Четвер, 27 січня 2011 03:45

У приватизації "Міжнародних авіаліній України" настала пауза

"Фонд державного майна (ФДМ) незадоволений результатами оцінки вартості 61,6% акцій ПрАТ "Міжнародні авіалінії України" (МАУ), що належать державі, і відправить їх на доопрацювання, повідомило агентству джерело в уряді. Оцінку провели так, що її результат можна оскаржити" (інформагентство "Інтерфакс-Україна").

Не хочеться зловтішатися із цього приводу, але не можна не сказати сакраментальне: адже попереджали, причому не раз. Й економічні експерти, й аналітики, й авторитетні українські оцінювачі та колишні керівники ФДМ, і народні депутати неодноразово висловлювали обґрунтовані сумніви щодо спроможності оцінювача держпакету акцій МАУ — ТОВ "Українська експертна група" — впоратися із поставленим завданням. Багато говорили і про те, що процес приватизації найбільшого вітчизняного авіаперевізника має відверто "замовний" характер. Тепер такого самого висновку, схоже, дійшли й у Кабінеті Міністрів. Інакше і не могло бути. І не лише тому, що в уряді працюють люди, які чудово розуміють, хто прагне будь-що дістати МАУ, й усвідомлюють, до яких негативних наслідків для українського ринку пасажирських авіаперевезень це може призвести.

10 грудня 2010-го президент Віктор Янукович підписав указ, яким надав чинності рішенню Ради нацбезпеки й оборони "Про ситуацію у сфері приватизації державного майна", давши "зелене світло" приватизації багатьох інвестиційно привабливих об'єктів. У документах наголошують, що основною вимогою глави держави до ФДМ є забезпечення Фондом прозорої приватизації та проведення відкритих конкурсів. Після цього продаж держпакету акцій МАУ так, як планували (заздалегідь обраному покупцеві, за попередньо узгодженою з ним непрозорою схемою), до того ж за відверто заниженою ціною, фактично означатиме непокору вимогам президента й ігнорування його указу. З усіма наслідками, що випливають звідси. Схоже, це почали усвідомлювати у ФДМ, тому й вирішили "взяти паузу".

Водночас у засобах масової інформації розгорнулася активна кампанія під девізом "Руки геть від приватизації МАУ!" Писали, що відбувається зараз навколо держпакету акцій Авіаліній, — "чесна і прозора приватизація". Мовляв, вона "дуже вигідна державі, яка отримає гроші в бюджет", та й самій авіакомпанії, що одержить "сумлінного приватного інвестора, який зможе забезпечити їй ефективне управління та стабільний розвиток". Говорячи словами класика, "звідси, будь ласка, детальніше".

Три компанії — Capital Investment Project, UIA Beteiligungsgesellschaft mbH і UIA Holding GmbH, — які є співвласниками МАУ, заявили про намір придбати держпакет акцій авіаперевізника у розмірі 61,58% його статутного капіталу. Приватизацію МАУ заради цього й почали, а всі зазначені компанії фактично належать тій самій людині — ізраїльському бізнесменові Арону Майбергу.

Хто він? У серйозних ділових колах Арон Майберг зажив досить сумнівної репутації. Зокрема, як співвласник, генеральний директор і голова Наглядової ради авіакомпанії "АероСвіт", ледь не довів її до цілковитого банкрутства. Причому, схоже, робив це свідомо, тому що давно вирішив поміняти "АероСвіт" на МАУ. Мабуть, прагнув перед тим розорити свого майбутнього основного конкурента, переказуючи гроші з рахунків авіакомпанії на рахунки своїх офшорних фірм. До цього можна додати прорахунки Майберга у стратегії розвитку "АероСвіту", призначення ним на керівні пости не досить кваліфікованих фахівців. Тому співвласник та інвестор для МАУ з нього — не найкращий.

2009 року Capital Investment Project кулуарно, з численними і грубими порушеннями законодавства, придбала 5,97% акцій МАУ, що належали раніше ірландської авіакомпанії Aer Cap. Минулого літа австрійська авіакомпанія Austrian Airlines продала Аронові Майбергу свою фірму UIA Beteiligungsgesellschaft mbH, яка володіла 22,52% акцій МАУ. На початку цього року Європейський банк реконструкції та розвитку заявив про завершення операції з виходу зі статутного фонду МАУ та продажу належних йому 9,93% акцій фірмі UIA Holding GmbH. Її власником також є Арон Майберг. Таким чином, на сьогодні йому через три фірми належать 38,42% акцій "Міжнародних авіаліній України". Так кажучи, єдиний у трьох особах.

А як же з "користю для держави та її бюджету"? Держпакет акцій Авіаліній ТОВ "Українська експертна група" оцінило лише у 270 млн грн. Хоча мова йде про провідну українську авіакомпанію, яка на ринку вітчизняних авіаперевезень охоплює понад 30%. Залишимо осторонь той факт, що "Українська експертна група" раніше не раз співпрацювала з Ароном Майбергом. Згадаймо, що авіакомпанія Wind Rose ("Роза вітрів") запропонувала купити держпакет акцій МАУ за 492,9 млн грн, а компанія "ДніпроАвіа" — за 516,8 млн грн. Експерти ж називають суми, які доходять до 1 млрд грн. Якщо за такої ситуації для держбюджету буде вигідніше отримати лише 270 млн грн, то логіка виходить дивна, а точніше — безглузда.

Отже, Фонд держмайна "взяв паузу" у приватизації "Міжнародних авіаліній України". Що далі буде, поки що невідомо. Хотілося би сподіватися, що старт приватизації в Україні 2011 року вийде вдалий — як із точки зору вигоди для держави, так і щодо дотримання законності.

Зараз ви читаєте новину «У приватизації "Міжнародних авіаліній України" настала пауза». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 1074
Голосування Андрій Шевченко залишить збірну України після Євро-2020?
  • 1) так, разом з італійськими помічниками перейде до "Мілана"
  • 2) ні, захоче зіграти як тренер на Кубку світу-2022
Переглянути
Погода