "schmaltz", французькій - "style pompier", американській англійській - "corny" чи "tacky".

Предмети, що створюють спрощене уявлення про культуру певної країни і мають попит серед туристів також називають кітчевими. Для України це сало й борщ, шаровари й помаранчеві шалики з Майдану.

Кітч допомагає уникати етнонаціональних конфліктів, на думку української літературознавиці Тамари Гундорової. За приклад наводить музичний конкурс Євробачення, який знайомить глядачів із культурними традиціями різних країн.



П'ять кітчевих явищ в українській культурі:

1. Творчість Михайла Поплавського.

На концертах ректорові Київського національного університету культури й мистецтв підтанцьовує балет дівчат у відвертому вбранні. На сайті Поплавського вказані його найпопулярніші альбоми - "Юний орел", "Кропива", "Я - українець" та "Сало". Збірка пісень "Кропива" виданa 100-тисячним накладом:

Яка ласкава трин-трава,

І синє небо сліпить очі,

А та жагуча кропива

З'єднала нас тієї ночі.

2. Монумент незалежності

2001 року на столичному майдані Незалежності встановили колонну заввишки 42 м, На її вершині - статуя Берегині в національному вбранні з калиновою гілкою. Стилістика роботи скульптора Анатолія Куща поєднує елементи українського бароко і сталінського ампіру. Кияни називають монумент "Галя на палі".

3. Українські сувеніри

Керамічні вази, дзвіночки, скарбнички та глечики, що продають у столичних сувенірних магазинах на Андріївському узвозі. Коштують від 20 до 60 грн. Найпопулярніші серед туристів глиняні козаки й козачки. Деякі з фігурок тримають у руках синьо-жовті прапорці, казанки з борщем і варениками. Добре продаються керамічні "гетьмани" з мобілками або пістолетами.

4. Картини-гобелени

У 1930-1960 роках у містечках і селах гобелени вішали над ліжком чи диваном у вітальні. Найбільш поширені сюжети - олень у лісі чи біля озера, дівчина на березі річки, лебеді, чарівні палаци.

5. Мова головних героїв п'єси Михайла Старицького "За двома зайцями"

У говірці Проні Прокопівни й Свирида Голохвостого намішані канцелярит, салонна лексика, суржик і просторіччя: "От, возьмем, примєром, бруки: трубою стоять, как вилиті, чисто аглицький хвисон! А чаво-нибудь не додай, і вже хвизиномії не імєють! Або вот жильотка. Здайоться-кажеться, пустяк, а хитра штука: только немножко не потрап, і мода не та, уже й симпатії нєту. Я вже не говору про піньжак, потому што піньжак - ето первая хворма: как только хворми нєту, так і нікоторого шику! А от даже шляпа, на што уже шляпа, а как она, значить, при галавє, так і на типе парад!"

Зараз ви читаєте новину «Як кітч допомагає уникати етнонаціональних конфліктів». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 471
Голосування 31 жовтня, Усик - Чисора. Як закінчиться бій?
  • 1) перемогою Усика за очками
  • 2) перемогою Усика нокаутом
  • 3) перемогою Чисори за очками
  • 4) перемогою Чисори нокаутом
  • 5) нічиєю
Переглянути