Таку суму киянин Андрій Кузьменко втратив зі своєї картки під час спроби отримати грошовий переказ від буцімто покупця його гітарного процесора, який чоловік виставив на продаж на сайті оголошень Slando.
- Я розмістив оголошення про те, що продаю беушний гітарний процесор. Воно там довго висіло, ніхто не дзвонив. Сума невеличка, 700 гривень, але тим не менше. В середині липня подзвонив мені з дніпропетровського номера чоловік, сказав, що хоче купити. Представився, навіть назвав номер відділення Нової пошти у Дніпропетровську, куди треба відіслати посилку. Пообіцяв наступного дня переслати кошти. Каже - це переказ від юридичної особи. Вам передзвонить працівник банку і розкаже, як його отримати. Так званий працівник банку передзвонив мені наступного дня 17 липня увечері. Як я дізнався потім, шахраї завжди дзвонять після шести, коли вже не працюють відділення банку, і людина втомлена. Чоловік назвався співробітником банку: "Я отримав переказ, зараз маю скинути його вам на картку, підійдіть до банкомату, я вам поясню, як це зробити". Думаю - швиденько заскочу і зніму гроші. Він мене починає покроково інструктувати - по суті для того, щоб зняти з моєї картки всі гроші, які на ній були.
Як саме?
"Вставте карточку і введіть пін-код". Завів мене у меню "отримати переказ". На таблі висвічує: у вас немає жодних переказів. Він каже: для того, щоб отримати переказ, потрібно цю функцію активувати. Що теж викликає купу підозр. Але я в цей момент чомусь все-одно зробив так як він сказав. "Виберіть в меню - переслати гроші на інший рахунок", - каже він далі. - Введіть номер карти, з якої хочете отримати переказ". Ввожу номер карти, яку він диктує. Потім каже мені "код": 11 452. Кажу: це ж не код, це сума в гривнях, яка є на моїй картці. "Ні-ні, - запевняє він, - це код". По суті він мені покроково розказував, як переслати на його карту зі своєї 11 тисяч гривень. Що я і зробив. Потім вискакує меню - підтвердити. Питаю - зараз мені має прийти смс, щоб це підтвердити? Я ще сподівався, що матиму час на роздуми, коли прийде смс із кодом. Але не встиг я отримани ніякої смс, як із банкомату вискакує чек: "Ваша трансакція на переказ 11 тисяч 452 гривні гривень успішно завершена". Я в шоці питаю, що це таке. Він: "Ваш платіж ще не перейшов. Вам потрібно зараз його підтвердити..." Тримав мене на зв'язку ще пару хвилин. Через цю затримку в часі я не подзвонив у банк і не заблокував цю трансакцію.
Коли ви подзвонили в банк, блокувати вже було пізно?
З банку мені відразу передзвонили самі як тільки я відімкнув дзвінок. Вони моніторять стан фінансових рахунків своїх клієнтів. Дзвонять, якщо відбувається якась підозріла транзакція. Підозріла - це переказ більше 5 тисяч гривень. Сказали: "Кошти вже перейшли, і шахрай вже зняв їх зі свого рахунку. Нічим не можемо допомогти. Звертайтеся до правоохоронних органів".
Що має в цій ситуації робити банк?
На мою вимогу банк має розпочати розслідування. Я можу написати письмову заяву про те, що я хочу відкликати свою транзакцію. І вони повинні з картки, на яку я слав гроші, повернути гроші мені. Працівники банку ж тільки заблокували мою карту і заблокували карту отримувача. Навіть його справжнього імені не повідомили, аргументуючи тим, що це банківська таємниця.
Банк робить вигляд, що клієнти самі винні, бо відповідають за всі операції після введення пін-коду. Але: є міжнародна організація "Міжнародні платіжні системи". Коли Приват-банк використовує карточки Visa, він таким чином погоджується на умови їх використання. Цими умовами передбачена можливість зробити "чардж-бек". Це операція повертання коштів у разі якщо клієнт переказав їх проти своєї волі. Протягом 180 днів може відбутися розслідування, і твої кошти можуть бути повернуті після цього на твій рахунок, якщо дійсно буде доведено, якщо це була шахрайська операція. Саме цього я вимагаю від банку. Мені прийли дві відповіді з Приват-банку на дві мої заяви - стандартна відписка про те, що "банк не несе відповідальності за будь-які операції й авторизації" і виписку про операції з картою. Інформацію про крату шахрає можу вимагати тільки правоохоронні органи за рішенням суду. А для цього треба відкривати кримінальне провадження.
Спілкувалися з правоохоронними органами?
Я кілька днів намагаюся додзвонитися до своєї слідчої у Святошинському відділенні міліції. Вона не бере трубку. Хоча перший раз взяла і сказала: "Давайте ви мені передзвоните завтра о 10 годині ранку, і ми з вами домовимося щоб зустрітися і я вас допитаю". Я вже кілька днів їй дзвоню.
Вважаю, що в моїй ситуації можна іти далі, давити на банк, працювати з правоохоронними органами. Можна подавати далі позов у прокуратуру на бездіяльність міліції, тому що міліція поки бездіяльна.
Чи були спроби вийти на зв'язок із шахраями?
Так. Вони беруть трубку. Не бояться. Сміються і кажуть: "деньги будут". Коли кажу що зняли з мене 11 тисяч, кидають трубку. Насмішка в тому, що ці номери активні. Вони навіть не дають собі клопоту їх змінювати. Номер цей функціонує як мінімум півроку. Я знайшов в інтернеті багатьох постраждалих саме від нього. Шахраї дзвонять переважно мамочкам, які продають візочки та іншим людям, далеким від фінансової сфери і яких найлегше обдурити.
Коментарі
5