Євген Іхельзон
Засновник проекту "Я люблю Азію"
14.12.2018
1

Ніхто більше не зможе скликати Майдан за допомогою "Фейсбуку"

Трагічна помилка

Розчарування 2018 року - це "Фейсбук".

Уявіть, якби "Фейсбук" в 2013 році працював так, як він працює в 2018-м. В Україні не було б Майдану. Всі сенси, які вироблялися б у соцмережі, були б недоступні широкому колу людей. Більш того, якщо якийсь програмний критичний політичний текст охоплював би великі аудиторії, його б глушили вручну або видаляли через скарги користувачів.

Якби "Фейсбук" в 2013 році працював так, як він працює в 2018-м. В Україні не було б Майдану

Мало хто звернув увагу, що відразу після скандалу з Сambridge Analityca Марк Цукерберг заявив, що "Фейсбук" стане сімейнышим і буде быльше показувати постів від близьких друзів, ніж від сторінок і просто людей, на яких ви підписалися з нудьги. Ідея не виглядала поганою, і не викликала відрази у користувачів. Більш того, її всі пропустили повз вуха.

На практиці через деякий час алгоритми "Фейсбуку" змінилися.

Усі користувачі стали бачити пости тільки від обмеженого кола своїх друзів і невеликої кількості сторінок. Ці пости вони почали бачити по кілька разів, якщо їхні друзі беруть участь в якійсь дискусії. Тобто стрічка стала повністю забита одним і тим же контентом, одними і тими ж людьми, яких ви бачите день у день. Кожен тепер існує в цій мережі в рамках своєї "бульбашки".

Сторінок, на які ви підписувалися, щоб отримувати інформацію, більше не видно. Досі не зрозуміло, скільки сторінок дозволено бачити в стрічці. Ви можете наполегливо лайкати улюблені сторінки, але в стрічці вони все одно не почнуть з'являтися - з різних причин. Наприклад, вони не з вашої географії, або занадто комерційні, або "Фейсбук" вирішив, що у вас достатньо підписок, і ці більше не поміщаються.

Групи, які мали відношення до комерційних сторінок, "Фейсбук" попросив прив'язати до них офіційно. Тепер їх теж не видно більшості учасників груп. Власне, як і сторінки.

У 2014 році користувач з 5 тис. друзів і 15 тис. фоловерів міг легко отримати 2-3 тис. лайків під постом, зараз 300 лайків - це неймовірне щастя

Кількість читачів вашого поста знизилася, таким чином, в 10-20 разів (прикинули на око, всі алгоритми таємні). Тобто, якщо в 2014 році користувач з 5 тис. друзів і 15 тис. фоловерів міг легко отримати 2-3 тис. лайків під постом, зараз 300 лайків - це неймовірне щастя. І не тому, що читачі від вас втомилися, вони просто не бачать ваші прекрасні тексти. Можуть побачити, тільки якщо спеціально зайдуть на вашу сторінку.

Таким чином, якщо ви в період з 2009 до 2018 року буквально працювали в "Фейсбуці", завойовували аудиторію, залучали друзів і фоловерів, цьогоріч "Фейсбук" нівелював всі ваші зусилля і роботу. Хто б ви не були, народний депутат або просто лідер думок, швидше за все ваші розумні думки не знайдуть аудиторію розміром з ту, яка була в 2013-му. Більше ніхто не зможе скликати Майдан або організувати народний рух за допомогою цієї соціальної мережі. Все розраховано.

Це трагічна помилка. Знівелювавши вартість лайків і шерів, "Фейсбук" запобігає створенню нових смислів і не заохочує більше їх носіїв. Тепер не можна вплинути на ситуацію в країні і в світі за допомогою безкоштовних лайків і шерів. Можновладці всіх країн більше не бачать загроз з боку соціальних мереж. Сировинні королі і олігархи отримали відстрочку і продовжили свій абонемент на владу. Влада повернулася в телевізор, з яким змагається "Ютуб". Але влада лайків і шерів пішла з "Фейсбуку".

Влада повернулася в телевізор

Останнім часом мільйонні охоплення в "Фейсбуці" отримують лише смішні або захоплюючі відео. Можливо, це саме те, чого бажає більшість користувачів, що використовують соцмережу для розваг і приколів. Можливо, що вони не помітили змін, для них все залишилося як і раніше. Але мережа перестала бути соціальною, соціально важливою, потрібною для фундаментальних перетворень, які необхідні для всіх країн світу.

Прикро за комерційні сторінки, сторінки бізнесів і брендів. Уявіть, ви роками збирали лайки на свою сторінку, неважливо, чоловік ви чи оператор подорожей, і раптом виявили, що будь-які ваші пости ніхто не читає. Будь це реклама або щось корисне, або кумедна історія - з 150 тис. ваших користувачів це бачить до тисячі осіб.

Більше немає сенсу мірятися лайками - це нічого не означає. Сторінки з 5 тис. лайків і з 150 тис. лайків рівні. Виграє той, хто заплатить "Фейсбуку" більше грошей за рекламу. Добре, припустимо, це справедливо. Але люди, які підписувалися на сторінки, можливо, хотіли їх читати, а не бачити їх контент з позначкою sponsored. Тим більше, якщо це сторінка з контентом, де нікому платити за просування і нема чого.

Незважаючи на зниження органічних охоплень, "Фейсбук" все одно залишається вразливим для створення штучних скандалів, ботів та інших технологій, які використовують для "сірого" просування потрібної інформації. Грубо кажучи, ймовірність того, що цікавий і потрібний пост отримає широку аудиторію чесно набагато нижча, ніж якщо його почнуть коментувати сотні акаунтів без фото з арабськими нікнеймами.

Люди думали, що роблять щось значуще, а середовище навколо них перетворилося в копію поганого телебачення

Який можна зробити висновок з усього цього? "Фейсбук" обдурив тих, хто пов'язував з ним певні очікування. Повернення до красивого минулого вже не буде. Треба просто зафіксувати цей момент, поки не стало ще гірше. Ми не знаємо, що призвело до цього обману - страх або бажання комерційного успіху, побічний результат - це зниження довіри користувачів до найбільшої в світі мережі і її господарів. І не тільки через витік даних, дірки в безпеці можна залатати, а через прості людські образи. Люди думали, що роблять щось значуще, а середовище навколо них перетворилося в копію поганого телебачення, де за вас вирішують, що ви хочете сьогодні читати і дивитися, в якому обсязі і в які моменти.

Оригінал

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі