середа, 21 січня 2015 10:00

Подвійна гра Імперіал Тобакко або які акцизи на сигарети треба підвищувати

Подвійна гра Імперіал Тобакко або які акцизи на сигарети треба підвищувати

Костянтин Красовський, завідувач відділу контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень при Міністерстві охорони здоров'я України

Завдяки зустрічі в кулуарах комітету ВРУ з представниками корпорації "Імперіал Тобакко" я отримав детальне письмове викладення їх пропозицій по акцизам, які вони пропонують депутатам, хоча в ЗМІ ці пропозиції окреслені дуже загально. Наприклад в інтерв'ю сайту "Цензор" представник "Імперіал Тобакко" заявляє: "Нужно немедленно изменить структуру табачного акциза, увеличив его адвалорный компонент… Мы отправили госчиновникам новые расчеты повышения ставок, которые на следующий год должны дать около 3 млрд гривен дополнительных налоговых сборов". 

Разом з тим вони виступають проти пропозиції уряду підвищити рівень акцизів на сигарети без фільтру до рівня акцизу на сигарети з фільтром. Така позиція продиктована тим, що "Імперіал Тобакко" переважно випускає дешеві сигарети, а їх конкуренти – дорогі. Специфічний акциз береться з кількості сигарет і тому підвищує акциз (і ціну) на одну і ту саму суму на всі сигарети, але відсоток підвищення є вищим для дешевих сигарет. Адвалерний акциз береться з вартості сигарет, тому акциз і ціна на дорогі сигарети зростає більшою мірою. В умовах неминучого зростання ставок акцизу в Україні "Імперіал Тобакко" вирішило отримати конкурентні переваги, збільшивши акциз переважно на дорогі сигарети.

Уважне вивчення детальних пропозицій "Імперіал Тобакко" дозволило виявити кілька маніпуляцій з цифрами, за допомогою яких вони просувають свою точку зору.

Вони наводять графік цін і акцизів за 2008-2014 роки на умовні сигарети вартістю 6, 8 та 20 гривень, який показує, що акциз на дорогі сигарети у вересні 2014 року досяг лише рівня січня 2011 року. Маніпуляція полягає в тому, що за цей час ціна кожної марки сигарет зросла як через зростання акцизу, так і через цінову політику тютюнових компаній. Якщо взяти найдорожчі з популярних сигарет марки "Парламент", то в 2011 році вони коштували 15,50 грн. за пачку (акциз 5,15 грн.), в листопаді 2013 року – 19 грн. (акциз 5,15 грн., стільки ж як і у 2011 році), а у листопаді 2014 року – 23 грн. (акциз 6,85 грн.).

Вони наводять розрахунки по ставкам на пачку сигарет з фільтром вартістю 8 гривень, хоча в задекларованих "Імперіал Тобакко" цінах на 1 грудня 2014 року  найдешевші їх сигарети з фільтром мають ціну 10 гривень.

Ще одна маніпуляція полягає в тому, що вони пропонують збільшення адвалерного акцизу нібито лише на 5%, 7% або 10%. Насправді вони пропонують збільшити ставку з чинних 12% до відповідно 17%, 19% та 22%, тобто на 42-83%.

Проте реально вони виступають за зростання ставок акцизу і може здатися, що їх пропозиція варта підтримки. З точки зору наповнення бюджету підвищення адвалерного акцизу може бути досить ефективним. Проте з точки зору громадського здоров'я підвищення специфічного акцизу має явні переваги, тому що більшою мірою збільшує ціни на всі сигарети і ціновий діапазон зменшується. При підвищенні акцизів і цін кожний курець має вибір – перейти на дешевші сигарети або кинути курити. При зростанні лише специфічного акцизу ефект переходу на дешеві сигарети дуже малий і тому більше курців пробує кинути курити. Якщо ж зростає лише адвалерний акциз, то ціна на найдешевші сигарети майже не змінюється і найбідніші курці продовжують їх курити замість того, щоб кинути курити.

Це підтверджує і письмові пропозиції "Імперіал Тобакко" в яких вони зазначають, що їх розрахунки надходжень до бюджету виходять з того, що "обсяг ринку 72 млрд. шт. сигарет (2014 р.) залишається незмінним у 2015 р.". Тобто вони показують, що зростання лише адвалерного акцизу не призводить до зменшення споживання тютюну і тому запропонований "Імперіал Тобакко" варіант підвищення акцизів є неприйнятним з точки зору громадського здоров'я.

Крім того, тютюнові компанії можуть міняти свою частку ціни в будь-який бік і це може суттєво вплинути на доходи бюджету. Наприклад в листопаді 2014 року тютюнові компанії зменшили ціни на сигарети в Сербії на 15-20%, завдяки цьому бюджет Сербії не отримає запланованих доходів. Якщо ж в структурі акцизу переважає специфічний компонент, то зміни цін на сигарети не впливають на доходи бюджету.

Через всі ці причини в Європейському Союзі в останні роки відбувається політика збільшення специфічного акцизу при одночасному зменшенні адвалерного, при цьому сумарна ставка акцизу завжди зростає. В 2010-2014 роках адвалерну ставку зменшили Словенія (з 46% до 22%), Ірландія (з 18% до 9%), Велика Британія (з 24% до 16,5%) загалом 22 країни ЄС з 27. В Швеції, Данії та Нідерландах ставка адвалерного акцизу нині складає лише 1%.

Проте зовсім відмовитися від адвалерного акцизу країни ЄС не можуть, бо Директива 2011/64/ЄС вимагає, щоб акциз був комбінованим і складався з специфічного акцизу, який має складати від 7,5% до 76,5% всього податку. Відповідно адвалерний акциз разом з ПДВ мають бути не менше 23,5%. Для України це значить, що адвалерний акциз має бути не менше: 23,5% - 16,67% = 6,83% від сумарного податку (акциз + ПДВ).

Ще одна прикра особливість адвалерного акцизу полягає в тому, що він має рахуватися від якоїсь ціни. Акциз платить виробник і тому має визначатися ціна виробника. Колись в Україні для розрахунку бралася оптова ціна, по якій виробник продає сигарети оптовій фірмі. Але виробники швидко створили афілійовані фірми, які купували у виробника всі сигарети по штучно заниженим цінам, а потім перепродавали по ринковим цінам. Тому, за прикладом ЄС, в Україні для бази адвалерного акцизу береться максимальна роздрібна ціна, яку встановлює сам виробник. В результаті сигарети є єдиним споживчим товаром, на якій встановлено максимальні ціни, за перевищення яких продавець має сплати штраф розміром не менше 10 тисяч гривень. З точки зору соціальної політики і громадського здоров'я така норма є вкрай непродуктивною.

Зараз ви читаєте новину «Подвійна гра Імперіал Тобакко або які акцизи на сигарети треба підвищувати». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути