Понеділок, 24 липня 2017 15:55

Гроші пахнуть? Або чому держава розоряє "Укрхімтрансаміак"

  Полозов Віктор Олександрович
Полозов Віктор Олександрович

Останнім часом в ЗМІ стало все частіше звучати питання справедливості тарифу на транспортування аміаку територією України.

На тому, що чинний тариф несправедливий і занижений наполягає народний депутат Сергій Мельничук, який створив і очолив в кінці лютого ц.р. міжфракційне депутатське об'єднання "Розвиток трубопровідного транспорту як захист економічних інтересів України та контроль зовнішньої торгівлі". Основною проблемою, на якій зосередили свої зусилля депутати об'єднання, є, за їхніми словами, "убивчі" для ДП "Укрхімтрансаміак" (УХТА) кадрова політика і тарифоутворення.

Заявами Мельничука, втім, опонують експерти ринку які називають нині існуючий тариф на транспортування аміаку, адекватним, якщо не завищеними, а можливе підвищення тарифу - згубним для економіки України.

Про нинішній стан справ і перспективи стратегічного держпідприємства міркують колишній заступник директора УХТА і члени парламентського комітету з питань податкової та митної політики.

Ставки зроблено

Аміакопровід "Тольятті-Одеса", українською ділянкою якого сьогодні керує УДП "Укрхімтрансаміак", був введений в експлуатацію в 1979 році і вимагає серйозної модернізації і капітального ремонту. Як каже колишній заступник директора підприємства Віктор Полозов, проектний термін експлуатації унікального навіть у світових масштабах аміакопроводу закінчився більше 10 років тому, і зараз труба продовжує "абияк" функціонувати тільки завдяки тому, що за радянських часів промислові об'єкти проектувалися з великим запасом міцності.

При цьому, за його словами, підвищення рентної ставки до $2,4 за транспортування однієї тонни аміаку на 100 км, практично знищує аміакопровід.

"До березня 2015 року рента на транспортування аміаку становила $0,64/т/100 км. А з подачі народного депутата Олександри Кужель, з незрозумілих і нічим не обґрунтованих причин цю ставку підняли до $2,4/т/100км. При цьому, в бюджеті на 2017 рік Мінфін і зовсім наполягав на ренті $4,8/т/100км при тарифі $3,8/т/100км. І тільки завдяки втручанню народних депутатів з парламентського Комітету з питань податкової та митної політики вдалося відстояти (саме відстояти) ставку на рівні $2,4/т на 100 км", - розповідає Полозов.

  Підвищення рентної ставки до ,4 за транспортування однієї тонни аміаку на 100 км, практично знищує аміакопровід
Підвищення рентної ставки до ,4 за транспортування однієї тонни аміаку на 100 км, практично знищує аміакопровід
"У підсумку, якщо до березня 2015 року підприємство мало на фінансування власних потреб $3,16/т/100 км (різниця між тарифом на прокачування аміаку $3,8 і попередньою рентною ставкою в розмірі $0,64), то на сьогоднішній день ця сума становить лише $1,4/т/100 км!" Ось таке практично потрійне зниження фінансування технічно застарілого і потенційно небезпечного об'єкта", - обурюється Віктор Олександрович.

У свою чергу глава підкомітету з питань оподаткування податком на прибуток підприємств, бухгалтерського обліку та з питань ціноутворення Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики Олександр Долженков раніше заявляв, що встановлення такої тарифної плати - це скоріше політичне рішення. Оскільки, за його словами, питання транспортування аміаку технологічно пов'язане з одним підприємством - російським "Тольяттіазот". "Думаю, що і встановлення рентної ставки в розмірі $2,4/т/100 км - було політичним рішенням", - підкреслив Олександр Долженков.

Проте, продовжує Полозов, держава в особі Кабміну бажає отримувати все більше грошей від аміакопроводу. "Тому в 2016 році вона ще й розмір відрахувань по частині чистого прибутку (ЧЧП) збільшила з 30% до 75%! Це в сукупності з відсутністю фінансового плану призводить не тільки до неможливості проведення капремонтів труби і до неможливості відкласти зароблені, але невикористані (оскільки використовувати їх не можна без фінплану, який просто не затверджується) гроші на наступний рік. Все забирається у вигляді ЧЧП і податку на прибуток", - пояснює колишній заступник директора УХТА.

Не фінпланом єдиним?

Відсутність фінплану - це окрема історія, каже Полозов. "Уже три роки підприємству не стверджують фінплан, а це означає, що на аміакопроводі, якому 38 років, на якому і морально, і фізично застаріли і механічні складові, і практично відсутня автоматизація в управлінні, контроль і безпека, немає можливості проводити капремонти і заміну вузлів і агрегатів. До речі, навіть нормативно встановлений механізм проведення таких робіт без фінплану теж не працює. КМУ просто не відповідає на звернення і не дає дозволу на їх проведення. Таким чином, держава в особі МЕРТ і Кабміну практично вбивають підприємство і вимивають всі засоби, необхідні для підтримки підприємства в робочому і безпечному стані, для модернізації та розвитку", - обурюється він.

З Полозовим погоджується і народний депутат, голова підкомітету з питань митної справи та удосконалення Митного кодексу України Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики Тетяна Острикова. "Дане держпідприємство повинне мати прозорий менеджмент і фінансовий план на наступний рік, затверджений вже зараз органом (МЕРТ - ред.), до сфери управління якого входить це підприємство. У фінплані повинні відображатися доходи ДП "Укрхімтрансаміак", їх постійні витрати (матеріально-технічне забезпечення, зарплати і т.д.) і видатки розвитку. Тільки враховуючи всі ці показники можна говорити про адекватну ставку за транзит аміаку", - впевнена народний депутат.

Тарифні парадокси

Існуючий тариф в розмірі $3,8/т/100км, з моєї точки зору, абсолютно справедливий і влаштував би і замовника ("Тольяттіазот"), і УХТА, за умови введення ренти в розмірі $0,59/т/100 км, затвердження фінплану на 2017 рік, і зниженні або скасування ЧЧП, як це зробив би хороший господар при сьогоднішньому технічному стані аміакопроводу, впевнений Полозов.

При цьому, за оцінками Полозова, тариф на прокачування аміаку для замовників з РФ має становити близько 80% від вартості перевезення їхнього ж аміаку територією України залізницею. "Чому дешевше, ніж залізницею? Тому що технологічні витрати і, як наслідок, собівартість транспортування аміаку по аміакопроводу - нижче, ніж залізницею, а валовий обсяг можливостей з транспортування вище в 2,5 - 3 рази. Тому, якщо наша держава хоче заробляти більше на транзиті аміаку, то потрібно запропонувати замовникам більш низький тариф, який одночасно з надлишком покриває собівартість, і дає при цьому можливість відтранспортувати в три рази більше аміаку. А значить - заробити в три рази більше грошей в казну", - пояснює він.

В цілому, на думку Полозова, у сфері тарифоутворення сьогодні склалася парадоксальна ситуація. Так, в бюджеті на 2017 рік Верховна Рада України прийняла ренту на транспортування нафти - 0,59 $/т/100 км; нафтопродуктів - 0,59 $/т/100 км; природного газу - 0. "Чомусь у нас народні депутати вирішили не заробляти на тих підприємствах з РФ, яким ми надаємо послуги з транзиту нафти, нафтопродуктів і газу, зате вирішила практично поховати транзит аміаку. Якщо говорити мовою цифр і доходів скарбниці, то рента від транзиту газу в 2014 році склала близько 6 млрд. грн. - це в п'ять разів більше, ніж дає транзит аміаку. І при цьому народні депутати під гаслом "Наповнимо бюджет!" з одного боку підвищують в чотири рази ренту на транзит аміаку, роблячи транзит аміаку трубою дорожче, ніж залізницею, а з іншого - прибирають ренту на транзит газу і тим самим, навпаки, знижують надходження в бюджет".

Ви чиї будете?

На цьому тлі подив Полозова викликає діяльність міжфракційного депутатського об'єднання "Розвиток трубопровідного транспорту як захист економічних інтересів України та контроль зовнішньої торгівлі": "Я взагалі не розумію, що це за орган, для чого він, і як можуть поважаючі себе депутати входити в групу під керівництвом Сергія Мельничука".

За словами колишнього заступника директора УХТА, для того, що б зробити що-небудь для поліпшення роботи підприємства, потрібно розуміти, що з себе представляє ця складна інженерна споруда з технічної точки зору, розуміти ринок аміаку, як він формується і що на нього впливає. "Упевнений, що ні один з перерахованих депутатів в цьому не розбирається ні сам, ні його помічники-консультанти. Напрошується просте запитання - а з якою в принципі метою була створена група?" - продовжує він.

При цьому, Віктор Олександрович впевнений, що недавні заяви прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана про те, що треба міняти менеджмент підприємства, і тоді "все буде добре" - це самий, що не є популізм, про боротьбу з яким прем'єр говорив при вступі на посаду. "Потрібно дати працювати менеджменту в нормальних економічних умовах, встановити правила гри між державою, як власником, і підприємством. Причому правила повинні задовольняти і підприємство, і державу, і замовників. І тоді вже говорити: справляється менеджмент підприємства з керуванням аміакопроводу чи ні", - резюмує Віктор Полозов.

Зараз ви читаєте новину «Гроші пахнуть? Або чому держава розоряє "Укрхімтрансаміак"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі