Ексклюзиви
вівторок, 05 липня 2016 13:31

Валерій Сітайло: "Реформа Фонду заради реформи"

Валерій Сітайло: "Реформа Фонду заради реформи"

Наприкінці 2014-го парламент ухвалив закон, яким із 1 січня 2015 р. створив Фонд соціального страхування України. Нова організація мала з'явитися шляхом злиття Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань і Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Проте на практиці реалізація норм закону затягнулася аж до 31 грудня 2015 р., коли нарешті зареєстрували новий Фонд соціального страхування, який мав працювати за системою "єдиного вікна". Чому процедура реорганізації не завершена та які шляхи виходу необхідно шукати, щоб сфера соціального страхування працювала як відлагоджений механізм – про це та інше "Газеті по-українськи" розповів голова ліквідаційної комісії Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Валерій Сітайло.

- Валерій Сергійович, єдиний Фонд досі не запрацював. З чим це пов'язано?

- Процедура реорганізації не може бути закінчена шляхом злиття двох фондів, як передбачалося раніше. На даний момент неможливо провести злиття робочих органів двох Фондів, оскільки дві структури мають різну кількість юридичних осіб і підрозділів. Тому потрібно пройти процедуру повної ліквідації та фактично створити нову організацію. Але є й інша проблема: провести інвентаризацію майна в Луганській, Донецькій областях і АР Крим неможливо. Законодавчого механізму повернення майна з цих територій не існує. Відповідно, і повну ліквідацію старих органів без змін у законодавстві здійснити не вийде.

- У чому конкретно полягають юридичні труднощі?

- Нещодавно у Верховній Раді зареєстрували законопроект, який передбачає внесення змін до чинної редакції Закону №1105. Наприклад, вказаним законопроектом правлінню новоствореного Фонду дозволяється звільняти і призначати директорів і заступників двох діючих Фондів. Така норма прямо суперечить Конституції України та Кодексу законів про працю. Також, відповідно до Цивільного кодексу ліквідаційна комісія діє лише в рамках норм Цивільного кодексу. Не дивлячись на норми законодавства законопроектом пропонується, щоб комісію контролював новий Фонд, звільняв, переставляв членів ліквідаційної комісії. Але це нонсенс: орган, який має бути повноцінно сформований лише після ліквідації інших, керує цією самою ліквідацією. Більш того, паралельно зі злиттям пропонується приєднати виконавчу дирекцію Фонду з нещасних випадків до нового Фонду соцстраху. І як наслідок – дані порушення процедури злиття можуть повністю паралізувати всю систему соціального страхування.

- Що буде із співробітниками Фондів після ліквідації? Чи передбачені перехідні гарантії для них?

- Від самого початку законодавець вибрав злиття як форму реорганізації та створення нового Фонду. Це не передбачало зміни істотних умов праці. Тобто звільнити когось, прикриваючись реорганізацією, не вийде. Але є один цікавий момент. Роботу Фонду соцстрахування пропонується вважати правомочною після того, як буде заповнено не менше 30% вакансій. Пробачте, а звідки візьмуться ці люди, якщо на їхнє місце мають відповідно до закону бути взяті співробітники "старих" фондів?! Ще один нюанс, пов'язаний з кадровими питаннями. Пропонується, щоб керівники підрозділів нового Фонду працювали на підставі контракту. Проте, оскільки вони автоматично переходять з "старих" фондів, і в першому випадку, і в другому послідують судові позови.

- Суспільство завіряли, що основною метою злиття двох Фондів мала стати економія державних коштів. Чи дійсно це призведе до істотної економії?

- Від початку питання про об'єднання Фондом було підняте саме для економії коштів на утримання двох дирекцій, але виходячи з норм чинного Закону № 1105 і запропонованих змін до нього, такі витрати лише збільшаться, тому що потрібно утримувати вже 3 дирекції, і в новій дирекції заробітна плата істотно вища діючих. Якщо робити об'єднання Фондів, то обов'язково шляхом злиття цих двох Фондів, а також необхідно розглянути питання про впровадження на базі об'єднаного Фонду медичного страхування. Ця проблема обговорюється вже більше 10 років, оскільки медичне страхування необхідне для створення здорового суспільства. Діяльність Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності безпосередньо пов'язана з питаннями медичної допомоги застрахованим особам і більш того при впровадженні медичного страхування за пропонованою схемою не вимагається додаткових витрат з державного бюджету.

- 6 червня 2016 року народним депутатом України Людмилою Денісовою був зареєстрований проект Закону № 4781 "Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань реорганізації фондів соціального страхування та їх державної реєстрації". Цей законопроект був підтриманий профільним комітетом Верховної Ради України, але не набрав необхідної кількості голосів у парламенті. Слідом за "проваленим" законопроектом, Людмила Денісова подала на затвердження аналогічний проект Закону з тим самим змістом, але під номером 4831. За словами ініціаторів, мета і завдання вищезгаданих законопроектів – позначення чіткої покрокової процедури об'єднання фондів, яка не суперечить законодавству. Чи так це насправді?

- Даний законопроект, до якого вносяться правки, у такому вигляді не має права на існування. Він не в змозі об'єднати два Фонди. Є висновок Міністерства юстиції, що проект Закону не робочий. Але низка зацікавлених людей із завидною завзятістю намагається вносити чергові правки до законопроекту, який заганяє систему соціального страхування в глухий кут. Соцстрах в Україні, як і в усіх цивілізованих країнах, це система під управлінням тріумвірату: виконавчої влади, роботодавців і профспілок. При цьому кожна з трьох сторін має рівні права і повноваження. Положеннями законопроекту 4831 пропонується ці повноваження істотно урізати. І ні про який паритет мова вже йти не буде. Цей законопроект істотно змінить принцип ухвалення рішень органами управління. Якщо сьогодні повноважними є збори правління, на якому присутні більшість представників від кожної сторони, то законопроектом ця норма зводиться до звичайної більшості. Що дозволить двом сторонам приймати рішення без участі третьої. Крім того, сьогодні в кожної із сторін є, по суті, право вето на рішення, з якими вона не згодна. Новим проектом Закону запропоновано таке право забрати.

- Чим може обернутися ухвалення законопроекту в нинішньому вигляді?

- Положення пропонованих проектних норм суперечать Конституції України, Кодексу законів про працю України, а значить – права і гарантії наших громадян будуть обмежені. Більша частина працівників двох Фондів залишиться без робочих місць. А на сьогоднішній день послуги соціального страхування надають майже 9000 чоловік у двох Фондах. Крім того, механізм нарахування соціальних виплат, якими займаються Фонди, вийде з робочого режиму. Населення може залишитися без оплат лікарняних листів, декретних, допомоги на поховання та інших захищених статей.

- Чи може існувати законопроект у такому вигляді, в якому ініціатори подали його на розгляд парламенту?

- Потрібно радикально міняти систему відповідно до європейських стандартів. Замість того, щоб упроваджувати справжні реформи, автори займаються популізмом. Нікого не хочу образити, але складається враження, що "нова реформа" – це лобіювання інтересів зацікавлених осіб. Це реформа Фонду соціального страхування заради реформи.

- На які аспекти варто звернути увагу в області соціального страхування?

- Сьогодні в державній соціальній політиці існує три головні камені спотикання: немає впровадження обов'язкового медичного соціального страхування, не створені єдиний реєстр пацієнтів і єдиний реєстр лікарняних листів. А це тягне за собою не лише ряд проблем у наданні соціальних послуг, але і розвиток корупції. Не секрет, що лікарняні листи зараз продаються і купуються, і люди користуються цим "роками налагодженим механізмом". Тому реформа має бути комплексною і починатися не зі злиття Фондів, а з вирішення вищезазначених питань.

- Чи готові Ви сідати за стіл переговорів і шукати єдине рішення?

- Звичайно. Більш того, ми вже підготували законопроект, який передбачає комплексне вирішення найбільш нагальних проблем у системі соціального страхування. Ми готові до конструктивного діалогу з усіма вертикалями влади: і виконавчою, і законодавчою. Сподіваємося, що будемо почуті.

Зараз ви читаєте новину «Валерій Сітайло: "Реформа Фонду заради реформи"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути