Вівторок, 15 липня 2008 16:59

Неякісний товар треба повертати в магазин

  Віталій Безрукий: ”Мене смішать питання покупців на кшталт: а цей сир у вас свіжий?”
Віталій Безрукий: ”Мене смішать питання покупців на кшталт: а цей сир у вас свіжий?”

Директор Науково-дослідницького центру незалежних споживчих експертиз Віталій Безрукий, 37 років, радить людям бути особливо обережними при покупках у грудні.

Наскільки наші люди обізнані зі своїми правами як споживачі?

— Загалом настільки, наскільки їм це потрібно. Але на відміну від західного споживача в нашого з радянських часів залишилося переконання — за нього хтось має щось зробити. Тобто, якщо виникає проблема, треба телефонувати у відповідні інстанції і там її вирішать. Мовляв, держава має за мене заступитися.

На Заході інакше. Там немає таких очікувань і, відповідно, розчарувань. Споживач при виникненні проблеми вирішує її сам: звертається в юридичну консультацію, до адвоката тощо.

Наприклад, у Швеції немає окремого органа влади, який би спеціалізувався на захисті споживачів. В окрузі є повірений, що представляє державу. Але це такий собі третейський суддя, що допомагає сторонам залагодити конфлікт на вигідних для кожної умовах. Там звикли домовлятися, шукати компроміс. У нас такого немає. У США взагалі захистом прав споживачів опікується прокуратура. Але вона займається справами, що зачепили інтереси багатьох людей.

Чим може бути незадоволений європейський споживач?

— На їхньому ринку також багато неякісної продукції. Але якщо в одній із країн Євросоюзу виявляють неякісну продукцію, то через систему раннього попередження передають цю інформацію в інші. Наприклад, у квітні цього року так розійшлося повідомлення про українську соняшникову олію. Або якось у супермаркетах Великої Британії в польських маринованих огірках знайшли бите скло. Але більше всього у європейців проблем виникає з китайською дешевою технікою та іграшками.

І які санкції?

— Зняття з продажу та великі штрафи і виробникові, і розповсюджувачу. Звісно, компенсація споживачеві, якщо суд визнає його потерпілим. У Західній Європі працює система ринкового нагляду. Там відсутня система сертифікації та всі перевірки в роздрібній мережі проводять анонімно. Інспектор як покупець купує товар, і потім його перевіряють.

У нас таке є?

— Зараз обговорюють законопроекти про ринковий нагляд. Планують так само замінити систему сертифікації та захистити споживача за прикладом Європи. Але, на мій погляд, ці законопроекти ідіотські, не ринкові. Наприклад, там написано, що перевіряючий має за десять днів попередити про свій візит!

У нас непросто повернути неякісний товар до магазину. Які контраргументи вигадують продавці?

— Принесете мобільний телефон у сервісний центр, вам скажуть: самі втопили його в супі чи унітазі. Улюблений аргумент станції техобслуговування — ви заправили свій автомобіль неякісним бензином. Якщо згорів фен чи телевізор — звинувачують "стрибаючу" напругу. Але споживач виправдуватися не повинен. Нехай це робить виробник товару чи продавець. Це в їхніх інтересах. Найчастіше магазини проводять експертизу в сервісних центрах, і споживач має право бути при ній присутнім.

Цифровий фотоапарат в Україні можна купити за 100 гривень, у Європі — від 100 євро

Коли товар сертифікується, його перевіряють на безпеку, а не на якість. А причину поломки може виявити тільки арбітражна експертиза. Таку щодо взуття та одягу, наприклад, роблять у Торгово-промисловій палаті або в Лабораторії легкої промисловості. Але вона дорога. На взуття, наприклад, коштує до 900 гривень. Платить той, хто замовляє.

Які товари та послуги найчастіше викликають нарікання українських покупців?

— Взуття, установка металопластикових вікон і дверей, хімчистка, послуги туристичних фірм. Рідше — продукти харчування. Раджу бути уважними: на нашому ринку багато китайської дешевої техніки, якій закритий шлях у країни Євросоюзу. Приміром, цифровий фотоапарат в Україні можна купити за 100 гривень, у Європі — від 100 євро.

На що варто звертати увагу, роблячи покупки?

— Ще до відвідування магазину слід визначитися, що ви чекаєте від цього товару. Особливо якщо плануєте дорогу покупку. Придбання побутової техніки — серйозний крок, до нього треба підготуватися: вивчити технічні характеристики, відгуки про виробника, подивитися результати тестування цієї техніки. Це можна зробити на нашому сайті www.test.org.ua. У будь-якого товару в магазині є сертифікат. Але тільки порівняльний тест показує реальну картину. Після покупки зберігайте чек і гарантійний талон. Пакувальну коробку — не більше двох тижнів, якщо збираєтеся поміняти товар. Вимоги деяких магазинів зберігати упаковку довше, інакше товар назад не приймемо, є незаконними.

У разі претензій до товару покупець має справу тільки з магазином, де його купив. Ні з сервісним центром, куди його може направити продавець, ні з виробником. Товарний чек — це підтвердження ваших стосунків. Варто пам"ятати й про обмінний фонд. На час ремонту, скажімо, побутової техніки чи мобільного телефону, магазин має надати вам у тимчасове використання інший.

Під час покупки не зваблюйтеся прислужливістю продавця. Його завдання — продати товар. Мене, наприклад, смішать питання покупців на кшталт: а цей сир у вас свіжий? Особливо обережними будьте в грудні. Перед новорічними святами в роздрібній мережі продається до третини річного товарообігу. Купуючи продукти харчування, особливо дитячого, читайте написи на етикетках і обгортках щодо терміну зберігання та складу продукту.

Що очікує на український споживчий ринок після вступу до Світової організації торгівлі?

— Істотно нічого не зміниться. Ні на краще, ні на гірше. Щоб підняти якість товару, необхідно запроваджувати стандарти Євросоюзу. Самого поняття "норми СОТ" не існує. Є загальні вимоги до товару. А забезпечувати безпеку продуктів і протидіяти надходженню неякісної продукції на наш внутрішній ринок має той самий ринковий нагляд.

Зараз ви читаєте новину «Неякісний товар треба повертати в магазин». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Погода