вівторок, 03 березня 2015 15:56

"Націоналістами в Донецьку стали ті, хто об'їздив півсвіту"

Про ментальні корені Донбасу розповідає етнолог Леся Гасиджак

Які лінії поділу пролягали Донеччиною й Луганщиною до появи там озброєних сепаратистів?

– По-перше, між містом і селом. По-друге, жителі промислового Донбасу говорили на північ Донеччини й Луганщини, що "там живуть хохли", а коло Маріуполя – греки. Але як писав у спогадах Іван Дзюба, "уже й греки по-нашому вигавкались – по-українському говорять". Тобто поділів не так і багато було: місто – село, "хохли", греки і "радянські люди".

Щодо національного складу, то Луганщина більш моноетнічна за Донеччину. В першій є промислова частина на півдні, а на півночі – класична Слобожанщина. Російські вкраплення там геть дрібні – компактні села. Донеччина – це південна Слобожанщина, промисловий Донбас і поліетнічне Приазов'я – греки, німці, білоруси, євреї.

Автор: фото: www.facebook.com/lesia.hasydzack
  Леся ГАСИДЖАК ,32 роки, етнолог. Народилася в селі на Полтавщині в сім’ї інженера та вчительки. Закінчила історичний факультет Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Спеціальність – етнологія. 2009 року захистила дисертацію ”Процеси трансформації етнокультури українців Донеччини наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.” Прочитала торік восени історико-культурологічний лекторій ”(Не)Відомий Донбас: історичні міфи та культурні реалії” в Музеї-квартирі Павла Тичини в Києві. Мета – розповісти про особливості формування та розвитку Донбасу як регіону України, ментальну специфіку його населення, етнічні особливості та його культурний простір. Кандидат історичних наук, дослідниця етнокультури донецького регіону, науковий співробітник Науково-дослідного інституту українознавства та Українського центру розвитку музейної справи. Редактор веб-порталу ”Музейний простір” Українського центру розвитку музейної справи. Живе в Києві. Незаміжня
Леся ГАСИДЖАК ,32 роки, етнолог. Народилася в селі на Полтавщині в сім’ї інженера та вчительки. Закінчила історичний факультет Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Спеціальність – етнологія. 2009 року захистила дисертацію ”Процеси трансформації етнокультури українців Донеччини наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.” Прочитала торік восени історико-культурологічний лекторій ”(Не)Відомий Донбас: історичні міфи та культурні реалії” в Музеї-квартирі Павла Тичини в Києві. Мета – розповісти про особливості формування та розвитку Донбасу як регіону України, ментальну специфіку його населення, етнічні особливості та його культурний простір. Кандидат історичних наук, дослідниця етнокультури донецького регіону, науковий співробітник Науково-дослідного інституту українознавства та Українського центру розвитку музейної справи. Редактор веб-порталу ”Музейний простір” Українського центру розвитку музейної справи. Живе в Києві. Незаміжня

Закордонні аналітики люблять писати, що проблеми Донбасу – від його поліетнічності. Мовляв, там живуть представники майже 40 національних меншин – це не відповідає реальності. Бо, скажімо, 25 хорватів не можуть становити нацменшину. Етнічна меншина – це об'єднання громадян певної національності, які мають своє національно-культурне товариство, свої заклади. А не тоді, коли їх 25 осіб і вони живуть розпорошено.

На Донбасі насправді є корінний етнос – українці, 56 відсотків, і дві етнічні меншини – росіяни та греки. А решта, 36 націй, – в сумі становлять 4 відсотки всього населення регіону. І навіть якщо мають якесь своє національно-культурне товариство, то вже дуже далекі від знання власної мови й культури.

Де корені теперішньої донецької ментальності?

– Як формувалися шахтарські селища й містечка? Серед степу був вихід на поверхню пласту руди або кам'яного вугілля. Починався видобуток, а місце обростало житлами шахтарів – щоб до роботи далеко не їздити. Робітничо-шахтарські селища розкидані практично серед степу. Навіть нині, умовно кажучи, за адресою "місто Донецьк, вулиця Річна" можна їхати 2 години трамваєм із центру міста, бо то за 60 кілометрів звідти.

Українське село традиційно закладали біля річки, в якійсь улоговині, де були комфортні природно-кліматичні умови. А в донецьких степах із появою гірничих поселень ніхто до річок не прив'язувався. По-перше, їх тут і значно менше. А по-друге, головна умова була – близькість до промислового підприємства. На межі ХІХ–ХХ століть власник копальні навіть вираховував певний відсоток заробітної плати шахтаря за воду, якою той користувався, коли мився після роботи. До 1936 року питна вода на Донбасі взагалі була платна.

Якщо подивитися на землі, зайняті нині сепаратистами – південь Луганщини та південний схід Донеччини, – це класичний промисловий Донбас. Майже в кожній великій країні є такі зони, густо заселені вихідцями з різних регіонів, носіями відмінних культур, різноманітних національностей. І тільки від держави залежить, які настрої там пануватимуть, чи будуть ці люди до неї лояльні. Найкраща зброя в таких випадках – зробити комфортним життя для громадян. У нас же досі всі досягнення людини здобувалися всупереч, а не завдяки українській державі.

Шахтарські містечка є на Дніпропетровщині й на заході Донеччини. Чому там не так яскраво виявляється люмпенізація і схильність до сепаратизму, як в агломераціях окупованого промислового Донбасу?

– Тут питання в тому, хто становив більшість серед тих, хто прибував на роботу на шахти й осідав там. У Павлограді, на сході Дніпропетровщини, чи в Добропіллі, на заході Донеччини, це було здебільшого населення з навколишніх сіл. Тобто місцеве, українське. Тому не було такої різноетнічності, котла переплавлення ідентичностей, як у містечках і селищах далі на схід Донбасу. Павлоград і Добропілля не становлять сьогодні зони ризику. В Добропільському районі 86 відсотків населення – українці. А в селищах і містечках промислового Донбасу – українців і росіян або пів-на-пів, або ж останніх навіть більше.

Зрештою, є ж у нас іще один шахтарський регіон – Західно-Волинський басейн. Там теж немає такої ситуації. Чому? Бо основа населення – місцеві. Хоча інженерно-­технічні працівники за радянського часу могли приїздити з Росії й інших республік СРСР.

Автор: джерело: f-picture.net
  Одна з вулиць Юзівки – так від заснування 1869-го й 1923 року називався Донецьк, поштівка початку XX століття. 1884-го в Юзівці жило 5494 чоловіки, 1897-го – 32 тисячі, 1914-го – 70 тисяч. Вуличні туалети, як на центральних вулицях, так і поблизу підприємств, з’явилися там після спалаху холери в околиці 1892 року
Одна з вулиць Юзівки – так від заснування 1869-го й 1923 року називався Донецьк, поштівка початку XX століття. 1884-го в Юзівці жило 5494 чоловіки, 1897-го – 32 тисячі, 1914-го – 70 тисяч. Вуличні туалети, як на центральних вулицях, так і поблизу підприємств, з’явилися там після спалаху холери в околиці 1892 року

На Донеччині, за статистикою, більшість вихідців із різних регіонів начебто становили українці. Але тут іще додалася масштабна асиміляційно-ідеологічна політика впродовж десятиліть радянської влади. Українці переходили на російську навіть у ситуації, коли їх у товаристві було 20, а росіянин – один. Тиснуло упередження, що українське – це відстале, сільське.

Радянський стереотип "Донбас – кочегарка СРСР" за часів незалежності виродився в "Донбас годує Україну". Тоді з'явилося "Київ не чує Донбасу". Чому?

– Про Донбас як "кочегарку" владі було потрібно запустити, щоб "доростити крила" у свідомості тих, кого вони стягували до регіону з усіх усюд. Щоб було відчуття потрібності, важливості, гордості, винятковості. 1965 року на Донеччині працювали 555 шахт. Станом на початок 2000-х в області їх було 92. А сьогодні з них у робочому стані десь третина.

Чому так легко прижилося "Донбас годує Україну"? Бо лунало зусібіч. Попервах ті, хто не мав національних українських пріоритетів, були нейтрально налаштовані до держави. Просто були людьми пострадянського періоду. Але українська влада палець об палець не вдарила, щоб подбати про їхню проукраїнськість. Росія ж та місцеві князьки через медіа повернули ностальгію за радянським минулим. Плюс вкладали кошти в конкретних людей – теперішніх "речників" ДНР. Тож ідеологічну битву Україна за цей регіон програла. У промисловому Донбасі сепаратистів підтримують багато жителів.

Але ж ці люди мали українські паспорти. Щораз рідше свою ідентичність окреслювали як "радянські", змінюючи на "українці".

– Змінювалися ті, які часто виїздили з регіону. Бували в Києві, у Львові. Ті ж, хто постійно "варився" на місці, не змінилися. А націоналістами в Донецьку стали ті, хто об'їздив півсвіту.

Як теперішня українська влада має розмовляти з жителями Донбасу?

– Допомогти може поява в найвищому ешелоні влади донецького проукраїнського політика. Прислухаючись до нього, регіон прислухається й до України. Чому в Сергія Тарути (голова ради директорів компанії "Індустріальний союз Донбасу", після перемоги Майдану призначений головою Донецької облдержадміністрації. Пробув на посаді до жовтня 2014-го. – "Країна") не вийшло? Я запитувала донецьких: чому ви його не любите? Відповідали: а ми його не знаємо. Він коли виїхав до Києва, перестав бути донецьким. А інститут земляцтва на Донбасі дуже сильний. От як пояснювали прихильність до Януковича: "він наш". Був би не Янукович, а якийсь "Іван Петренко" в тій ситуації, вони б за нього голосували. Не важливо, яка особистість, – важливо, що "свій".

А друге, що відповідали про Таруту: ти послухай, як він говорить – інтелігентно, акуратно, тихо, а з нами й у нас так не говорять. Промислово-робітниче суспільство є маскулінним за своїм характером. І потребує такого ж керівництва. Хороший приклад – Геннадій Москаль на Луганщині.

Зараз ви читаєте новину «"Націоналістами в Донецьку стали ті, хто об'їздив півсвіту"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути