Ексклюзиви
понеділок, 20 серпня 2018 18:03

Київ звозитиме сміття на звалища ще два роки
5

10 серпня Київ оголосив конкурс на будівництво заводу із переробки сміття. Інформація і конкурсна документація з'явилися на сайті комунального підприємтсва "Київкомунсервіс".
Столиця продукує понад 1,2 млн т відходів на рік. Із них на найбільший в Україні сміттєвий полігон №5 у селі Підгірці Обухівського району Київщини – це 25 км від Хрещатика - завозять 460 тис. т щороку. Полігон давно на межі екологічної катастрофи. Восени позаторік, після перекриття місцевими жителями в'їзду на звалище, столична влада пообіцяла закрити його до 1 жовтня 2018-го. Однак, закриття полігону відтерміновується, бо у Києва за цей час так і не з'явилося альтернативи.

Коли вона з'явиться і як у найближчий час розвиватимуться події у сфері вивезення сміття зі столиці, розповів заступник голови Київської міської державної адміністрації Петро Пантелєєв, 43 роки.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Відходи, які не можливо переробити, можна захоронити чи спалити, каже Петро Пантелєєв. Фото 2017 року
Відходи, які не можливо переробити, можна захоронити чи спалити, каже Петро Пантелєєв. Фото 2017 року

Із 28 серпня усі охочі збудувати сміттєперобний завод для столиці, можуть подавати конкурсні заявки. Чому це сталося лише зараз, хоча тема активно обговорювалася останні два роки? Не було інвесторів?

- Ні, проблема не у відсутності інвесторів. Останні два роки ми аналізували існуючі технології й провели переговори з багатьма іноземними компаніями. Однак вітчизняне законодавство не сприяє залученню інвестора в сміттєву галузь в Україні. Наприклад, закон "Про житлово-комунальні послуги" відповідальність за переробку покладає на перевізників. Інвестори ж хотіли б мати справу з міською владою й отримати гарантії від неї, а не від комерційних підприємств.

Інвестори хочуть мати справу з міською владою й отримати гарантії від неї, а не від комерційних підприємств

Інвестор має надати технологію, землю під будівництво і гроші. А ще понад €1 мільйона для тимчасового замороження на своїх рахунках. Що надає місто?

- Місто виступає гарантом довготривалого контракту, забезпечує необхідні для виробництва обсяги сміття й тарифи на послуги. Згоден, умови конкурсу доволі суворі. Але нам ще на першому етапі треба "відсіяти" компанії, що не мають досвіду і ресурсу, щоб збудувати переробні підприємства. Якби конкурс виграла якась сумнівна фірма, ми просто втратили б час, якого обмаль. Щодо мільйона євро застави, то інвестор, який має намір укласти в будівництво заводу десятки мільйонів, вочевидь, зможе забезпечити таку заставну суму.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Петро Пантелєєв: "Вітчизняне законодавство не сприяє залученню інвестора в сміттєву галузь в Україні". Фото 2017 року
Петро Пантелєєв: "Вітчизняне законодавство не сприяє залученню інвестора в сміттєву галузь в Україні". Фото 2017 року

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Активісти збирали сміття під час пробіжки на швидкість

Ви вивчали питання переробки, знайомилися із зарубіжними практиками. Яку технологію вважаєте найбільш прийнятною для Києва?

- Вважаю, що оптимальним буде потужне підприємство на основі механіко-біологічної переробки. На таких відходи спочатку ретельно відсортовують люди й механізми. Вторсировину – скло, папір, пластик, усе, що можна переробити чи використати повторно, – відбирають. Із органіки добувають газ метан. А маса, яка лишається, – це компост, рослинний ґрунт, який можна використовувати на полях.
Це важливо, оскільки ми лише формуємо традиції сортування на рівні громадян. Вважаю, що українці готові відповідально ставитися до своїх відходів, відбирати їх. Але для поширення традицій сортування знадобляться роки. Нам же проблему утилізації треба розв'язувати вже зараз.

У яких країнах працюють подібні підприємства?

- У державах Балтії, зокрема в литовському Алітусі, а ще – у турецькій Анкарі. Там дуже потужний комплекс, де поєднані підприємства механіко-біологічної переробки і спалення залишків. Щойно збудували надсучасний комплекс в Анталії.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Стало відомо, чому обурені жителі Підгірців перекрили Дніпровське шосе

Яка вартість такого комплексу?

- Близько 40 мільйонів євро. Але ціна залежить від потужності.

Відходи, що не підлягають переробці, можна або захоронити, або спалити. Це будуть значно менші обсяги, ніж зараз

Таке підприємство не вирішить повністю проблему сміття в Києві. Що робити з рештою відходів і тим, що залишиться після переробки?

- Відходи, що не підлягають переробці, можна або захоронити, або спалити. Але це вже будуть значно менші обсяги, ніж зараз. Варто збудувати сучасні й безпечні для довкілля підприємства з їх переробки. Такі собі теплоелектроцентралі на альтернативному паливі. Це підприємства із сучасним обладнанням, вони у рази безпечніші від ТЕЦ, які зараз працюють в Україні. Я бачив такий завод у Баку, його потужність - 500 тисяч тонн сміття на рік. Комплекс потужністю 350 тисяч тонн збудували в центрі Копенгагена, просто біля опери.
У такий спосіб міста не лише вирішують проблему відходів, а й перетворюють сміття на паливо для обігрівання будинків і виробництва електроенергії. Київ має централізовану систему теплопостачання і також міг би використовувати ТЕЦ на альтернативному паливі. У перспективі це здешевило б собівартість послуг теплопостачання. Модель, за якої дві базові технології – сміттєпереробка і сміттєспалювання – доповнюють одна одну, годиться для Києва і взагалі для великих міст. Однак такі підприємства недешеві. У них вкладають від 150 до 200 мільйонів євро.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Для боротьби з забрудненням річок закарпатці отримали контейнери

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Петро Пантелєєв: "Оптимальним буде потужне підприємство на основі механіко-біологічної переробки". Фото 2017 року.
Петро Пантелєєв: "Оптимальним буде потужне підприємство на основі механіко-біологічної переробки". Фото 2017 року.

Оператор столичного сміття "Київспецтранс" виступив із окремою пропозицією щодо будівництва сміттєпереробного підприємства. Чому вона проходить поза конкурсом?

- У ній ідеться про державно-приватне партнерство (міста і приватного інвестора. – Gazeta.ua), і тому вона не підпадає під критерії конкурсу. Це дасть змогу розпочати будівництво підприємства механіко-біологічної переробки на 450 тисяч тонн на рік у будь-якому разі – незалежно від результатів конкурсу. Якщо ж на ньому отримаємо бажану інвестиційну пропозицію, то і її теж будуть реалізовувати.
Хочемо використати всі можливості для створення повноцінного сміттєпереробного сегменту в Києві. Перша можливість – це інвестиційна модель, яка реалізується через конкурс. Друга – це розвиток власних компаній – таких, як "Київспецтранс". І третя – це підприємства, які місто планує збудувати власним коштом, або із залученням іноземних партнерів.

"Київспецтранс" належить місту на 51% і приватній особі - на 46,83%. Хто інвестуватиме в будівництво заводу?

- Місто й приватний партнер - разом. Завод буде збудовано за два роки.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Ходили люди і радили не відкривати писка" - на Львівщині рекультивують смітник за американською технологією

Третя згадана вами можливість стосується будівництва містом ТЕЦ на альтернативному паливі?

- Ми це обмірковуємо. За наявності, наприклад, двох ТЕЦ на альтернативному паливі й потужного механіко-біологічного заводу повністю вирішимо проблему переробки відходів.

Закрити полігон у Підгірцях – одне із ключових завдань. Потужність майбутнього заводу сягатиме 450 тисяч тонн сміття на рік

Нещодавно місто повернуло контроль над мережею ТЕЦ, заводом "Енергія". Нові електроцентралі на альтернативному паливі будуватимуть біля існуючих потужностей?

- Це потребує додаткового вивчення. Слід оцінити наявні ресурси підприємств і доцільність такого будівництва.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Закриття полігону у селі Підгірці коштуватиме Києву понад мільярд гривень, каже заступник голови КМДА Петро Пантелєєв. Фото 2017 року.
Закриття полігону у селі Підгірці коштуватиме Києву понад мільярд гривень, каже заступник голови КМДА Петро Пантелєєв. Фото 2017 року.

А що буде з єдиним в Україні сміттєспалювальним заводом "Енергія", який приймає щороку 250–270 тисяч тонн відходів?

- Його також буде переоснащено, там з'являться нові електрофільтри. Ця робота триває.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Держава закриває очі на "екологічний армагеддон" Косюка

Позаторік було підписано публічне зобов'язання столичної влади перед місцевими громадами щодо закриття полігону №5 в селі Підгірці. За ним звалище має бути закрите до 1 жовтня. Очевидно, цього не станеться, бо немає переробних підприємсті. Що заважало місту чи "Київспецтрансу" розпочати їх будівництво раніше?

- Коли восени 2016-го говорили про закриття полігону через два роки, то не знали, як це складно й дорого, наскільки глобальною є проблема. Закрити полігон – це ж не замок на ворота повісити. Його потрібно вивести з аварійного стану й правильно рекультивувати, щоб у майбутньому це місце було безпечним. Уже готовий проект реконструкції полігону. Скоро буде презентовано й проект рекультивації.
Рішення від 27 жовтня 2016 року містило низку завдань для міста, зокрема початок пересипки карти полігону, збільшення потужності обладнання для переробки фільтрату, вирішення питання з безпекою і з використанням земельної ділянки під полігоном. Ці роботи виконані.
Чому місто досі не збудувало сміттєпереробний завод? Ми хотіли спочатку зробити умови більш прийнятними для інвесторів, сподівалися внести зміни до законодавства і активно їх лобіювали. Законодавство не змінилось, інвестор не погодився на такі умови. Тому, щоб не гаяти час, починаємо будувати завод навіть за відсутності сприятливого законодавчого підґрунтя.

Закрити полігон у Підгірцях – одне із ключових завдань. Потужність майбутнього заводу сягатиме 450 тисяч тонн сміття на рік. Саме стільки за рік захоронюється на полігоні.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Узбережжя окупованого Криму заполонили гори сміття

Залучаємо іноземних експертів – зараз на полігоні завершують роботу німецькі фахівці

Але ж це лише третина столичного сміття. Чи не буде так, що решту продовжуватимуть возити в Підгірці?

- Ні, так не буде. Дату відкриття заводу стане днем закриття полігону №5. Закрити його цивілізовано коштуватиме місту більше мільярда гривень: 330 мільйонів 2018-го вже заплановано на реконструкцію, ще 500-600 - у найближчі два роки буде витрачено на рекультивацію першої карти полігону. Першочергово потрібно укріпити дамби, які стримують фільтрат, щоб він не витік за межі полігону. Потім його потрібно відкачати. Частина обладнання для очищення фільтрату вже придбана за 22 мільйони гривень. Зараз узгоджуємо, скільки коштів можемо витратити на купівлю очисного обладнання. Воно переробляє фільтрат на воду і суперконцентрат. Його теж треба переробити. Домовляємося з американською компанією про придбання обладнання з переробки концентрату. Залучаємо іноземних експертів – зараз на полігоні завершують роботу німецькі фахівці й невдовзі представлять результати експертизи. А ми тим часом перевели перші 5 мільйонів гривень на рахунок "Київспецтрансу" для пересипання відходів ґрунтом.

ДОВІДКА:

"Київспецтранс"

ПРАТ "Київспецтранс" займається транспортуванням, утилізацією й захороненням побутових відходів у столиці. 51% акцій підприємства належать місту, а 46,8 % - підприємцеві Ігореві Тинному, який придбав їх нещодавно. Доти власником цієї частки "Київспецтрансу" була компанія "Геотрон".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Сморід стоїть на кілька кілометрів навколо: у Львові назбиралося 2,5 тис. тонн відходів

Полігон №5

Автор: Depo.ua
  Звалище у Підгірцях - найбільше в Україні
Звалище у Підгірцях - найбільше в Україні

Полігон у селі Підгірцях в Обухівському районі під Києвом є найбільшим санкціонованим сміттєзвалищем в Україні. Його площа – майже 70 га, функціонує з 1986 року. На полігоні є дві "карти", на які складують сміття, і три озера фільтрату. Фільтрат – це отруйна витяжка зі сміття, яка утворюється від гниття й проходження опадів крізь тіло полігону. Фільтрат містить солі важких металів. Його складно й дорого переробляти. Періодично після опадів фільтрат витікає за межі полігону, потрапляє в ґрунти, підземні води, водойми. Дамби, що стримують його, потребують реставрації.
Полігон у Підгірцях розташовано за менш як 1 км до центру села Підгірці. Довкола нього знаходяться села Гвоздів, Романків, Ходосівка, Креничі, Великі та Малі Дмитровичі.

Зараз ви читаєте новину «Київ звозитиме сміття на звалища ще два роки». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути