Ексклюзиви
понеділок, 14 січня 2008 09:55

Учені з"ясували, що рятує від малярії

Біологи з"ясували, навіщо шимпанзе угандійські разом із листям часто їдять бруд. Швидше за все, одночасне переварювання ґрунту і листя підвищує протималярійні властивості рослин, повідомляє журнал Nature.

Провідний автор дослідження Сабріна Кріф з Національного французького музею природознавства кілька років тому звернула увагу на те, що шимпанзе в національному парку Уганди Кибале часто їдять ґрунт незадовго або відразу після вживання листя рослини Trichilia rubescens.

Відомо, що багато тварин навмисно поїдають ґрунт - це явище називається геофагія. Ґрунт може містити мінерали, яких бракує організму (наприклад, залізо), допомагати при проносі, сприяти травленню, поглинати шкідливі речовини, послаблювати муки голоду. Чому шимпанзе прагнуть поєднати поїдання грунту і листя тріхилії, проте було незрозуміло.

Виявивши, що в листі містяться речовини, які мають протималярійні властивості, учені припустили, що поїдання ґрунту направлене на посилення цих властивостей.

Зібравши 14 зразків ґрунту і листя тріхилії з відповідного району, дослідники промоделювали їх пережовування і перетравлювання за допомогою товкача, ступи, кислотної та термічної обробки. Потім вони перевірили, як впливають на стійкі до ліків штами малярійного паразита Plasmodium falciparum три набори: отримана суміш листя і ґрунту, листя окремо, ґрунт окремо. Помітну дію мала тільки суміш, що дозволяє пояснити воводження мавп.

Група Кріф також досліджувала зразки за допомогою високоефективної рідинної хроматографії. Аналіз показав, що при перемішуванні з глиною, що міститься в ґрунті, кількість біологічно активних речовин в листі зменшувалася. Кріф припускає, що протималярійні речовини активніше приєднуються до частинок глини, ніж інші сполуки, що містяться в листі, таким чином, суміш "ґрунт - листя" виявляється "концентрованими ліками". Цю гіпотезу, проте, поки не можна визнати доведеною, оскільки вчені не виділили самі протималярійні сполуки, повідомляє "Обозреватель".
Зараз ви читаєте новину «Учені з"ясували, що рятує від малярії». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua