вівторок, 11 грудня 2018 07:20

Коли шолудивий наслідує голомозого

Автор: Дмитро Скаженик
 

Подейкують, повний десятитомник Олеся Гончара не вийшов навіть до його сторіччя через якогось Червака. Той опікає видавничі державні фінанси. Вважає, що Гончар — надто радянський письменник, а він, Червак, націоналіст, не може йому цього пробачити.

Так воно чи ні, а поголос такий ходить аж від того відомства, де пан Богдан сидить на крашанках і не дуже побивається виданням, яке виходить за постановою українського уряду на пошанівок пам'яті письменника. Хто такий Гончар, а хто — Червак, історія знає, знає світ. Мірятися славою з автором "Прапороносців" і "Собору" чиновникові не випадає. Але тут не про це йде річ.

Очевидячки, панові функціонерові невідомо, що поборники соцреалізму і погромники здорових сил в українській літературі Олександр Корнійчук та Ілля Стебун вважали Олеся Гончара якраз українським буржуазним націоналістом. За що? А за першу книгу "Прапороносців". Щойно прийнятого до лав Спілки письменника-фронтовика, кавалера солдатського ордена Слави і медалей "За відвагу" викликали на засідання президії СПУ. Там консультант різника, як називав Кагановича Гончар, Стебун мав розвінчати перебільшену нібито автором роль українців у Другій світовій війні (між іншим, авторський задум заступництва за українців цей єзуїт практично розгадав). І треба ж трапитися такому, що саме цього дня натхненням Стебуна і Корнійчука Лазар Каганович повернувся з Москви і передав команду Сталіна висунути Гончара за "Альпи" на здобуття Сталінської премії.

Я антисталініст із шостого класу і, звісно, не буду тут захоплюватися Сталіним. Але треба чесно сказати, що в інтелекті пан Червак програє кривавому Йосипові. Сталін умів досить часто в оцінках художніх творів стати над ідеологією і своїми політичними уподобаннями. Класика російської літератури ХХ ст. Михайла Булгакова важко назвати радянським. Однак Сталін 18 разів ходив на спектакль білогвардійських "Днів Турбіних" і називав його героїв таки героями з іншого, не радянського боку. І абсолютно антирадянський за долею основного героя і загальнолюдським звучанням роман Михайла Шолохова "Тихий Дон" він визнавав вершиною російської і радянської літератури, не прислухаючись навіть до такого авторитета, як Максим Горький. Так, він — кат. Він знищив мільйони людей. Але розум і художнє чуття мав. А це те, що за морем не купиш, якщо дома нема, і ніякий коваль його не вкує.

Хто такий Червак, щоб за його уявленнями вибудовувалася державна політика у такій тонкій сфері, як художня творчість чи навіть ширше — художня філософія доби?

Держава на рівні своїх чільників має давати своє розуміння розвитку мистецького інтелекту нації поза політичними коконами і кошиками. Це ж не бізнес, а горнило борінь і осягнень на найвищих регістрах вільного мислення. І що там думають націоналіст Червак чи соціаліст Бокий, для художника слова чи пензля, рояля чи оперового співу ніякісінького значення не має. Не має — і квит. До розуміння Гончара чи Глущенка, Скорика чи Білаша, Ліни чи Тютюнника треба доростати і доростати всім — від президентів до клерків від культури. Художня творчість живе не за партійними статутами, художні ідеї запліднюють світи і народи не за повеліннями режимів і кланів. Черваківський оунівський підхід практично нічим не відрізняється від тупого більшовизму.

Але то таке — у чоловіка пихи на чотири штихи, хай собі тим тішиться. Та шкодити розвитку суспільства і його інтелекту у нього права нема. Сталінщина породила скажених вовків історії, які глушили в культурі все вартісне. Українська незалежність не може повторити цей гріх. Зрештою ми ж не можемо не пам'ятати, що той же Сталін, демонструючи лояльність до Шолохова чи Булгакова, знищував Довженка за "Україну в огні", підтримував погром Рильського, Сосюри, Яновського, звинувачуючи їх в українському буржуазному націоналізмі. Шукати подібні ізми сьогодні чи в минулому, чи у творчості нинішніх митців — той же більшовизм у національних одяганках. Виходить, шолудивий наслідує голомозого — і в цьому мудрість? Боронь Боже випускати на мистецьке поле поціновувачів типу Стебуна, Санова, Адельгейма, Моргаєнка, Шамоти, хай і у вишиванках. Мистецтво не може жити зіщулено і в страхові. Як говорив Олесь Гончар на своєму півстолітньому ювілеї, червоних коней мистецтва не запрягти в хомути неволі і неправди. І не червоних — теж.

Мене обурює ситуація в білоцерківському театрі, де стерно вручають людині, далекій від мистецтва. Не розумію і ситуації на українському радіо й телебаченні, де виживаються питомі українські програми і чешуть тільки новини та "політику". Все це — від непрофесіоналізму владних структур.

І знову приклад з минулого. Хто б що не казав, а на заході радянської доби партійна верхівка зрозуміла, яка біда — утилітаризація мистецтва під ідеологічні обценьки. Володимир Івашко, тоді ще секретар ЦК КПУ з ідеології, запросив групу редакторів на раду-пораду. Ми сиділи в його кабінеті, Антонович запізнився аж на годину, вибачився і пояснив причину запізнення. Він був у Вищій партійній школі, де навчалися перші секретарі райкомів. До нього дійшло, що вони побували на виставі за п'єсою Музи Гараєвої "Я, звичайно, людина маленька" в театрі ім. Лесі Українки і дуже обурилися з її ідейного спрямування. Івашко вирішив сам відвідати спектакль і розібратися. Ніякої антирадянщини він не помітив і пішов на дискусію з першими райкомів. Не можна бачити в критиці партійних кадрів підступи проти влади взагалі. Мусимо жити відкрито і відверто говорити про вади системи і наші суспільні негаразди, переконував секретар ЦК і побивався, що не до всіх партійних кадрів це доходить.

А сьогодні до кириленків-нищуків-черваків ця незаперечна мудрість доходить? Тоді чому в культурній сфері така гнітюча атмосфера провінційщини і засилля непрофесіоналізму? Звідки пошук ворогів там, де їх немає, нагнітання однодумства там, де має бути здорова думка? Державності від цього така ж шкода, як помазаним киселем млинцям, що на паркані сушаться. Усушування свободи слова і думання до добра не доведе. Коли не гаврило, не сунь свого рила туди, де спечешся. То на весіллі всі свати, на хрестинах — куми, а в мистецтві — кожен сам собі пан і духівник. У ньому не братаються ні собаки з горобцями, ні свині з пастухами, огірки зі щирицею. Ви думаєте інакше? Думайте, але не заважайте й іншим думати так, як вони думають.

Зараз ви читаєте новину «Коли шолудивий наслідує голомозого». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути