Юрій Дерев'янко
Народний депутат України, один з лідерів партії "РУХ НОВИХ СИЛ" Михайла Саакашвілі
20.11.2014
2

Як контролювати люстрацію

Замало прийняти Закон "Про очищення влади". Не дивлячись на те, що цей багатостраждальний документ набрав чинності, процес люстрації сьогодні відбувається кволо або взагалі ігнорується. І питання очищення влади від "старорежимних" і корумпованих чиновників та зрадників, як і раніше, залишається відкритим.

Під час написання і ухвалення "люстраційного" закону ми відчували постійний опір. І в парламенті, і в інших владних коридорах завжди вистачало лобістів старого режиму, які за першої ліпшої нагоди вставляли палиці в колеса. Зрештою, завдяки в першу чергу громадськості, цей пласт "вчорашнього дня" вдалося пробити. Проте, як виявляється, супротив, насправді, не вщухнув. Він лише перейшов у іншу форму.

В перші тижні роботи Закону "Про очищення влади" ми стикнулися із новими проблемами. Зокрема, на роботу на державні посади беруть тих людей, яким Закон забороняє займати такі посади. Окремі представники влади намагаються опротестувати Закон, а деякі відомства навіть й не думають починати цей процес, невідомо чого чекаючи.

Враховуючи масштаби люстрації та шалений опір з боку старої гвардії, за існуючих умов важливо створити механізм, який дозволить контролювати виконання Закону. І цей механізм фактично прописаний в самому Законі - мова, зокрема, йде про парламентський контроль за проведенням процесу люстрації. І найкращим варіантом тут може бути створення Спеціальної постійної комісії Верховної Ради з питань люстрації. Цей орган може виконувати три функції: аналітичну, контрольну і законотворчу.

Аналітичний аспект.

Йдеться про постійний аналіз практики застосування Закону через тісну співпрацю з громадським сектором, виявлення недоліків Закону "Про очищення влади" та формування рекомендацій на розгляд Верховної Ради України.

Які функції Комісія буде виконувати в цьому секторі?

Це, зокрема:

- проведення парламентських слухань з питань проведення люстрації,

- відкриті засідання з громадськістю за участі громадських активістів та органів, уповноважених проводити люстрацію,

- постійний розгляд звернень та запитів громадян.

Контрольна функція – це насамперед контроль процедур проведення люстрації.

Чи належним чином ведеться Люстраційний реєстр?

Чи належним чином здійснюються усі процедури оголошення конкурсу на зайняття посад державних службовців, залучення громадськості до процесу люстраційних перевірок, як того вимагає Закон?

Це звернення, запити та інші акти реагування у випадку виявлення порушення люстрацій них процедур, та обробка звітів щодо проведення люстрації органами влади.

Так, у випадку виявлення зловживань конкретним органом чи чиновником, намагання приховати інформацію щодо особи, яка підпадає під люстрацію чи інших дій, чиновників будуть викликати на Комісію для надання свідчень та пояснень.

Будуть також здійснюватися консультації щодо призначення посадових осіб, які уповноважені Законом здійснювати люстрацію та контроль за люстрацією суддів, яка здійснюється на підставі Закону "Про очищення влади" і Закону "Про відновлення довіри до судової влади".

Законотворча функція — це розробка у разі необхідності змін до закону "Про очищення влади" та інших законодавчих актів.

Утім, йдеться в першу чергу про ті зміни, які дозволять удосконалити процедуру люстрації, а не про підкладання нових підводних каменів.

Які ще завдання включає цей аспект? Це також підготовка висновків та пропозицій щодо інших законопроектів, які стосуються питань люстрації, державної служби чи діяльності органів державної влади.

Це прийняття рекомендацій, роз'яснень, висновків для органів державної влади щодо застосування закону "Про очищення влади" та закону "Про відновлення довіри до судової влади".

Яким буде механізм створення такого органу?

Пропозиції щодо створення Постійної комісії та її складу будуть розглядатися депутатами в рамках роботи Підготовчої депутатської групи до першого засідання ВРУ, а рішення щодо створення такої Комісії прийматиме Парламент на своєму першому засіданні.

І хочу наголосити, першим завданням Комісії повинна стати перевірка першого етапу люстрації — так званої автоматичної люстрації, за якою до 27 жовтня всі високопосадовці, які більше року працювали за режиму Януковича, мали б бути звільненими. Це дуже важливо, враховуючи, що деякі держчиновники, які мали б попасти до Люстраційного реєстру, досі працюють на своїх посадах всупереч нормам Закону.

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

2

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі