Таїса Олійник
У свої блогах я планую писати про різні жанри кінофантастики: постапокаліптику, стімпанк, космічну оперу, зомбі-апокаліпсис.
29.08.2014

Постапокаліптика. Що буде після Катастрофи?

Постапокаліптика (скорочено ПА),— це піджанр кінофантастики, у якому дія відбувається після глобальної катастрофи.

Хоча жанр був відомий ще з початку 19 сторіччя з романів Мері Шеллі, творця Франкенштейна, в кіно він розквітнув у другій половині ХХ сторіччя. В 50-60-х всі чекали ядерної війни. Будували бомбосховища, готували костюми протихімічного захисту та запасались продуктами. Коли війни не сталося, люди вирішили, що виживуть у будь-якому випадку. Але як виглядатиме світ, коли інфраструктура буде зруйнована?

В 70-80-х роках, коли жанр був надзвичайно популярний, тривала холодна війна. Тому у фільмах найчастіше змальовували наслідки ядерної катастрофи. Звідси і пейзаж — випалена безводна пустеля. Згодом людство перейнялося проблемою клімату, і в постапокаліптичних фільмах з'явились затоплені міста. Потім страх глобального потепління змінився страхом глобального похолодання. І у фільмах побільшало засніжених пейзажів та хурделиць. Вони дуже еффектні, якщо накласти комп'ютерну графіку.

Постапокаліптична Москва. Дивилася б і дивилася.

Цей жанр — бюджетний, бо дозволяє зняти фантастичний бойовичок за невеликі гроші. Зібрали друзів із кіношколи, виїхали в пустелю, а потім - на закинутий завод. Одяг можна взяти на секонді, прорізати там фігурні дірочки. Головне — десь дістати мотоцикл. Силу-силенну постапокаліптичних фільмів назнімали режисери-початківці. Через це його часто вважають трешем.

Дія відбувається не під час катастрофи, як в Апокаліпсисі, а років 3-300 після неї. Ядерний вибух, падіння астероїда, тотальне потепління-похолодання, пандемія чи напад інопланетян знищив більшість людей і об'єкти інфраструктури. У суспільстві ще трапляються рештки цивілізації, але все занепадає. Будинки руйнуються, люди хворіють, рослини в'януть. Їжі та води бракує. Саму катастрофу ми не бачимо, але про неї обов'язково розповість вціліла бабуся з одним зубом.

Уряду та корпорацій немає. У руїнах міст панують банди. Ледь-ледь виживають невеликі сільські громади. Вони займаються натуральним господарством та обміном. Кукурудзу обмінюють на батарейки. У таких фільмах часто трапляється невідома конструкція із фанери та шмаття, яка нібито генерує електроенергію.

Люди ходять у лахмітті, діти в шмарклях. Часто хворіють. Навіть якщо води забагато, як у "Водному світі", населення брудне й замурзане. Такі закони жанру. Харчуються люди консервами із розграбованих супермаркетів. Чи споживають якусь зварену в іржавому казанку сірувату субстанцію. Кадр, де люди смажать щура на вогнищі — один із найулюбленіших у постапокаліптичних фільмах. Одягнуті всі у темні розтягнуті кофти із задовгими рукавами. У жінок - дірки на найцікавіших місцях. Герой носить пальто, краще шкіряне.


Діти в постапокаліптиці завжди замурзані. "Шестиструний самурай"

По суті, дія в постапокаліптичного світу — пошук втраченого раю. Люди знають, що десь, за горами та лісами, є місце, де цивілізація збереглася. Там квітнуть рослини, літають літаки, читають книжки. Саме туди вирушає головний герой, сучасний Ланцелот. Шукає місця чи артефакт, які забезпечать щасливе життя, врятують селище. Або (це ж фантастика!) допоможуть у відродженні всієї цивілізації. Є сюжет, за яким втрачений рай залишився у минулому. Герой здійснює подорож у часі, аби зупинити поширення вірусу чи попередити катастрофу.

По ходу подорожі герой зустрічає банди. Це кримінальні групи, якими керує сильний харизматичний лідер. Живуть у покинутих заводах чи викинутих на берег кораблях. Мають бензин, тому небезпечні. Банди існують з грабунку і нелегальної торгівлі. Полюбляють влаштовувати бої без правил. Але бандити — все ж люди, і з ними можна поговорити. Це дуже важливо у фільмі. Герой, якого захопили в полон бандити, зможе перерізати мотузку в той час, коли лідер довго і натхненно розповідатиме, як вбивають мутанти-канібали.

А от із мутантами розмовляти не варто, краще одразу в них стріляти. Цю роль інколи виконують дикуни, зомбі та інопланетяни.

Є ще ізольовані високотехнологічні компактні спільноти. Вони утворилися з великих військових баз, наукових містечок, орбітальних станцій або створених в очікуванні катастрофи притулків. Вони цивілізовані, але тоталітарні, керовані радикальними військовими або вченими.

Мотоцикл. Без нього не буває постапокаліптичного кіна. Навіть якщо першу частину фільму герой пройде пішки. Десь у закинутому гаражі чи таємній печері на нього чекає чорний "Харлей-Девідсон". У засніжених світах це може бути модний снігохід.

Герой - це одинокий лицар, що відновлює справедливість на мотоциклі. Серіал "Безумний Макс"

Мотоцикл вкрай важливий, бо постапокаліптичне кіно — це фантастичний вестерн. Вигоріла пустеля нагадує Дикий Захід, де панують банди й дикуни. Жінки — повії з золотим серцем. А сам головний герой — самотній рейнджер на вірному коні, що відновлює порядок та справедливість.

Фільми у жанрі постапокаліптики:

Безумний Макс (1979). Класика жанру.

Зняли його австралійці буквально за три копійки. Режисер монтував фільм у себе на кухні. А звукорежисер працював на дивані в сусідній кімнаті. Всесвітній успіх "Макса" став несподіванкою як для його творців, так і виконавця головної роді Мела Гібсона, який після того став мегазіркою.

Людство вразила масштабна катастрофа, і тепер життя людей зосереджене уздовж магістралей. Дорога стала способом виживання населення. Молодий поліцейський Макс стає метою банди байкерів, які жадають кривавої розправи за вбивство свого друга.

https://www.youtube.com/watch?v=qJTrwthyhcQ

12 мавп (1995). Фільм геніального Террі Гільяма. Головних героїв грають Бред Піт та Брюс Вілліс.

2035 ... Жахливий невиліковний вірус знищив п'ять мільярдів чоловік, тобто 99% населення Землі. Ті, що залишились, змушені жити під землею. Злочинець Джеймс Коул відправляється у небезпечну подорож машиною часу. Він має потрапити в минуле, аби допомогти вченим знайти джерело виникнення вірусу й розкрити загадку таємничих "Дванадцяти мавп".

https://www.youtube.com/watch?v=CBNMEwNx9x4

Колонія (2013). Фільм новий, тому пейзаж засніжений.

Після природного катаклізму Землю вкрили сніг та крига. Їжі не вистачає. Люди хворіють. Зграйка вцілілих намагається вижити в Колонії №7. Вони ще підтримують зв'язок із Колонією 5, але коли контакт втрачається, група сміливців вирушає в небезпечну експедицію, аби з'ясувати, що сталося з їх сусідами. Подолавши надзвичайно тяжкий шлях, герої стикаються з небезпекою, яка в кілька разів перевершує холод...

https://www.youtube.com/watch?v=MXavc_0WaK0

Крикуни (1995). Цікавий мікс космічної фантастики та постапокаліптики. Засніжені пейзажі та наслідки Катастрофи ми спостерігаємо на далекій планеті.

П'ять років триває війна війни між Новим Економічним Блоком та повстанцями на далекій планеті Сіріус-6Б, де у шахтах добували нове пальне. Для знищення противника одна з войовничих сторін створює страшну зброю — роботів-Крикунів. Вони пересуваються під землею і вловлюють найменші коливання грунту. Жоден солдат не здатен протистояти машинам-убивцям. Незабаром творці "Крикунів" втрачають контроль над ними. Ворожі сторони мусять об'єднатися і забути про розбіжності, адже тепер їхні й головний ворог - Крикуни.

https://www.youtube.com/watch?v=zG9MDXbNJSo

Книга Ілая (2010). Постапокаліптика для баптистів.

Ілай залишився живим після масштабної катастрофи, що спалила цілу планету. Їжі немає. Люди змушені їсти котів або одне одного. Канібалів убиває Герой, який блукає по різних місцях. Дорога приводить його в містечко, де все ще живуть люди. Місцевим ватажком став Карнегі - Геррі Олдман. Довгий час він марно намагається відшукати особливу книгу. І підозрює, що саме її ховає Ілай.

https://www.youtube.com/watch?v=_PGGEB-IlAs

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі