Ексклюзиви
вівторок, 27 жовтня 2020 20:05

Від "експортного" ЗАЗу до 70-річного Peugeot - півсотні раритетних машин показали на Софійській площі
36

О 10:40 25 жовтня на Софійську площу в Києві заїжджають ретроавтомобілі. Перші дві "Волги" ГАЗ-21 власники вишиковують капотами до пам'ятника Богдану Хмельницькому. Тим часом вулицею Володимирською у напрямі площі їде колона із "Запорожців" - ЗАЗ-966В, ЗАЗ-968А і ЗАЗ-965 м'ятного кольору з шильдиком "Ялта". Такі виробляли для експорту. За півгодини до Софії приїздить ще п'ять десятків машин.

Автор: Володимир Мукан
  День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

- Ми тут зібралися відзначити День автомобіліста. Це означає поспілкуватися в колі товаришів, показати свої машини один одному та всім небайдужим, - говорить президент клубу технічної класики OldCarService Павло Лозовенко. Його клуб із однодумцями з команди OldCarLand організував захід. Запросив на нього власників ретромашин і автолюбителів. Чоловік стоїть із коричневою шкіряною сумкою через плече, зачиняє двері білого "Запорожця" 1969 року. - Ці всі легковики - в ідеалі. Наприклад, наш жовтогарячий 968А 1978 року взагалі за свою історію більше стояв ніж їздив. У нього рідна фарба та пробіг - 31 тисяча кілометрів. Ми не дарма приїхали саме на трьох ЗАЗах - відзначаємо 60 років від випуску першого масового автомобіля на території України - "Запорожця".

День автомобіліста в Києві
Фото: Володимир Мукан
День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

- Гарно проїхалися містом. Я за шумом двигуна й дороги навіть не чув, що мені хтось телефонував, - говорить Павлові Ігор Лащенко, власник машини й постійний учасник заходів за участю ретроавтівок. Він вийшов із "горбатого" м'ятного кольору із номерним знаком "ЗАЗ". На пасажирському передньому сидінні 965-го стоїть транзисторний бірюзовий радіоприймач "ВЕФ Спідола-10". Такий виробляли із 1969 року. Він робочий. - Софійська площа прекрасно підходить для нашого свята. Тут хороша атмосфера.

Відзначаємо 60 років від випуску першого масового автомобіля на території України

Автор: Володимир Мукан
  День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

Тим часом на площі машин більшає. Чимало - ГАЗів 1960-х років і ЗАЗів. Крім радянських, є французькі, німецькі, італійські чеські, американські автомобілі. Їх починають паркувати у два ряди.

- Це рідні місця для мене. Пам'ятаю, як в юності тут бігав. Ми недалеко жили, - говорить Ігор Кармаліта. Виходить із чорного ретроавтомобіля Peugeot. Передні двері відчиняє проти руху. Над решіткою радіатора розміщена емблема з левом і цифра 203. На капоті - срібляста голова хижака. - Машина - в повному оригіналі. Зроблена 1949 року. Її привезли свого часу для автосалону з продажу французьких авто. Потім я її викупив. Чоловік вітається зі знайомими. За кілька хвилин відчиняє капот. Показує на акумулятор. - Це так французи придумали. Аби його дістати, треба решітку радіатора відкручувати. А двигун тут 1,3-літровий на 42 "коней".

Автор: Володимир Мукан
  День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

Peugeot 203 вперше показали на подібному заході. Модель має несучий кузов і задню пружинну підвіску. У Франції 1950-х років - це була досить популярна модель. Їх виробили 557 629 одиниць.

Через 15 років він приїхав до Радянського Союзу й у знак вдячності подарував письменнику таке "Пежо"

- Центром Києва не вперше їздить подібна "Пежо". Тут колись була біла, - говорить автоісторик Володимир Винник. Заглядає під капот машини. Ледь не впритул дивиться на металевий шильдик із серією випуску та роком. - Радянський письменник Збанадський врятував з німецького полону під час війни французького льотчика. Років через 15 він приїхав до Радянського Союзу й у знак вдячності подарував письменнику таке "Пежо". Але там була інша комплектація.

Автор: Володимир Мукан
  День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Старовинні Skoda, Opel і ГАЗ - стартував перший в сезоні пробіг ретроавтомобілів

Серед найстаріших машин і найбільш рідкісних - De Soto S6 1939 року, Opel Super 6 1940 року, синьо-білий кабріолет Skoda Popular 1939-го. Остання є однією з перших моделей чеського виробника, яку почали робити із кермом ліворуч.

- Коли німці окупували Чехословаччину, то за три дні всю країну перевели на правосторонній рух, - говорить реставратор і власник машини Володимир Резніченко. Стоїть разом із дружиною Іриною, спершись на заднє крило кабріолета. - Заводи перенесли кермо автомобілів ліворуч. По цій "шкоді" помітно, що її спершу проектували як праворульну. Наприклад, двигун треба запускати спеціальною ручкою. Для цього слід практично лягти в салоні. Коли ж кермо стояло праворуч, достатньо було натиснути спеціальну педаль.

Автор: Володимир Мукан
  День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

Повз експозицію машин проїжджає ще одна модель 1930-х років кабріолет Fiat-NSU. Водій махає рукою знайомим і займає місце ближче до Софії Київської. Цим авто їхав співак Павло Зібров 1994 року в кліпі пісні "Хрещатик". Машину випускали на німецькому заводі виробника.

- Зараз така є великою рідкістю, - до автомобіля підходить автоісторик і журналіст Леонід Гоголєв. Тримає в руках фотоапарат. - Пам'ятаю часи, коли автомобілів цих років і рівня було повно у Києві. Їх понавозили наші військові із Німеччини. Такого поняття, як реставрація тоді не було. Кожен просто робив так, аби машина могла їхати й перевозити щось.

Автор: Володимир Мукан
  День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

До Fiat підходить чоловік років 30 сфотографуватися з дітьми.

- Давайте, допоможу, - каже Леонід. Бере фотоапарат "Нікон", виставляє витримку, діафрагму й знімає. - У мене найбільша колекція фото довоєнних авто Києва. Я в 1950-х-1960-х їх скільки перефотографував, що важко й порахувати. Одного разу зняв машину шпигуна. Відзняв у центрі "Рено-4" десь 1958 року. А потім прочитав у газеті, що на ній спіймали іноземного розвідника. Вийшло, я помітив його раніше наших правоохоронців.

Одного разу зняв машину шпигуна

- Зі святом вас, - до чоловіка під'їжджає на мопеді В-902 1958 року журналіст і директор компанії "Автоконсалтинг" Олег Омельницький. - З цієї моделі починав випуск техніки Львівський мотозавод. Ми знайшли цю модель в Полтавській області.

Автор: Володимир Мукан
  День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

Чоловік ставить на підніжку мопед. В-902 більше нагадує велосипед із відповідною рамою, до якої причеплений бачок і двигун внутрішнього згоряння потужністю 1 к.с. і об'ємом 45 см3. Має педалі, подібні до велосипедних. Хром керма в деяких місцях затертий до металу. Рама трохи подряпана. Але нижче сидіння є заводський шильдик у вигляді наклейки із зображенням вежі львівської ратуші.

- Його порядковий номер - 267. Ми відреставрували мопед. Але так, щоб лишити рідну фарбу й хром. Це безцінний екземпляр для мотоісторії нашої країни, - говорить власник. - Цікаво, що спочатку тло навколо ратуші на цьому шильтидику було, як тут - жовто-синім. Але потім хтось із влади СРСР помітив патріотизм львів'ян і тло змінили на рожеве.

Автор: Володимир Мукан
  День автомобіліста в Києві
День автомобіліста в Києві

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Їх випустили понад 100 років тому - відбулося ралі на раритетних автомобілях

За кілька годин заходу на площі стає понад дві сотні людей. Більшість із них фотографуються та гуляють навколо автівок. Над всіма літає дрон, який фільмує захід на відео. Частина автолюбителів підходять до відчиненого багажника сучасного хетчбека "Шкода Фабіа" . Чоловіки роздивляються там масштабні моделі машин в коробках. Серед них і автоісторик Володимир Винник. Дивиться на найстаріші з них.

- Люблю ретроавтомобілі, вони мають душу. Бо їх робили люди для людей, - каже, - Сучасні машини малюють комп'ютерні програми, а складають роботи.

Зараз ви читаєте новину «Від "експортного" ЗАЗу до 70-річного Peugeot - півсотні раритетних машин показали на Софійській площі». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 16965
Голосування Як карати п’яних водіїв?
  • Збільшити штраф до 40 тис. грн
  • На рік відправляти на виправні роботи
  • Забирати довічно водійське посвідчення
  • Відновити смертну кару
  • Не карати
  • Читати лекцію про шкоду алкоголю
Переглянути