Після Фіделя. Чи чекають на Кубу зміни?

Смерть Фіделя Кастро викликала суперечливі емоції, головною з яких стало очікування неминучих змін

Логіка цього очікування проста – після смерті диктатора такого масштабу зазвичай знецінюється і його спадщина і щось неминуче змінюється. Як докази такої тези зазвичай наводяться події, що відбулися в Радянському Союзі після смерті Сталіна чи в Китаї після смерті Мао.

Хоча комуністичний режим в СРСР після смерті Сталіна проіснував ще майже чотири десятиліття, а Компартія Китаю зберігає владу і через чотири десятиліття після смерті Мао, тим не менш постсталінський і постмаоїстський режими, м'яко кажучи, несхожі на режими своїх попередників, пише Віталій Портников для американського видання "7 днів".

Але змін на Кубі жителі цього острова можуть і не дочекатися. Не дочекатися з цілої низки причин. Найважливіша з них пов'язана саме з ідеологією острова братів Кастро. Ми звично сприймаємо Кубу як комуністичну державу, комуністичну ідеологію – як рудимент, і вважаємо, що авторитет Кастро був єдиним, що зберігало вплив цієї ідеології. Але це зовсім не так. І щоб зрозуміти всю складність змін на Кубі, варто звернутися до досвіду іншого комуністичної держави, що збереглася після зникнення СРСР і реформ в Китаї – Північної Кореї.

Після смерті Кім Ір Сена у багатьох були приблизно ті ж очікування, що і зараз, коли помер Кастро. Що зміни неминучі, що син "великого вождя" не зможе втримати владу, що тільки авторитет Кім Ір Сена дозволяв зберегти в недоторканності корейський комунізм. Але сьогодні при владі вже онук Кім Ір Сена, режим ніяк не змінився, не пішов на жодні реформи, став ще жорсткішим. Як же так?

Комуністичні режими впали саме там, де вони були справжніми і спиралися на марксистсько-ленінські догми

А так, що ніякого комунізму в Північній Кореї вже давно немає, а може, і не було ніколи. Комуністичні режими впали саме там, де вони були справжніми і спиралися на марксистсько-ленінські догми. Власне, комуністичні партії в Китаї і країнах Індокитаю зберегли владу саме тому, що відпочатку були не стільки комуністами, скільки націоналістами, "червоним" відгалуженням антиколонізаторського руху. Невипадково Компартія Китаю і Гоміньдан, що врятувався на Тайвані, досі мають схоже ставлення до територіальної цілісності країни.

Кім Ір Сен отримав владу з рук радянських і китайських комуністів. Але послідовно позбувався прихильників обох "братніх партій", щоб приступити до будівництва монархічного сімейного режиму. Ідеологія Маркса і Леніна в Північній Кореї відійшла на другий план, а на перший вийшла ідеологія "чучхе", суттю якої виявилося релігійне шанування вождя і його сім'ї.

Кім Ір Сен став для своїх підданих новим Буддою, богом у плоті – і саме тому його смерть не означала для жителів Північної Кореї краху режиму, навпаки – вона стала ще одним кроком до зміцнення влади Кімів. При цьому потрібно розуміти, що Кім Ір Сен повністю переписав історію КНДР, так що жителі цієї країни нічого не знають ні про капітана Червоної Армії, якому Сталін вирішив довірити управління Кореєю, ні про фракційну боротьбу в політбюро Трудової партії Кореї, ні про комуністичний рух у ній, до якого Кім Ір Сен не мав ніякого відношення аж до своєї появи в країні в радянському обозі.

І ця міфологізація теж сприяла зміцненню режиму: жителі КНДР живуть в абсолютно фантастичній державі, минуле якої – не менша для них загадка, ніж майбутнє.

З Фіделем ще цікавіше. Справжньої історії Куби не знають не тільки її жителі, але і багато іноземців, які оцінюють внесок Кастро в світовий комунізм. З точки зору цих людей, 1 січня 1959 року на Кубі відбулася комуністична революція. Але вже саме це твердження – повна нісенітниця. Ніякої комуністичної революції на Кубі ніколи не було.

1 січня 1959 року кубинський диктатор Батиста був повалений жителями Гавани, до влади прийшов перехідний демократичний уряд. Комуністи не грали серйозної ролі в цьому. Не грав ніякої серйозної ролі і Фідель. Так, його партизанський загін дійсно боровся з владою – але такі партизанські загони в країнах Латинської Америки воюють десятиліттями і ніякого серйозного успіху не домагаються.

Якби не крах режиму Батисти і ослаблення держави як такої, молодики Кастро ніколи не з'явилися б у Гавані, а він не отримав би шанс підмінити собою нове демократичне керівництво Куби. Але і це ще не все. Партизани Кастро не були комуністами, а самі комуністи підтримали його лише на останньому етапі боротьби з Батистою. Але і ця підтримка не так багато значила. Тому що комуністи підтримували в ті роки багатьох.

На початку 40-х, наприклад, вони підтримали Батисту, який завдяки в тому числі і цій підтримці зміг сформувати уряд країни. Один із лідерів комуністів, Карлос Мануель Родрігес, став у Батісти міністром без портфеля. Саме цей Родрігес в жорстких виразах засудив від імені партії штурм казарми "Монкада" – один з міфологізованих кастрівських "подвигів Геракла". І саме цей Родрігес в липні 1958 року примкнув до Кастро в горах Сьєрра-Маестра.

Для кубинських комуністів співпраця з Батистою або Кастро була питанням політичної кон'юнктури. Як, власне, для Кастро – співпраця з комуністами. Ніякого відношення ні до комуністичної партії, ні до комуністичної ідеології Фідель не мав, ніякого розуміння марксистських догм – теж. Кастро був пересічним повстанцем-радикалом, що жадав влади. Як і будь-який латиноамериканський путчист, він міг стати ким завгодно – залежно від кон'юнктури. І коли зрозумів, що від Сполучених Штатів допомоги чекати не доводиться, вирішив оголосити себе комуністом. Але теж дуже обережно. Адже першою правлячою партією Куби стали "Об'єднані революційні організації", в які увійшла в якості одного з засновників "справжня" Компартія Куби.

Кастро як лідер іншої – саме іншої – організації-засновника – "Руху 26 липня" – став першим секретарем цієї партії, а генсек Компартії з 1933 року Блас Рока – членом її Національного керівництва. А в 1965 році правляча партія була перейменована в Компартію Куби. Але справжні комуністи в її керівництві провідної ролі ніколи не грали. Більше того, вже в 1968 році Кастро розправився з ветеранами Компартії Куби, які в надії на підтримку Москви виступили з критикою його лівацьких підходів до політики.

Для змін недостатньо вбити Дракона або дочекатися його смерті. Важливо, щоб усі, хто оточує чудовисько, не були його породженням

Кастро для цих ортодоксальних комуністів був троцькістом – та вони, мабуть, мали рацію, так як Фідель був буквально поглинений гігантоманією і жадобою влади й впливу далеко за межами Куби. Москва не допомогла, колишні в'язні Батисти опинилися в тюрмах Кастро. Карлоса Рафаеля Родрігеса серед них не було, старий кон'юнктурник залишався зв'язковим із Москвою. І зрозуміло чому: після Карибської кризи і виведення радянських ракет з Куби Кастро, з яким ніхто навіть не радився про дії Кремля, зненавидів Радянський Союз. Він дуже хотів цих ракет, вони перетворювали його маріонетки в гравця. У Москві знали про цю ненависті. І тому Кастро був потрібен хтось, хто міг би переконати радянських господарів у його лояльності. Але в будь-якому разі те, що він влаштував на Кубі – це диктатура піратської банди, замаскована під комунізм.

Ще однією важливою обставиною, яка сприяє такій диктатурі, є селекція населення. У Кореї, як відомо, була війна між північчю і півднем, що супроводжувався переміщенням великих мас населення. Багато людей, які не хотіли жити під комуністами, пішли на південь. З Куби було кілька масових переселень, так що по ту сторону від острова знаходиться "друга Куба" з центром у Майамі – майже та ж Південна Корея, тільки інтегрована в США. В результаті і династія Кімів, і династія Кастро отримали в своє розпорядження населення, що приймає диктатуру. Так, Куба недалеко від США, але й Північна Корея недалеко від Південної.

Для змін, як відомо, недостатньо вбити Дракона або дочекатися його смерті. Важливо, щоб усі, хто оточує чудовисько, не були його породженням.

Публікується з дозволу редакції "7 днів"

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі