У Музеї мистецтв імені Богдана і Варвари Ханенків відкрилася виставка гравюр Франсиско Гойі - серія "Капріччос", в якій іспанський гротеск досяг апогею, і серія "Лиха війни" вражає реалістичністю зображення смерті.
Відому серію гравюр "Капріччос" (1797-1798) Франсисько Гойя створив незадовго до свого п"ятдесятиріччя, коли був вже майже глухим від дивної хвороби, в якій Хосе Ортега-і-Гассет підозрював сифіліс, а мистецтвознавці вважають за краще бачити менінгіт, повідомляє "Кореспондент".
Говорять, автор "Капріччос", коли створював цю серію, був на межі божевілля, тому і являлися йому потворні зооморфні пики з витріщеними очима і обшарпаними крилами, зображені на добрій половині гравюр.
Частина циклу містить фривольні зображення сцен, в яких пані вдаються до любовних утіх. Під гравюрами Гойі є короткі підписи, зроблені іспанською: "Навіть так йому її не розглянути", "Її вкрали!" або "Добре натягнута панчоха". "Сон розуму народжує чудовиськ" - назва відомої гравюри могла б стати епіграфом до всього циклу.
Мистецтвознавці стверджують, що авторитетних свідоцтв божевілля Гойі не існує. Мов, серія занадто особиста, ось і надихнула літераторів на створення міфу про галюцинації художника.
Цікава і версія про те, що на створення гравюр художника надихнула навіжена придворна пані герцогиня Альба. Герцогиня зображена на одній з гравюр ширяючою над трьома відьмами, з коментарем: "У деяких персон в голові стільки горючого газу, що вони здатні злетіти без допомоги відьом".
У 2005 році "Капріччос" були показані в Національному художньому музеї. Гравюри за підтримки посольства Іспанії привезли з батьківщини Гойі, з музею в місті його дитинства Фуендетодос.
Завідувачка відділом графіки Музею ім. Ханенків Олена Шостак запевняє, що гравюри Франсисько Гойі, які знаходяться у власності українського музею з 1941 року "за якістю навіть кращі іспанських", оскільки вони були надруковані раніше. Обидві експоновані зараз в музеї серії "надійшли в музей від живописця Шарова", про що стисло зазначається в прес-релізі.
Востаннє "Капріччос" демонструвалися у нас в 1997 році, але "з купюрами", всього 67 творів. Як пояснила Олена Шостак, трапилося це тому, що "хтось подумав, що це мистецтво незрозуміле, складне, непристойне".
По-справжньому складне для сприйняття глядача друге відділення виставки - серія гравюр "Лиха війни" (1808-1820) . У всіх гравюрах - від першої "Передчуття того, що повинне відбутися" і до 79-ої "Правда померла" (остання, 80-а супроводжується суто формальним питанням: "Вона воскресне?") - Гойя показує не героїзм наполеонівських солдатів, які воюють в Іспанії, а кров, страждання і трупи.
"Я це бачив", - підписує багато свої роботи автор. Ось до дерева прив"язане знівечене тіло, на суччі висять відсічені руки і голова. Підпис: "Це жахливо". А ось - людина, яку нудить побачивши гори трупів, і підпис: "Хіба для цього ви були народжені?", повідомляє Newsru.ua
Коментарі