Ексклюзиви
середа, 30 липня 2014 15:24

Експерти оцінюють фінансову ситуацію Украероруху як критичну і прогнозують подальші ускладнення

 

У липні 2014 року Державне підприємство обслуговування повітряного руху України (Украерорух) опинилось у ситуації істотного зниження інтенсивності польотів над Україною та Чорним морем, що зумовлює критичне зниження доходів майже на 80% від запланованого. В перспективі ситуація до кінця року може тільки погіршитись, що пов'язано також із сезонністю польотів у період зимової навігації. Украерорух уже підсумовує фінансові збитки та готується до невтішних сценаріїв розвитку подій, наслідками яких є не тільки погіршення соціального забезпечення працівників, а й зупинення впровадження важливих для аеронавігаційної системи України проектів, що безпосередньо пов'язані з безпекою польотів та національною безпекою.

Перш за все, становище почало ускладнюватись із березня 2014 року після окупації Російською Федерацією території АР Крим, внаслідок чого Украерорух втратив об'єкти аеронавігаційного забезпечення, і, в першу чергу, Сімферопольський Центр організації повітряного руху, аеродромні диспетчерські вишки в Сімферополі та Севастополі (Бельбек), радіолокаційні станції, радіоцентри і навігаційні маяки на Ай-Петрі, під Євпаторією та в Керчі. Ці та інші втрачені об'єкти і засоби належали регіональному структурному підрозділу "Кримаерорух" та Авіакомпанії "Украерорух", а загальна вартість цих втрат складає орієнтовно 500 млн гривень. Наразі повітряний простір над Автономною Республікою Крим залишається закритим, а Міжнародна організація цивільної авіації (ІСАО) і надалі не рекомендує авіакомпаніям здійснювати польоти повітряних суден у повітряному просторі над нейтральними водами Чорного моря, де право на обслуговування повітряного руху згідно з міжнародними договорами України делеговано Україні. Внаслідок цього Украерорух втратив приблизно 30% доходів від послуг за надане аеронавігаційне обслуговування.

Однак слід врахувати, що Украерорух у межах своїх повноважень самостійно прийняв рішення і своєчасно вжив низку заходів, що дозволили гарантувати безперебійність аеронавігаційного обслуговування та безпеку польотів в українському та міжнародному повітряному просторі і після збройного захоплення об'єктів зв'язку, навігації та спостереження, що належать Украероруху в Криму. Керування повітряним рухом у Сімферопольському районі польотної інформації було налагоджено з Одеського та Дніпропетровського районних диспетчерських центрів. Так само ще до початку АТО на Донбасі Украерорух завчасно організував переведення керування повітряним рухом у цьому районі з Донецька до Дніпропетровського, а з Луганська до Харківського диспетчерських центрів, щоб контролювати повітряний простір над сходом України. Система будувалась таким чином, щоб були можливими резервування і взаємозамінність диспетчерських центрів. При цьому усі витрати на термінове технічне вдосконалення та переведення на нові робочі місця персоналу також були позаплановими.

Загострення ситуації до рівня критичної у липні 2014 року зумовлене перерозподілом потоків повітряного руху в обхід повітряного простору України внаслідок здійснення терористичного акту проти літака Боїнг 777 Малайзійських авіаліній над Донецькою областю, який прямував за маршрутом Амстердам – Куала-Лумпур, найімовірніше збитого проросійськими бойовиками. Авіакатастрофа та подальше проведення АТО на сході України змусили авіакомпанії здійснювати польоти в обхід території України. Це призвело до втрати ще 50% доходів підприємства додатково до 30% зниження доходів у результаті закриття повітряного простру над АР Крим та зниження інтенсивності польотів над Чорним морем.

Сьогодні Украерорух переживає найскладніший період у своїй історії. Вперше за понад двадцять років ми спостерігаємо таке критичне падіння обсягів руху в повітряному просторі України та відповідне зниження доходів підприємства. Це матиме катастрофічні наслідки для його фінансового стану, – зазначає заступник генерального директора Украероруху з аеронавігації Олексій ПЕСТЕРНІКОВ.

На жаль, фахівці не знаходять підстав говорити про перспективи стабілізації ситуації та швидке поновлення обсягів повітряного руху в повітряному просторі України. Допоки Крим залишається окупованою територією, не визнаною світом, польоти на півострів і над ним знаходяться під забороною. Допоки незаконні терористичні угруповання продовжують дестабілізувати ситуацію на сході України та вести військові дії, виконання цивільних польотів над цією територією є небезпечним.

Як показує світовий досвід, навіть коли ситуація в Україні стабілізується, основні потоки повітряного руху ще не скоро повернуться до повітряного простору України. Прикладами такого розвитку подій є невизнана Республіка Абхазія, повітряний простір над якою порожній, та Республіка Косово, польоти над якою не виконувались упродовж п'ятнадцяти років. Бо залучити авіакомпанію використовувати повітряний простір країни – на це потрібні роки, а втрачають користувачів миттєво, – говорить перший заступник генерального директора Украероруху Сергій ВАСИЛЬЧЕНКО.

Оцінюючи всі фактори, Украерорух прогнозує неможливість виконання очікуваних у ІІІ та ІV кварталах показників, передбачених фінансовим планом на 2014 рік, тому діяльність підприємства у другій половині року буде збитковою.

Специфікою ведення господарської діяльності будь-якого провайдера аеронавігаційного обслуговування є те, що переважна більшість витрат – постійні, а не змінні. Тобто ми не маємо можливості гнучкого впливу та варіювання витратної частини залежно від інтенсивності повітряного руху. Незалежно від кількості польотів підприємство має утримувати відносно сталу чисельність персоналу обслуговування повітряного руху та зв'язку, навігації, спостереження, а також забезпечувати функціональність незмінної кількості технічних засобів, – зауважує перший заступник генерального директора Украероруху з виробництва Анатолій ГРИГОР'ЄВ.

Таким чином під загрозою опиняться, в першу чергу, всі соціальні статті виплат, окрім поки що зарплати. Підприємство може бути неспроможним виконувати в повному обсязі взяті на себе соціальні зобов'язання перед колективом, зафіксовані в Колективному договорі. Під загрозою зокрема можуть опинитись: виплати при виході працівників на пенсію; щорічні виплати на оздоровлення; обов'язкові виплати виробничому персоналу на харчування; допомога на лікування; виплати за роботу у важких умовах; матеріальна допомога за сімейними обставинами; доплати авіадиспетчерам за інтенсивність; виплати інвалідам тощо.

На жаль, не можна виключати в подальшому вимушеного скорочення персоналу та введення обмежень із виплати заробітної плати. Все це неодмінно спричинить соціальну напругу серед працівників підприємства, що може мати доволі непрогнозовані наслідки, – застерігає президент Федерації профспілок авіапрацівників радіолокації, радіонавігації і зв'язку України Олексій СМОЛЬСЬКИЙ.

Окремої уваги вимагає виплата грошового забезпечення військовому персоналу, що відряджений до Украероруху Міністерством оборони України в рамках функціонування Об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України відповідно до Указу Президента України № 1153/2008. Такі виплати можуть бути проблемою, тому Украерорух вимушений буде звернутись до Міністерства інфраструктури щодо здійснення відповідних видів виплат грошового забезпечення військовослужбовцям не за рахунок власних коштів Украероруху, а за рахунок коштів державного бюджету, передбачених для фінансування потреб Міноборони.

Критична ситуація з доходною частиною може призвести до необхідності майже повністю зупинити програми капітальних інвестицій та модернізації аеронавігаційної системи України, які вже понад два десятиліття фінансує Украерорух із власних коштів, отриманих за надане авіакомпаніям аеронавігаційне обслуговування. Під загрозою зриву виконання є низка програм розвитку галузі, затверджених на державному та європейському рівнях, а також наявні домовленості з Європейським Банком Реконструкції та Розвитку (ЄБРР) і Європейським Інвестиційним Банком (ЄІБ) щодо отримання довгострокових кредитів під проекти модернізації аеронавігаційної системи України.
Зокрема, на невизначений строк уже призупинено будівництво нових аеродромних диспетчерських вишок у Борисполі, Одесі та Дніпропетровську, відкладено придбання радіолокаторів, обладнання зв'язку, навігації, спостереження та автоматизованих систем керування повітряним рухом. Буде складно забезпечувати працездатність наявних об'єктів та систем через брак коштів на закупівлю витратних матеріалів та ремонтних комплектів.

Украерорух не матиме коштів на відновлення зруйнованих об'єктів підприємства, розташованих на сході країни в аеропортах Донецька й Луганська, а також на інших аеронавігаційних позиціях у цих областях. У першу чергу, йдеться про виведений з ладу сучасний центр керування повітряним рухом і нову аеродромну диспетчерську вишку, збудовані перед Євро–2012, та наземні радіотехнічні засоби.

Зважаючи на окреслені перспективи розвитку подій і прогнозовані в ІІІ та ІV кварталах цього року результати роботи, підприємство буде неспроможне виконати планові показники доходної частини та заплановані до сплати податки всіх рівнів, затверджені фінпланом Украреоруху на 2014 рік. Через це підприємство буде змушене ініціювати перегляд затвердженого Кабміном поточного фінплану через прогнозований збитковий результат. Разом з тим буде переглядатись проект фінансового плану підприємства на 2015 рік в частині істотного зменшення доходів підприємства від аеронавігаційного обслуговування і очікуваної збиткової діяльності за результатами 2015 року.

І в разі відсутності найближчим часом позитивних зрушень до збільшення інтенсивності руху в повітряному просторі України на тривалу перспективу, підприємство вперше за понад двадцятилітню історію буде змушене звернутися до Уряду по допомогу та виділення коштів із державного бюджету для забезпечення безперебійної роботи аеронавігаційної системи України. Це буде вкрай нетиповою ситуацією для Украероруху, що є державним комерційним підприємством, яке функціонує виключно за рахунок власних коштів і не фінансується за кошти держбюджету.

Як зазначає перший заступник генерального директора Украероруху Сергій ВАСИЛЬЧЕНКО, певні державні органи замість того, щоб розібратись із проблемами, які постають перед провайдером аеронавігаційного обслуговування, продовжують тиск на підприємство і переймаються іншою "важливою" проблемою – зміщенням керівника Украероруху. На думку більшості фахівців підприємства та експертів авіаційного ринку, така позиція влади не є державницькою чи конструктивною, особливо в сучасних умовах.

Зараз ви читаєте новину «Експерти оцінюють фінансову ситуацію Украероруху як критичну і прогнозують подальші ускладнення». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути